Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Bandets tredje demo är klar och för första gången har vi använt trigg på kagge och virvel. Det var mastringsteknikerns val, inte vårt. Det låter helt ok (särskilt kaggarna blev fläskiga och fina) men när trummisen lirar en pressvirvel så skiner virveltriggen igenom. Han har löst det genom att automatisera volymen så att den stiger brant men det låter ändå inte som en "normal" pressvirvel. Går detta fixa till såhär i efterhand? Triggningen skedde med hjälp av Drumagog och i efterhand, alltså inte under själva inspelningen. Vore bra med goda råd om hur man kan få pressvirveln att låta mer naturlig. Nästa gång inspelning blir det trigg direkt under inspelning. OM vi väljer att trigga alls vill säga.

Annons
Postat

Det går att redigera ihop. Endera i ett midispår mot en sampler med samma ljud som Drumagog. Eller i ett ljudspår med separata samplingar som synnkroniseras mot vågformerna på det ursprungliga virvelspåret.

En ska man kan göra för att lätta upp det är att blanda trigg och direktljud. Då kan det till och med kännas naturligt att triggen inte är med på de svagare tillslagen.

Postat
Måste bara fråga vad pressvirvel är, har aldrig hör det förut. Är det som ghostnotes?

MVH

Anders

Nix, det är när man inte "slår" slagen utan man låter balansen på stocken bli avgörande och sedan pressar man om vartannat rytmiskt (lite "fuskvirvel", skulle jag kalla det)

Svårt att förklara, låter ju konstigt än vilka ord man tar till, hoppas du anar vad jag menade ☺️ !

Postat
Nix, det är när man inte "slår" slagen utan man låter balansen på stocken bli avgörande och sedan pressar man om vartannat rytmiskt (lite "fuskvirvel", skulle jag kalla det)

Svårt att förklara, låter ju konstigt än vilka ord man tar till, hoppas du anar vad jag menade 😑 !

Jag fattar inte, är ju inte trummis själv. Någon som har ljudexempel på det?

MVH

Anders

Postat
Jag fattar inte, är ju inte trummis själv. Någon som har ljudexempel på det?

MVH

Anders

Den blir jävligt tät...så att säga!

Postat
Den blir jävligt tät...så att säga!

😕 ? Jag ska fråga trummisen nästa gång om han vet vad som menas så kanske han kan visa mig.

MVH

Anders

• 2 veckor senare...
Postat
Det går att redigera ihop. Endera i ett midispår mot en sampler med samma ljud som Drumagog. Eller i ett ljudspår med separata samplingar som synnkroniseras mot vågformerna på det ursprungliga virvelspåret.

Det där fattade jag inte mycket av, kan du utveckla?

En ska man kan göra för att lätta upp det är att blanda trigg och direktljud. Då kan det till och med kännas naturligt att triggen inte är med på de svagare tillslagen.

Ja, så mycket vet jag. Automatisering kanske?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.