Jump to content
Annons

Tips på hur sätta upp absorbenter i rummet?


prototyp

Recommended Posts

Hej!

Får snart mina absorbenter (!?) och jag skulle vilja ha lite tips på hur jag ska sätta upp dom för att få så bra effekt som möjligt..

Dessa två har jag beställt:

http://www.dolphinmusic.co.uk/product/3573...al-purple-.html

&

http://www.dolphinmusic.co.uk/product/3593...4-charcoal.html

För det första undrar jag om det duger till att få bort lite efterklang och echo o.s.v i rummet..

Tycker att det verkar väldigt billigt och jag vill inte ha köpt nå skit liksom 😛

Jag gör allting i mitt rum! Spelar in, mixar o.s.v!

Rummet är ca: 4 ½ meter långt, 2 ½ meter brett & 3 meter högt.

Jag har mitt skrivbord, mitt ljudkort och min mick o.s.v längst bort i rummet!

Det verkar ju vara rätt mycket absorbenter jag får så jag har ingen brist direkt 🙂

Ge mig massa förslag hur jag ska sätta upp dom för att få bra effekt liksom.. Har hört att det inte är bra att isollera hela rummet?! Sant eller falskt?

Men kom igen ge mig förslag! Har du själv en hemma studio? Visa gärna en bild 😛

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är mycket av lite tunnare absorbenter. Om du inte kompletterar med basfällor, så får du mycket reduktion av diskanten men ingenting alls längre ner i lågt mellanregister och bas... 😛

Läs gärna min lilla artikel om akustikbehandling, i Kontrollrummets Wiki, så får du reda på en del av det mest grundläggande, så att du har lite mer hum om hur det fungerar. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

bas fällor ska antingen byggas eller köpas men senare! Det där var det jag hade råd med och tyckte det såg ut som en bra deal.

Behöver inge proffs grejer liksom! Men vill höra lite skillnad.. Det bör man väll? Känner flera som endast har ungefär sånna absorbenter (fast från jam.se) och det låter bra tycker jag 😛

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med att sätta upp för mycket tunna absorbenter, är att du dämpar diskanten mycket och därmed kommer att göra mixar som blir väldigt diskantrika eftersom du automatiskt kompenserar för diskantförlusten i rummet, så var varsam...

Ska du bygga basfällor senare, så koncentrera dig på spegelmetoden med det du har skaffat (beskrivet i Wiki-artikeln).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

okej! Ska ej sätta upp absorbenter i hela rummet liksom! Därför frågar jag er hur ni tycker jag ska sätta upp dom..

När det är dags att bygga basfälla komemr jag läsa massa trådar så det ordnar sig nog 😛

Några tips på hur ja ska sätta upp absorbenterna då?

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

okej! Ska ej sätta upp absorbenter i hela rummet liksom! Därför frågar jag er hur ni tycker jag ska sätta upp dom..

När det är dags att bygga basfälla komemr jag läsa massa trådar så det ordnar sig nog :rolleyes:

Några tips på hur ja ska sätta upp absorbenterna då?

Mvh Douglas

Först och främst enligt spegelmetoden, som jag sade tidigare - och länkade till i akustikartikeln. 🙂

Det blir också effektivare att ha panelerna separerade från varandra, än att ha dem ihopklumpade - men vid första reflektions-punkterna behöver man klumpa ihop dem lite för att vara på säkra sidan...

LEDE-principen (Live End - Dead End) är också något att ta fasta på, eftersom det brukar fungera bra i de flesta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst enligt spegelmetoden, som jag sade tidigare - och länkade till i akustikartikeln. 😕

Det blir också effektivare att ha panelerna separerade från varandra, än att ha dem ihopklumpade - men vid första reflektions-punkterna behöver man klumpa ihop dem lite för att vara på säkra sidan...

LEDE-principen (Live End - Dead End) är också något att ta fasta på, eftersom det brukar fungera bra i de flesta fall.

ja här är en enkel bild på hur man kan sätta upp det.

studiososmirrorpoints01.l.jpg

här kan du läsa: http://www.soundonsound.com/sos/feb06/articles/studiosos.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket :rolleyes: Kommer att hjälpa mycket!

Men gäller det där för inspelning ochså då? Eller är det bara för att få så bra som möjligt i kontrollrum? Har allting i samma rum nämligen!

mvh Douglas

Har du allt i samma rum, så är det lämpligast att främst behandla det som ett kontrollrum. Eftersträva alltså symmetri med all behandling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...