Jump to content
Annons

Kritik på produktion önskas


Tantalos

Recommended Posts

Jag skulle vilja ha lite kritik på en produktion jag hållit på med en stund. Sången i fråga är den gamla Bellman-visan Glimmande Nymf (Fredmans Epistel 72 - "Lämnad vid Cajsa-Lisas säng, sent om en afton").

Instrumenten är är nästan uteslutande från EastWest Quantum Leap. Jag har lagt ned ganska mycket tid för att få instrumenten att låta så dynamiska som möjligt (vilket förhoppningsvis hörs). Flöjt- och celloarrangemanget är till stor del snodda från Fred Åkerströms version. För övrigt är det ganska simpelt. Pianot låter dock lite Lejonkungen ibland på gott och ont.

Limiteringen och kompressionen är nästan obefintlig för att bibehålla dynamiken. Jag har dock funderat på att manuellt öka dynamiken i ljudvolymen genom att automatisera mastern, men det kanske vore overkill.

http://www.box.net/shared/1mss4th30u

EDIT; NY LÄNK; http://www.box.net/shared/sh9hms9iaq

Tack på förhand.

Redigerat av Tantalos
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har en stor uttrycksfullhet i din sång. Det ska du jobba vidare på. Arret är fragmentariskt. Ditt röstliga uttryck är stort. Dock rent tekniskt växlar du mellan att sjunga kvasiopera och talröst på ett osäkert sätt. Du har inte botten för dom låga tonerna även om det är i en högre tonart än Freds version.

Ditt register är det inget fel på men du är av naturen en högre röst. Början av låten känns bäst även om det vobblar lite mellan register och intonation tänker jag inte ens prata om. Ditt största problem är att du stannar för mycket i bröstregistret på höjden och där lägger på ett statiskt vibrato som varken är musikaliskt eller i takt med musiken. Du behöver inte växla mellan falsett och bröst utan en mer avvägd klang mellan bröst och huvudklang vore önskvärd. Du måste jobba på att egalisera klangen och även intonationen men då det gäller intonation gäller det alla sångare. Jag har alltid varit för ett skitigt och intonationsmässigt skevt uttryck men det kommer efter att man behärskar vissa tekniska saker. I alla fall om man ska försöka sjunga på ett mer operamässigt sätt som jag tycker mig skönja här. Jag känner förövrigt igen mig själv i ditt sätt att sjunga då jag har gjort all dessa fel själv.

Nog med skitkritik. Du har ett fantastiskt uttryck och alla förutsättningar att bli en riktigt bra sångare. Nu är det bara upp till dig. Dags att jobba eller så ger du dig på en annan repertoar. Alla behöver inte vara tekniska men du är en naturbegåvning så se till att börja jobba men undvik korkade sångpedagoger.

Jag vet inte exakt vad du vill göra med din sång men ett mer allmänt tips är att kolla in Brett Manning vill du gå en strikt klassisk väg bör du försöka ta lektioner av en mannlig sångare på detta område. Alla kvinnliga pedagoger går bort.

Edit: Tror inte att Torsten Föllinger eller Nicolaj Gedda ger några lektioner längre men annars hade dessa varit givna inom det som ofta kallas skolat.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för väl genomarbetad kritik. Du ger onekligen ett kunnigt intryck.

Arret är fragmentariskt.

Skall jag tolka det som att arret var väldigt trist då alltså?

Ditt röstliga uttryck är stort. Dock rent tekniskt växlar du mellan att sjunga kvasiopera och talröst på ett osäkert sätt.

På vilket sätt uppfattas det som osäkert? Låter jag tvekande inför tonerna?

Du har inte botten för dom låga tonerna även om det är i en högre tonart än Freds version. .

Det kan tilläggas att min version är en hel sext (!) högre än Åkerströms. Men jag har marginal för att kunna ännu ett par steg om så skulle behövas. Låter alltså mina lägre toner för låga för mig eller passar de inte in med resten av rösten på ett "egaliserat" vis?

