Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag spelade nyligen in bas för en hel fullängdare som jag sedan ska re-ampa.

Det jag använde var: E-MU 0202 USB ljudkort till Cubase i min Laptop.

Jag spelade in i Cubase med 24-bit/48.000 khz. Men nu när jag såg inställningarna på mitt ljudkort såg jag att det av någon dum anledning var inställt på 16 bit!

Vilket nu får mig att kallsvettas. Betyder detta att all bas är inspelad i 16-bit, och således, är den oduglig för att re-ampa med pga låg dynamik?

Tacksam för svar....

Annons
Postat

Det blir inte odugligt bara för att det är 16-bit, men du får förstås lite högre brusnivå än om du hade spelat in med 24-bit.

Säkert ingen katastrof alltså, men använd öronen och avgör hur det låter i slutänden. 😛

Finns det förresten någon speciell anledning till att du har valt 48kHz...?

Postat (redigerat)

Så länge du inte ligger allt för långt från nollan vid inspelningen så spelar det inte så stor roll (då basen troligtvis har sämre dynamikomfång än 96dB). Kanske borde oroa dig för kvalitetsförlusten du kommer att få vid konverteringen från 48 till 44,1 KHz istället... nej gör inte det heller även om den troligtvis är större i detta fall.

EDIT: Men du kanske jobbar med video/film? (då brukar man köra 48 KHz)

Redigerat av Gilbert
Postat

Bufferstorleken och bitdjupet har inte direkt med varandra att göra.

Det brukar inte gå att ställa ned bitdjupet i ljudkortets programvara. Däremot i inspelningsprogrammet, Cubase i ditt fall.

Postat
Men betyder det alltså då att materialet har spelats in i 16-bit, trots att jag valde 24-bit i Project Setup?

Det beror på...

Jag blev också lite konfunderad - för jag funderade på det när Jachime nämnde det - och jag har inte sett någon inställning i ljudkort angående bitdjupet, så frågan är om det verkligen finns...? Det brukar ju alltid bli vad värdprogrammet bestämmer. Har du det inställt på 24-bit i Cubase, så blir filerna alltid 24-bit - men om det skulle vara så, att det trots allt går att ställa in ljudkortet på 16-bit, så kommer de 8 sista bitarna att vara nollor, så att dynamiken ändå aldrig blir mer än 16-bit i denna 24-bitsfil...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.