Bierball Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Bandets tredje demo är klar och för första gången har vi använt trigg på kagge och virvel. Det var mastringsteknikerns val, inte vårt. Det låter helt ok (särskilt kaggarna blev fläskiga och fina) men när trummisen lirar en pressvirvel så skiner virveltriggen igenom. Han har löst det genom att automatisera volymen så att den stiger brant men det låter ändå inte som en "normal" pressvirvel. Går detta fixa till såhär i efterhand? Triggningen skedde med hjälp av Drumagog och i efterhand, alltså inte under själva inspelningen. Vore bra med goda råd om hur man kan få pressvirveln att låta mer naturlig. Nästa gång inspelning blir det trigg direkt under inspelning. OM vi väljer att trigga alls vill säga.
joachime Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Det går att redigera ihop. Endera i ett midispår mot en sampler med samma ljud som Drumagog. Eller i ett ljudspår med separata samplingar som synnkroniseras mot vågformerna på det ursprungliga virvelspåret. En ska man kan göra för att lätta upp det är att blanda trigg och direktljud. Då kan det till och med kännas naturligt att triggen inte är med på de svagare tillslagen.
Anders F Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Måste bara fråga vad pressvirvel är, har aldrig hör det förut. Är det som ghostnotes? MVH Anders
aROCKER Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Måste bara fråga vad pressvirvel är, har aldrig hör det förut. Är det som ghostnotes? MVH Anders Nix, det är när man inte "slår" slagen utan man låter balansen på stocken bli avgörande och sedan pressar man om vartannat rytmiskt (lite "fuskvirvel", skulle jag kalla det) Svårt att förklara, låter ju konstigt än vilka ord man tar till, hoppas du anar vad jag menade ☺️ !
Anders F Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Nix, det är när man inte "slår" slagen utan man låter balansen på stocken bli avgörande och sedan pressar man om vartannat rytmiskt (lite "fuskvirvel", skulle jag kalla det) Svårt att förklara, låter ju konstigt än vilka ord man tar till, hoppas du anar vad jag menade 😑 ! Jag fattar inte, är ju inte trummis själv. Någon som har ljudexempel på det? MVH Anders
aROCKER Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Jag fattar inte, är ju inte trummis själv. Någon som har ljudexempel på det? MVH Anders Den blir jävligt tät...så att säga!
Anders F Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Den blir jävligt tät...så att säga! 😕 ? Jag ska fråga trummisen nästa gång om han vet vad som menas så kanske han kan visa mig. MVH Anders
Bierball Postat 22 december 2009 Trådstartare Postat 22 december 2009 Det går att redigera ihop. Endera i ett midispår mot en sampler med samma ljud som Drumagog. Eller i ett ljudspår med separata samplingar som synnkroniseras mot vågformerna på det ursprungliga virvelspåret. Det där fattade jag inte mycket av, kan du utveckla? En ska man kan göra för att lätta upp det är att blanda trigg och direktljud. Då kan det till och med kännas naturligt att triggen inte är med på de svagare tillslagen. Ja, så mycket vet jag. Automatisering kanske?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.