Nilla Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 Hej, Jag och min flickvĂ€n, som sjunger, gör pop och rockmusik i vĂ„r hemstudio vore tacksamma för lite expertrĂ„d angĂ„ende mikrofonförstĂ€rkare och kompressorer. För nĂ€rvarande anvĂ€nder vi oss av en PC 3,0GHz, Digi-002 Rack, ADK Hamburg Edition, Focusrite Voicemaster Pro, Cubase SX3 och UAD-1. Grejorna funkar bra i sig men vi Ă€r ute efter att fĂ„ nĂ€rmast möjliga studiokvalitet pĂ„ sĂ„ngspĂ„ren. Kanske nĂ„gon som har erfarenhet kan rekommendera ett lĂ€mpligt val av mic-pre/kompressor/kanalstrip. Vi Ă€r Ă€nnu inte sĂ€kra pĂ„ om vi vill satsa pĂ„ rör eller transistor. Kanske en blandning Ă€r att föredra? Nedan följer nĂ„gra modeller som vi tittat pĂ„, dock tyvĂ€rr inte haft möjlighet att testa. Vilken av dessa lĂ„ter bĂ€st? Visst Ă€r det ofta en frĂ„ga om smak men kanske nĂ„gra burkar utmĂ€rker sig lite extra. Avalon M5, AD2044, AD2022 or 737sp. Focusrite ISA 220 or 430MKII. Universal Audio M610, LA610. API 7600 channel Strip. "Neves" kloner frĂ„n Vintagedesign: DMP, CA73, CA81. LĂ„ter de likt originalen? ADK AP-1 mic-pre och CL-3A kompressor. LĂ€mpliga alternativ till uppgradering av sĂ„ngmikrofon kanske kunde vara: Blue Baby Bottle eller AEA R84 Bandmikrofon? Har hört mycket gott om dessa som prisvĂ€rda alternativ. Neumanns U-serie Ă€r lite vĂ€l dyra i nulĂ€get. Vi vore som sagt vĂ€ldigt tacksamma för svar frĂ„n er som har kunskap och erfarenhet kring detta! Micke đ
lavrell Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 (redigerat) Dom grejerna ni har duger garanterat för att fĂ„ en "studiokĂ€nsla" över sĂ„ngljudet. Det ni borde lĂ€gga ner pengar pĂ„ Ă€r att optimera akustiken eftersom det gör att ni fĂ„r ut max av eran nuvarande utrustning. ADK:n Ă€r ju by the way en kanonmic! SjĂ€lv har jag Vienna-modellen och Ă€r kalasnöjd med ljudet! (tycker den lĂ„ter bĂ€ttre pĂ„ dom sĂ„ngerskorna/sĂ„ngarna jag spelat in Ă€n Neumann TLM 103:an) SĂ„ mitt tips Ă€r: Bygg ett optimerat sĂ„ngbĂ„s och lĂ€r er era saker bĂ€ttre sĂ„ kan jag garantera att det kommer lĂ„ta skitbra! đ EDIT: Sen beror det ju sjĂ€lvklart pĂ„ hur bra mixare man Ă€r nĂ€r det gĂ€ller att fĂ„ till ett bra ljud men grundljudet Ă€r ju det absolut viktigaste! đ Redigerat 1 januari 2005 av lavrell
Claes Holmerup Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 NĂ€r det gĂ€ller micarna, sĂ„ kan du gĂ€rna titta in pĂ„ min testsite (lĂ€nk i min signatur) och lyssna pĂ„ diverse exempel. Jag har sjĂ€lv en Babybottle, som Ă€r en hĂ€rlig mic med sanslöst lĂ„g brusnivĂ„ och mycket bra ljud (om man gillar minimal fĂ€rgning, pĂ„ grĂ€nsen till vad somliga betecknar som "trĂ„kig"...) och nĂ€sta pĂ„ min inköpslista Ă€r tveklöst en AEA R-84, som lĂ„ter grymt bra - men som ocksĂ„ krĂ€ver att man har en lĂ„gbrusig preamp med gott om Gain. En annan mic jag tycker att du ocksĂ„ bör övervĂ€ga, Ă€r Studio Projects T3, som ocksĂ„ Ă€r en otroligt bra och prisvĂ€rd mic. Jag köpte nyligen en sĂ„dan sjĂ€lv som en liten ljudklapp til studion... đ
herwhisper Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 (redigerat) Jag hÄller med föregÄende talare till hundra procent(Lavrell alltsÄ!)!! Dom grejorna ni redan har Àr ju kalas prylar. Ni kan nog skrÀmma fram riktigt bra ljud ur det! SÄ lÀgg era pengar och er energi pÄ att aukustik behandla inspelnigs rummet!! Redigerat 1 januari 2005 av herwhisper
Nilla Postat 1 januari 2005 TrĂ„dstartare Postat 1 januari 2005 Ja, Lavrell, Claes och.... visst akustiken runt om Ă€r viktig och kanske lite problematisk. Vi har studion pĂ„ övervĂ„ningen, snedtak i trĂ€ pĂ„ bĂ€gge sidor och nĂ€stan 4 m högt. Har funderat pĂ„ hur man bĂ€st fixar isolering för sĂ„ngen. Ăr egentligen ett sĂ„ngbĂ„s det bĂ€sta alternativet? I sĂ„ fall hur stort och vad för slags dĂ€mpning? TĂ€nkte prova med att hĂ€nga filtar framför och bakom micken. Förut hade vi en MXL V69 mic och den hade lite bĂ€ttre top men betydligt sĂ€mre botten. Kanske vi skulle köpt Vienna Edition i stĂ€llet. Det vi Ă€r ute efter Ă€r att fĂ„ fram det dĂ€r nĂ€ra, detaljerade, frasiga men rena mickljudet. TĂ€nkte dĂ€rför att det borde kunna hjĂ€lpa till om vi upgraderade till en high-end mic-pre och mic. Har Ă€ven kikat lite pĂ„ SPL Gain Station. Kan det vara nĂ„got? Visst Ă€r det ett dilemma att inte hitta svagaste lĂ€nken!? Nilla sjunger kanonbra med ett brett och starkt register och sjĂ€lv Ă€r jag en ganska duktig mixare. Ja jag vet inte....men tack Claes, ska genast checka in din mick-lĂ€nk! Micke đ
Claes Holmerup Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 En preamp som jag gillar skarpt, Ă€r Summit Audio 2BA-221 - men vill man ha ett sĂ„ ofĂ€rgat ljud som möjligt och lĂ„ta micen stĂ„ för merparten av fĂ€rgningen, Ă€r en Line Audio Design DMP att föredra. đ 4m upp till taket? Det lĂ„ter stort som 17! Eventuellt kan det rĂ€cka att sĂ€tt upp nĂ„gon form av innertak precis dĂ€r man ska stĂ„ och sjunga, men det beror förstĂ„s pĂ„ hur stort rummet Ă€r i övrigt ocksĂ„...
herwhisper Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 Ăr micken du anvĂ€nder av typen njure sĂ„ Ă€r det viktigt att du stĂ„r med ryggen mot ett isolerat hörn, sĂ„ att sĂ„ lite av rummet kommer med.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.