Början av låten känns bäst även om det vobblar lite mellan register och intonation tänker jag inte ens prata om..

Början gjorde jag mest av "konstnärliga skäl". Tekniskt är det katastrof och det krävdes pusslande med en miljard olika inspelningar för att få det att låta vettigt. Jag skulle aldrig kunna göra det där live. Min huvudklang är riktigt usel mellan 1:a och 2:a passagion, därför sjöng jag i stället med vidöppna stämband, vilket sällan ger speciellt mycket kontroll. Men du tyckte alltså att början av låten lät bäst?

Ditt största problem är att du stannar för mycket i bröstregistret på höjden och där lägger på ett statiskt vibrato som varken är musikaliskt eller i takt med musiken. Du behöver inte växla mellan falsett och bröst utan en mer avvägd klang mellan bröst och huvudklang vore önskvärd...

Tycker du alltså att mina högre toner låter för bröstiga? Jag tycker att jag väger in förhållandevis mycket huvudklang men det kanske är relativt.

Här hade det kanske funnits utrymme att leka mer med vibratot för att göra det mindre statiskt. Jag har däremot lite svårt för att på ett hälsosamt sätt manuellt justera mitt vibrato.

Sedan kan det tilläggas att jag för den dynamiska effektens skull just växlade mellan falsett och bröst. Dock är jag inte alls bra på att få ned någon huvudklang under 2:a passagion.

Du måste jobba på att egalisera klangen och även intonationen men då det gäller intonation gäller det alla sångare....

Men låter mitt register "o-egaliserade" även när jag inte medvetet sjunger "lätt". Låter mina "fulla" låga toner påtagligt annorlunda än mina "fulla" höga toner?

Vad innebär det här med intonationen du pratar om? Låter det som att jag sjunger falskt?

Dags att jobba eller så ger du dig på en annan repertoar. .

Från vadå och tillvadå?

Återigen, tack för att du tog dig tid att kommentera. Jag måste erkänna att det var riktigt inspirerande att läsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha lite kritik på en produktion jag hållit på med en stund. Sången i fråga är den gamla Bellman-visan Glimmande Nymf (Fredmans Epistel 72 - "Lämnad vid Cajsa-Lisas säng, sent om en afton").

Instrumenten är är nästan uteslutande från EastWest Quantum Leap. Jag har lagt ned ganska mycket tid för att få instrumenten att låta så dynamiska som möjligt (vilket förhoppningsvis hörs). Flöjt- och celloarrangemanget är till stor del snodda från Fred Åkerströms version. För övrigt är det ganska simpelt. Pianot låter dock lite Lejonkungen ibland på gott och ont.

Limiteringen och kompressionen är nästan obefintlig för att bibehålla dynamiken. Jag har dock funderat på att manuellt öka dynamiken i ljudvolymen genom att automatisera mastern, men det kanske vore overkill.

http://www.box.net/shared/1mss4th30u

Tack på förhand.

Wow vilken feedback du fick från föregående person, skulle jag ge mig in på det området ljög jag 9 meningar av 10 om jag försökte säga något dylikt.

Hur som helst, jag tycker rösten ligger begravd och för långt bak i produktionen, den måste fram mer och upp i styrka, och då får vi se om mixen håller eller om den krockar för mycket med instrumenten.

Men i nuläge får jag gissa mig till många av orden du sjunger.

Instrumenten låter bra!

Jag hänger mest på Elektroniska musikproduktionsavdelningen så det här var riktigt roligt att höra som omväxling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow vilken feedback du fick från föregående person, skulle jag ge mig in på det området ljög jag 9 meningar av 10 om jag försökte säga något dylikt.

Hur som helst, jag tycker rösten ligger begravd och för långt bak i produktionen, den måste fram mer och upp i styrka, och då får vi se om mixen håller eller om den krockar för mycket med instrumenten.

Men i nuläge får jag gissa mig till många av orden du sjunger.

Instrumenten låter bra!

