Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I vår gemensamma studio var inställningen i Cubase 96000Hz och 32 Bit. Tänkte inte på detta förrän jag importerade projektet hemma där inställningen normalt är 44100 Hz och 24 Bit vilket jag själv tycker räcker gott och väl.

Innebär de förstnämnda inställningarna att mer processorkraft och ram krävs? Känns rimligtvis så.

Undrar också om det är dessa inställningar som resulterar i att downmix till wav gör att det klipper konstigt i låten. Det är inte att det peaker för det gör inte låten, dessutom kan jag backa så är klippet borta, men återkommer senare så det verkar inte sitta i själva inspelningen.

Annons
Postat

Spela inte in i 32bit, tar bara onödig plats. 96khz kan diskuteras men jag tycker även det är bortkastad plats och processorkraft. 44.1 kHz funkar utmärkt!

Postat

Inspelning i 32 bit känns ju overkill eftersom inga DA-omvandlare ens kan utnyttja 24 bitar. Går åt 33% mer diskutrymme och kan ju reducera antalet spår som datorn kan spela upp samtidigt. Kör på 24!

96khz är också lite overkill skulle jag säga. ingen har väl lyckats höra skillnad i kontrollerade A/B-tester. 😑

Men som med många andra ljudmyter så finns det en masa heta känslor kring detta... vi får väl se här i tråden hehe

Mer processorkraft behövs japp.

Skulle inte tro att RAM-behovet påverkas av ovanstående dock..

Postat

Kan jag på något sätt i det importerade projektet sänga till 44100 och 24 bit? Tycker ingenting fungerar som det ska med dessa mördarinställningar.

Postat

hmm vid nermix (export audio..?) så borde allt funka, då tar ju datorn den tid den behöver för att mixa ner, ska inte kunna bli typ dropouts eller liknande då. svårt att svara på utan att höra/se vad som händer..

Postat

Det knäpper konstigt och har sig. Men knäppet sitter inte på samma ställe hela tiden utan förflyttar sig. Konstigt.

Postat

Knäpparna uppstår då ljudkortet/processorn inte orkar med alla uppgifterna samtidigt. Höj din buffersize så blir det bra. Kolla i DAW manualen om det finns en sk "priority" inställning för audio. Alltså att audio går före allt annat såsom grafik etc.

96KHz tar dubbelt så mycker HD utrymme som 48KHz. 32 bitar är sk. floating point (som datorn jobbar med internt i programmet för optimal ljud/processeringskvalitet). När man bouncar så brukar man ändra det till 24 eller 16.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.