Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, Jag och min flickvÀn, som sjunger, gör pop och rockmusik i vÄr hemstudio vore tacksamma för lite expertrÄd angÄende mikrofonförstÀrkare och kompressorer. För nÀrvarande anvÀnder vi oss av en PC 3,0GHz, Digi-002 Rack, ADK Hamburg Edition, Focusrite Voicemaster Pro, Cubase SX3 och UAD-1.

Grejorna funkar bra i sig men vi Àr ute efter att fÄ nÀrmast möjliga studiokvalitet pÄ sÄngspÄren. Kanske nÄgon som har erfarenhet kan rekommendera ett lÀmpligt val av mic-pre/kompressor/kanalstrip. Vi Àr Ànnu inte sÀkra pÄ om vi vill satsa pÄ rör eller transistor. Kanske en blandning Àr att föredra? Nedan följer nÄgra modeller som vi tittat pÄ, dock tyvÀrr inte haft möjlighet att testa. Vilken av dessa lÄter bÀst? Visst Àr det ofta en frÄga om smak men kanske nÄgra burkar utmÀrker sig lite extra.

Avalon M5, AD2044, AD2022 or 737sp.

Focusrite ISA 220 or 430MKII.

Universal Audio M610, LA610.

API 7600 channel Strip.

"Neves" kloner frÄn Vintagedesign: DMP, CA73, CA81. LÄter de likt originalen?

ADK AP-1 mic-pre och CL-3A kompressor.

LÀmpliga alternativ till uppgradering av sÄngmikrofon kanske kunde vara:

Blue Baby Bottle eller AEA R84 Bandmikrofon? Har hört mycket gott om

dessa som prisvÀrda alternativ. Neumanns U-serie Àr lite vÀl dyra i nulÀget.

Vi vore som sagt vÀldigt tacksamma för svar frÄn er som har kunskap och

erfarenhet kring detta!

Micke 😉

Annons
Postat (redigerat)

Dom grejerna ni har duger garanterat för att fÄ en "studiokÀnsla" över sÄngljudet.

Det ni borde lÀgga ner pengar pÄ Àr att optimera akustiken eftersom det gör att ni fÄr ut max av eran nuvarande utrustning. ADK:n Àr ju by the way en kanonmic! SjÀlv har jag Vienna-modellen och Àr kalasnöjd med ljudet! (tycker den lÄter bÀttre pÄ dom sÄngerskorna/sÄngarna jag spelat in Àn Neumann TLM 103:an)

SĂ„ mitt tips Ă€r: Bygg ett optimerat sĂ„ngbĂ„s och lĂ€r er era saker bĂ€ttre sĂ„ kan jag garantera att det kommer lĂ„ta skitbra! 🙂

EDIT: Sen beror det ju sjĂ€lvklart pĂ„ hur bra mixare man Ă€r nĂ€r det gĂ€ller att fĂ„ till ett bra ljud men grundljudet Ă€r ju det absolut viktigaste! 🙂

Redigerat av lavrell
Postat

NÀr det gÀller micarna, sÄ kan du gÀrna titta in pÄ min testsite (lÀnk i min signatur) och lyssna pÄ diverse exempel.

Jag har sjĂ€lv en Babybottle, som Ă€r en hĂ€rlig mic med sanslöst lĂ„g brusnivĂ„ och mycket bra ljud (om man gillar minimal fĂ€rgning, pĂ„ grĂ€nsen till vad somliga betecknar som "trĂ„kig"...) och nĂ€sta pĂ„ min inköpslista Ă€r tveklöst en AEA R-84, som lĂ„ter grymt bra - men som ocksĂ„ krĂ€ver att man har en lĂ„gbrusig preamp med gott om Gain. En annan mic jag tycker att du ocksĂ„ bör övervĂ€ga, Ă€r Studio Projects T3, som ocksĂ„ Ă€r en otroligt bra och prisvĂ€rd mic. Jag köpte nyligen en sĂ„dan sjĂ€lv som en liten ljudklapp til studion... 🙂

Postat (redigerat)

Jag hÄller med föregÄende talare till hundra procent(Lavrell alltsÄ!)!!

Dom grejorna ni redan har Àr ju kalas prylar. Ni kan nog skrÀmma fram riktigt bra ljud ur det!

SÄ lÀgg era pengar och er energi pÄ att aukustik behandla inspelnigs rummet!!

Redigerat av herwhisper
Postat

Ja, Lavrell, Claes och.... visst akustiken runt om Ă€r viktig och kanske lite problematisk. Vi har studion pĂ„ övervĂ„ningen, snedtak i trĂ€ pĂ„ bĂ€gge sidor och nĂ€stan 4 m högt. Har funderat pĂ„ hur man bĂ€st fixar isolering för sĂ„ngen. Är egentligen ett sĂ„ngbĂ„s det bĂ€sta alternativet? I sĂ„ fall hur stort och vad för slags dĂ€mpning? TĂ€nkte prova med att hĂ€nga filtar framför och bakom micken.

Förut hade vi en MXL V69 mic och den hade lite bÀttre top men betydligt sÀmre botten. Kanske vi skulle köpt Vienna Edition i stÀllet. Det vi Àr ute efter Àr att fÄ fram det dÀr nÀra, detaljerade, frasiga men rena mickljudet. TÀnkte dÀrför att det borde kunna hjÀlpa till om vi upgraderade till en high-end mic-pre och mic. Har Àven kikat lite pÄ SPL Gain Station. Kan det vara nÄgot? Visst Àr det ett dilemma att inte hitta svagaste lÀnken!? Nilla sjunger kanonbra med ett brett och starkt register och sjÀlv Àr jag en ganska duktig mixare. Ja jag vet inte....men tack Claes, ska genast checka in din mick-lÀnk!

Micke 🙂

Postat

En preamp som jag gillar skarpt, Ă€r Summit Audio 2BA-221 - men vill man ha ett sĂ„ ofĂ€rgat ljud som möjligt och lĂ„ta micen stĂ„ för merparten av fĂ€rgningen, Ă€r en Line Audio Design DMP att föredra. 🙂

4m upp till taket? Det lÄter stort som 17!

Eventuellt kan det rÀcka att sÀtt upp nÄgon form av innertak precis dÀr man ska stÄ och sjunga, men det beror förstÄs pÄ hur stort rummet Àr i övrigt ocksÄ...

Postat

Är micken du anvĂ€nder av typen njure sĂ„ Ă€r det viktigt att du stĂ„r med ryggen mot ett isolerat hörn, sĂ„ att sĂ„ lite av rummet kommer med.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.