Jump to content
Annons

Vad är det för typ av bas?


Erkii

Recommended Posts

Nu har jag säkert postat fel, men jag har scrollat upp och ner och kollat passande kategori men inte hittat någon som passar min fråga. Tror att dessa frågor med "vad är det för ljud/instrument etc" torde vara ganska vanliga.

Hur som helst jag undrar om någon har ett hum om vad det är för bas som går igång på Steve Angello - Valodja vid 1.48? Är det någon form av subbas? För jag får sällan till det när jag använder subbasar. Jag lyckas inte få det där trycket utan att basen fullkomligt äter upp allt ljud runt omkring. Trots att jag använder kompressor. Känns liksom inte som subbasarna har någon karaktär utan mest låter runda och bara på låga band. Men i låten med Steve Angello - Valodja har ju basen en grym karaktär tycker jag!

LÄNK TILL LÅTEN

http://www.youtube.com/watch?v=cQShNu0_TTc

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm, jag hittade en video där Angello gör ett beat. Och kan det vara basen vid 09:04 jag söker? Men vad säger han att synthen heter INXS 24? Eller hör jag helt galet? Om inte annat än den här basen också sjukt nice!

http://video.google.it/videoplay?docid=7111285484316887672#

EDIT: När han sidechainar har han enbart en simpel VST eller är det det bökiga viset jag läst om när man gör i Cubase?

Redigerat av Erkii
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag hittade en video där Angello gör ett beat. Och kan det vara basen vid 09:04 jag söker? Men vad säger han att synthen heter INXS 24? Eller hör jag helt galet? Om inte annat än den här basen också sjukt nice!

http://video.google.it/videoplay?docid=7111285484316887672#

EDIT: När han sidechainar har han enbart en simpel VST eller är det det bökiga viset jag läst om när man gör i Cubase?

Eftersom han sitter i Logic så använder han säkert den inbyggda sidechain-funktionen i Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, EXS24 är en av de medföljande pluggarna i Logic och finns inte löst (vad jag vet jallafall). Det är en vanlig sampler. Och Logic Express för 2.200:- och Logic Pro för 5.500:- är väl inte i "skjort-klassen" eller? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic kostar väl skjortan har jag för mig? Finns denna EXS24 att få tag på enbart som vst utan att behöva själva logic?

Logic kostar ungefär lika mycket som Cubase (möjligen lite billigare nuförtiden kanske).

Du kan använda vilken sampler som helst om du har basljuden.

Annars kan du ju alltid skruva till ljuden själv; den där basen i hans produktionsvideo är en vanlig "sinusbas" med hård attack och kort release.

Zebra, Sylenth1 och Predator är ganska schyssta och mångsidiga synthar som du kanske vill kolla närmare på, speciellt Sylenth1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns denna EXS24 att få tag på enbart som vst utan att behöva själva logic?

Finns en version som heter EXSP 24 vilket är en VST-plugg. Den e gammal så jag vet inte om den går att få tag på längre ,

och även om du skulle hitta den så är den oandvändbar utan samplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej alltså det är ju "snorbilligt". Men någonstans var det en vän för lääänge sen som sa att det kostade typ 70 lakan. Så det har suttit kvar sedan dess. Jävla mytto 🙂

Nej, EXS24 är en av de medföljande pluggarna i Logic och finns inte löst (vad jag vet jallafall). Det är en vanlig sampler. Och Logic Express för 2.200:- och Logic Pro för 5.500:- är väl inte i "skjort-klassen" eller? 😉
Redigerat av Erkii
Link to comment
Dela på andra sajter

Okey! Jag ska testa och se om jag kan tweaka till det. Det är ju enkelheten i hans bas som är så nice. Men jag har inte lyckats få till det än i alla fall :| Ska kolla om dom där intstrumenten kan vara något. Förresten. Om jag har samplingarna/basljuden då kan jag ju köra med precis vilken sample som helst.

Någon som vet om det överhuvudtaget går att få tag på enbart dom ljuden? 😉

Logic kostar ungefär lika mycket som Cubase (möjligen lite billigare nuförtiden kanske).

Du kan använda vilken sampler som helst om du har basljuden.

Annars kan du ju alltid skruva till ljuden själv; den där basen i hans produktionsvideo är en vanlig "sinusbas" med hård attack och kort release.

Zebra, Sylenth1 och Predator är ganska schyssta och mångsidiga synthar som du kanske vill kolla närmare på, speciellt Sylenth1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...