Jump to content
Annons

Felaktig tangentavkänning?


SweTiger

Recommended Posts

Alltså om jag trycker in t.ex. A på mitt midikeyboard så trycks G in in Klaviaturen i FL, trycker jag in G trycks F in, trycker jag in F trycks D# in etc.

Verkar vara förskjutet på något sätt 😕, skumt, men det kanske bara är någon inställning har ju funkat innan men det började ändra sig sen jag började med en ny Vst.

Hände samma sak en annan gång men försvann efter ominstallation av FL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag kan inte FL Studio alls, men kolla efter en inställning som heter Transpose. Det låter som att den står på -2...

Ok, det finns alltså en funktion för sånt?

Har inte hittat nåt med transpose någonstans men det är ju konstigt att den ändrar på sig av sig själv.

Ingen med FL som vet vad problemet är?

Redigerat av SweTiger
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det finns alltså en funktion för sånt?

Har inte hittat nåt med transpose någonstans men det är ju konstigt att den ändrar på sig av sig själv.

Ingen med FL som vet vad problemet är?

Transpose tror jag finns i de flesta hostar. Vanligtvis väljer man hur många toner som ska skiftas individuellt per spår, men om detta verkar gälla för alla spår så är det nog en global inställning. Kanske finns nån Options/Preferences-ruta som gäller för hela programmet där det finns "MIDI Global Transpose" eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Transpose tror jag finns i de flesta hostar. Vanligtvis väljer man hur många toner som ska skiftas individuellt per spår, men om detta verkar gälla för alla spår så är det nog en global inställning. Kanske finns nån Options/Preferences-ruta som gäller för hela programmet där det finns "MIDI Global Transpose" eller liknande?

Har letat men hittar inget. Har bara hittat transpose up och ner i pianorollen, men det är ju inte samma sak.

Går ju fortfarande att spela men blir ju lite förvirrande, men ibland kan det vara en fördel eftersom man inte alltid behöver flytta fingrar så långa avstånd eller upp till dom svarta tangeterna 🙂

Jag fattar bara inte vad som hänt? Kan det vara något fel på ljudkort/midikeyboard? Måste jag installera om FL en gång till för att få det normalt?

EDIT:

Stängde av och satte på keyboarden (m-audio keyrig 49) igen och nu verkar fl visa rätt, trycker jag in A2 visas det att jag trycker in A4 (med oktav knapparna upp och ner på 0.

Såg att det fanns en transpose funktion för m-audio keyrig om man sätter den i edit mode.

Så problemet hade inget med FL att göra egentligen 😛

Redigerat av SweTiger
Link to comment
Dela på andra sajter

Gredelin (oregistrerad)
Hur då?

huvudfönstret för ljudet eller samplingen. Själva fruityförnstret inte för VST'n där kan du högerklicka ovanför tangenterna på pianot för att ställa in vilken tangent som programmet skall utgåifrån =)

Link to comment
Dela på andra sajter

huvudfönstret för ljudet eller samplingen. Själva fruityförnstret inte för VST'n där kan du högerklicka ovanför tangenterna på pianot för att ställa in vilken tangent som programmet skall utgåifrån =)

Okey 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...