Jump to content
Annons

Hur låta andra mixa dina låtar? rättigheter?


ActZero

Recommended Posts

Hej,

Jag har en tråd ute på ett Amerikanskt forum där folk vill mixa en av mina låtar men jag går och funderar över

om det är något jag måste göra innan jag skickar iväg projektet?

Det är ju jag som sjunger och spelar osv men kan någon annan plötsligt hävda att han äger rättigheterna till projektet och låten?

Måste man skicka den i ett rekommenderat brev till sig själv och gömma undan som man gör annars med färdiga slutmixen? Projektet i sig går ju liksom att modifiera oändligt och då kanske andra regler gäller.

MVH

Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Måste man skicka den i ett rekommenderat brev till sig själv och gömma undan som man gör annars med färdiga slutmixen? Projektet i sig går ju liksom att modifiera oändligt och då kanske andra regler gäller.

Har diskuterats om det håller i rätten , och vad man kom fram till kommer jag inte ihåg MEN det kan ju inte skada.

Det är ju jag som sjunger och spelar osv men kan någon annan plötsligt hävda att han äger rättigheterna till projektet och låten?

Din röst går ju inte att någon annan hävdar att dom skulle ha rättigheterna till , instrumenten kan bli svårare för dig att bevisa att dom är dina.

Om nu låten inte är en sjuhelvetes Hit , vilket m.a.o i så fall borde attrahera bolag i sverige så har du ju kanske inte så mycket att förlora

på att låta någon annan ge sig på låten och kanske få den spelad i Usa , se bara hur det gick för Roxette.En DJ på en liten radio kanal = Filmsoundtrack = Listettor = Stor Turne osv osv osv.

Det du däremot kan göra är ju maila nått kontrakt liknande förlagssavtal och be dom skriva under och scanna och maila tillbaka.

Så länge det inte är pengar inblandade brukar det inte vara några problem.

Verklheten är ju att ett litet litet litet litet fåtal av alla låtar som släpps varje dag får nån form av rotation/cirkulation och är man inte redan etablerad som

artist är det ju bättre att synas/höras än att inte existera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har diskuterats om det håller i rätten , och vad man kom fram till kommer jag inte ihåg MEN det kan ju inte skada.

Din röst går ju inte att någon annan hävdar att dom skulle ha rättigheterna till , instrumenten kan bli svårare för dig att bevisa att dom är dina.

Om nu låten inte är en sjuhelvetes Hit , vilket m.a.o i så fall borde attrahera bolag i sverige så har du ju kanske inte så mycket att förlora

på att låta någon annan ge sig på låten och kanske få den spelad i Usa , se bara hur det gick för Roxette.En DJ på en liten radio kanal = Filmsoundtrack = Listettor = Stor Turne osv osv osv.

Det du däremot kan göra är ju maila nått kontrakt liknande förlagssavtal och be dom skriva under och scanna och maila tillbaka.

Så länge det inte är pengar inblandade brukar det inte vara några problem.

Verklheten är ju att ett litet litet litet litet fåtal av alla låtar som släpps varje dag får nån form av rotation/cirkulation och är man inte redan etablerad som

artist är det ju bättre att synas/höras än att inte existera.

Låter mycket vettigt det du säger. Jag vet en person i Sverige som presenterade sina låtar för universal innan dem blev signande där och han hade skickat i rekommenderat brev till sig själv och gömt undan.. Enligt han höll det men blir ju lite mer osäker när det gäller hela låtprojekt och när man skickar till exempelvis andra länder och vad som kan gälla då.

Här är en "noobmix" som jag gjorde på låten.. tror inte det är någon dunderhit direkt men de andra covers jag hört av den här låten inom den här genren tyckte iaf jag (helt opartiskt hehe) inte höll mycket högre nivå.

http://dl.dropbox.com/u/2719395/Andromeda%...%20v7%20MP3.mp3

MVH

Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Om nu låten inte är en sjuhelvetes Hit , vilket m.a.o i så fall borde attrahera bolag i sverige så har du ju kanske inte så mycket att förlora

på att låta någon annan ge sig på låten och kanske få den spelad i Usa , se bara hur det gick för Roxette.En DJ på en liten radio kanal = Filmsoundtrack = Listettor = Stor Turne osv osv osv.[...]