Jag hänger mest på Elektroniska musikproduktionsavdelningen så det här var riktigt roligt att höra som omväxling.

PS. du kan visst testa lite med mastern, men försiktigt, några decibel bara. Eller så gör du det med reverbet, som också ger en känsla av en "större" produktion.

Mvh Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev många frågor där. Jag var nog lite hård bitvis i mina omdömen. Men jag ska försöka besvara dina frågor.

Skall jag tolka det som att arret var väldigt trist då alltså?

Arret är absolut inte trist det kändes dock som att du hade kunnat jobba mer med stråkarna efter som dom var med.

På vilket sätt uppfattas det som osäkert? Låter jag tvekande inför tonerna?

Det jag menar är att du bitvis växlar klang. Tex. kan det vara så att du sjunger en fras med mycket stöd och på ett operaliknande sätt men att det här och där faller in toner som är mer talröst. Tex. i slutet av en fras som om inte stödet räckte till längre. Det är absolut inget fel i att växla men jag upplevde det som att du inte alltid hade riktigt kontroll på det.

Det kan tilläggas att min version är en hel sext (!) högre än Åkerströms. Men jag har marginal för att kunna ännu ett par steg om så skulle behövas. Låter alltså mina lägre toner för låga för mig eller passar de inte in med resten av rösten på ett "egaliserat" vis?

Tonerna är antagligen absolut inte för låga för dig men det känns som om du forcerar lite för mycket för att det ska låta bekvämt. Som om du ibland gör en grej av att jag kan minsann sjunga starkt även på låga toner.

Men du tyckte alltså att början av låten lät bäst?

Ja. Inte för att det var tekniskt perfekt på något sätt men den här lätare klangen och växlingarna mellan register kändes både skört och uttrycksfullt. I sådana lägen tycker jag att även att intonation kan få vara skev bara det gangnar uttrycket. Det tycker jag att du fick till bra här.

Tycker du alltså att mina högre toner låter för bröstiga? Jag tycker att jag väger in förhållandevis mycket huvudklang men det kanske är relativt.

Här hade det kanske funnits utrymme att leka mer med vibratot för att göra det mindre statiskt. Jag har däremot lite svårt för att på ett hälsosamt sätt manuellt justera mitt vibrato.

Sedan kan det tilläggas att jag för den dynamiska effektens skull just växlade mellan falsett och bröst. Dock är jag inte alls bra på att få ned någon huvudklang under 2:a passagion.

Jag tycker att dina högre toner stannar lite för mycket i bröstet för min smak. Och att det även känns lite forcerat ibland. Det där med att stanna i bröstet eller inte är ju en fråga som splittrar olika sångskolor. Väljer man att sträcka på bröstregistret uppåt så bör man försöka få det så lite forcerat som möjligt. Andra anser å andrasidan att huvudklang ska gå bröstklang till mötes så att man kan reglera hur många % det ska vara av vardera.

Vad det gäller vibrato är det något som går att träna upp precis som allt annat. Koncentrerat övande med metronom. Några få svängningar per sekund till att börja med sedan ökar man tempot. Sen kan man öka och minska steglöst och även växla intensitet.

Men låter mitt register "o-egaliserade" även när jag inte medvetet sjunger "lätt". Låter mina "fulla" låga toner påtagligt annorlunda än mina "fulla" höga toner?

Vad innebär det här med intonationen du pratar om? Låter det som att jag sjunger falskt?

Detta är något som alla sångare behöver jobba med inte bara du. Det är absolut ingen katastrof på något sätt. Finns massor med bra övningar för just detta att egalisera klangen. Angående intonation. Ja du sjunger falskt ibland men det gör alla sångare i varierande grad. Det är därför som vi behöver jobba med det. Att ha näst intill perfekt pitch behöver dock inte hindra en att använda skev intonation i konstnärligt syfte så länge man vet vad man gör.

Från vadå och tillvadå?

