Jump to content
Annons

Macbook + ESI nEar, Hur tar jag mig till?

Recommended Posts

about (oregistrerad)
Postat

hejsan allihopa 😛

Jag ber först om ursÀkt om jag tar nÄgon annans dyrbara tid för att stÄlla in riktig nybörjarfrÄga.

Jag har för tillfÀllet en MacBook med bÄde Logic och garageband. TÀnkte börja spela in sÄng och gitarr och Àven lyssna pÄ andras lÄtar genom datorn.

Jag har genom att lĂ€sa tidigare inlĂ€gg m.m insett att monitorerna ESI nEar 05 (elr 06) ska hĂ„lla en bra standard för sitt lĂ„ga pris och skulle nog passa mig helt perfa. 🙂

Till frÄgan.. Hur gör jag för att pÄ billigast, proffsigast samt simplaste sÀttet koppla in ett par av dessa monitorer?

De enda ingĂ„ngarna jag har som kan vara av intresse Ă€r den vanliga 3,5 ljudutgĂ„ngen, samt ett par usb och firewire 🙂

Tackar alla sĂ„ hemskt mkt för svar och hoppas ni förstĂ„r vad jag vill ha hjĂ€lp med. Har Ă€ven försökt att söka min hittade inte de jag letade efter.. 🙂

Annons
Postat

Hejsan

TvÄ sÀtt som jag ser det. Antingen köper du ett externt ljudkort med volymkontroll för monitorerna. Eller sÄ försöker du hitta bara en volymkontroll som kan kopplas direkt till utgÄngen frÄn ditt inbyggda ljudkort.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Antingen ett externt ljudkort med volymkontroll för utgÄngarna eller ett litet mixerbord alt. dedikerad volympotentiometer.

Redigerat av Gilbert
Postat
TÀnkte börja spela in sÄng och gitarr

I vad tÀnkte du koppla in sÄngmikrofonen? Extern mikpreamp lajnad till Macbookens ljudkort? Eller externt ljudkort med inbyggd preamp?

about (oregistrerad)
Postat
I vad tÀnkte du koppla in sÄngmikrofonen? Extern mikpreamp lajnad till Macbookens ljudkort? Eller externt ljudkort med inbyggd preamp?

Jag tĂ€nkte ta det via ett externt ljudkort, kommer inte pĂ„ namnet nu men hittade ett för ett par tusen pĂ„ en macforum för ett tag sedan 🙂

mer Ă€n sĂ„ vet jag inte 🙂 har du nĂ„gra tips elr förslag sĂ„ tackar jag gĂ€rna 🙂

about (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vill Ă€ven tacka sĂ„ mycket för de seriösa och trevliga svar jag fick 🙂 kommer ni pĂ„ nĂ„got mer eller har andra förslag sĂ„ skriv pĂ„ 🙂

Förresten, om jag anvĂ€nder ett "vanligt" externt ljudkort sĂ„ menar ni att usb Ă€r de bĂ€sta (enda?) alternativet? 🙂

Redigerat av about
about (oregistrerad)
Postat

Hur Ă€r det med Apogee's produkter som Duet och One? MĂ€rkte att de ligger i en hög men Ă€ven rimlig prisklass 🙂 och sista frĂ„gan 🙂

om jag köper ett ljudkort, tex Apogees Duet, sĂ„ kan jag anvĂ€nda de för att spela in, lyssna pĂ„ monitorer och lyssna via hörlurar med andra ord? elr förvĂ€ntar jag mig för mycket nu? 🙂

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Vill Ă€ven tacka sĂ„ mycket för de seriösa och trevliga svar jag fick 🙂 kommer ni pĂ„ nĂ„got mer eller har andra förslag sĂ„ skriv pĂ„ 🙂

Förresten, om jag anvĂ€nder ett "vanligt" externt ljudkort sĂ„ menar ni att usb Ă€r de bĂ€sta (enda?) alternativet? 🙂

Har din Mac Book Firewire som du skrev sÄ Àr ju ofta FW-kort eller FW-mixers bÀttre men lite dyrare.

Redigerat av Glaskatten
Postat
Hur Ă€r det med Apogee's produkter som Duet och One? MĂ€rkte att de ligger i en hög men Ă€ven rimlig prisklass 🙂 och sista frĂ„gan 😄

om jag köper ett ljudkort, tex Apogees Duet, sĂ„ kan jag anvĂ€nda de för att spela in, lyssna pĂ„ monitorer och lyssna via hörlurar med andra ord? elr förvĂ€ntar jag mig för mycket nu? 😄

Jag har ett Apogee One och funkar finemang!

Enda minus med det Àr att det inte finns en utgÄng för monitorer och en till hörlurar, sÄ man fÄr switcha kablar om du ska lÀgga sÄng och andra akustiska instrument.

Och 1-in rÀcker bra för mig, sÄ det Àr inga problem med det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.