Appropå det läste jag någon artikel för 1-2 år sedan där man räknat ut att Roxette än idag spelas på radio dygnet runt i USA, olika radiokanaler givetvis, men ändå. Gessle lär väl fortfarande håva in en bra bit cash därifrån...

On topic så håller jag med Piccazzo! Skicka ett rekommenderat brev till dig själv för säkerhets skull, glöm inte att behålla alla kvitton och inte öppna brevet bara... I övrigt är det bara att ösa på för att få så mycket publicitet som möjligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ju tvungen att lyssna och måste säga :

Riktigt bra , framfört allt din röst , Snygga stämmor etc etc dock var mixen lite grötig och vid " A Crouded Room " börjar sången i bara vänster högtalare.

Väldigt bra tolkning av en klassiker , Och ett riktigt snyggt gitarrsolo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren och komplimangerna, mycket det var värmande att höra 😳 Nej mixen är ju inte speciellt bra.. men jag är inte så erfaren mixare heller men det kanske kommer.

Just därför håller jag och gitarristen på och försöker göra låten lite mer rättvisa eller nått 😆

Kan gärna posta nya mixen när vi får den! Såvida ingen mixningsfantom här är intresserad av att ge sig på det. Tyvärr tillhör vi kategorin MFM mycket fattiga människor men det kanske kan vara ett givande projekt att ge sig på för någon som vill utöka sin portfolio eller vill ha en utmaning för det är ett ganska massivt projekt.

MVH

Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Som demo duger den gott tycker jag. Lyssnade i lurar men nåt större fel var det inte.

Det var en cool på Last Christmas, ni har fångad låten på bra sätt tycker jag.

Bra röst också. En sådan röst skulle man haft när man var 20 bast.

Vad har ni för mål med er musik?

Vad vill ni göra med ert projekt?

Hittar ni ingen annan som vill mixa så kan jag göra ett försök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som demo duger den gott tycker jag. Lyssnade i lurar men nåt större fel var det inte.

Det var en cool på Last Christmas, ni har fångad låten på bra sätt tycker jag.

Bra röst också. En sådan röst skulle man haft när man var 20 bast.

Vad har ni för mål med er musik?

Vad vill ni göra med ert projekt?

Hittar ni ingen annan som vill mixa så kan jag göra ett försök.

Tack så mycket 😛)

Hmm Ja bra fråga.. Vi har ju ett pop/rock projekt som vi tänkte den här låten skulle gå under..

Det vi önskar och vill är att låten ska komma upp på spotify och kunna sprida den på internet för att dela med oss..

Har även lite kontakter på några radiostationer så om mixen blir tillräckligt bra kanske vi kan få den spelad där också 🙂

Så det väl lite hjälp till publiciteten av vårt pop/rock projekt samt vore det roligt att ha åstadkommit en sådan sak, iaf för oss.

Du är jättevälkommen att försöka om du vill, det är en helvetes massa som vill ge sig på den men sen vet man ju aldrig vilka som är bra eller inte heller men det känns ju som att mixen

måste vara mycket bättre än min för att det ska räcka till en slutgiltig mix.. råmaterialet är det inga på tror iaf vi och eftersom vi har både dry, och wet spår på allt så är ju mixningsmöjligheterna väldigt stora.

/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ju tvungen att lyssna och måste säga :

Riktigt bra , framfört allt din röst , Snygga stämmor etc etc dock var mixen lite grötig och vid " A Crouded Room " börjar sången i bara vänster högtalare.

Väldigt bra tolkning av en klassiker , Och ett riktigt snyggt gitarrsolo.

Fan vad snyggt designad myspace du hade! Grym producent var du också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad snyggt designad myspace du hade! Grym producent var du också.

Tackar , och tackar fast låtarna komme nog bytas snart dom är lite gamla nu.Lite nya singlar kommer nog dyka upp där inom en snar framtid med lite

artister jag har jobbat med under året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...