Ditt sätt att sjunga fick mig att tro att du vill närma dig ett mer skolat sätt att sjunga men det kanske är fel. Man kan visserligen sjunga Bellman på ett mer punkigt sätt också men då tycker jag att du borde tona ner vibrato och även stöd en bit. Tror att det är viktigt att bestämma sig för ett uttryck som passar en inte försöka göra två samtidigt. För övrigt var det fel av mig att säga att det handlar om repertoar. Du kan sjunga precis vad du vill.

Ja ser det så här antingen skiter du i att jobba med rösten och kör på eller så går du på det där mer skolade som jag tyckte mig höra. Men då krävs det en del mer jobb.

Hur som helst har jag varit lite för grinig. Vi har alla saker vi måste jobba med. Klart är i alla fall att du har ett mycket bra material att jobba med.

Du skulle kunna bli hur bra som helst. Ett spännande uttryck har du redan. Jag vet inte om mina svar bara ledde till ytterligare frågor men jag försökte i alla fall.

Nä nu måste jag jobba lite men jag önskar dig all lycka i framtiden. Fortsätt sjunga det mår både du och världen bäst av!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mäktigt, kanonbra!

Jag tänkte bara på att sångvolymen var alldeles för svag, särskilt i början. Kanske har du lite dålig mickteknik, det blir ju rejäl skillnad i db när du sjunger som mjukast resp starkast. Ju bättre man blir på micktekniken, ju mindre måste kompressorn jobba. Och även den bästa kompressor som finns förändrar ljudet när den får jobba hårt.

Använder du kompressor direkt när du sjunger? De flesta ljudtekniker vill inte lägga kompressorn förrän efteråt, jag som både sjunger och skruvar mitt ljud själv vill helst ha kompressorn med redan från början, då är det lättare att få grepp om hur slutresultatet kommer att låta och att anpassa rösten efter musiken och melodin genom hela låten. Och det går väl att få kompressor på enbart lyssningen om man vill det...

Med en så fin stämma som du har tycker jag du borde ha mindre reverb också.

Nåt jag i alla fall tycker är enormt viktigt är att få lagom stark volym på musiken i lurarna när man gör sångpålägg. Hör man sin egen röst för starkt i förhållande till musiken, eller om man säger starkare än vad man vill ha sången i slutmixen, ja då vet man inte hur man ska sjunga. I Idol på TV4 tror jag de ibland får alldeles för "bra" medhörning av rösten och sjunger sämre än de skulle gjort om de hört kompbandet starkare.

Tänk på att du måste ha ganska mycket gain på micken när du sjunger de volymsvagaste partierna, sen när du tar i som fan, måste du backa från micken, jag brukar både backa och vrida bort käften lite från micken.

Du har ju en superseriös inställning så det här blir säkert bara bättre och bättre. Försök sätta hela låten i en enda tagning, åtminstone varje vers som en hel tagning. Med många klipp kan det bli som att den röda tråden tappas. Öva låten så många ggr att du till slut kan sjunga den rakt av utan att nästan alls tänka på hur du sjunger, sen blundar du och ger järnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mäktigt, kanonbra!

Jag tänkte bara på att sångvolymen var alldeles för svag, särskilt i början. Kanske har du lite dålig mickteknik, det blir ju rejäl skillnad i db när du sjunger som mjukast resp starkast. Ju bättre man blir på micktekniken, ju mindre måste kompressorn jobba. Och även den bästa kompressor som finns förändrar ljudet när den får jobba hårt.

Använder du kompressor direkt när du sjunger? De flesta ljudtekniker vill inte lägga kompressorn förrän efteråt, jag som både sjunger och skruvar mitt ljud själv vill helst ha kompressorn med redan från början, då är det lättare att få grepp om hur slutresultatet kommer att låta och att anpassa rösten efter musiken och melodin genom hela låten. Och det går väl att få kompressor på enbart lyssningen om man vill det...

Med en så fin stämma som du har tycker jag du borde ha mindre reverb också.

Nåt jag i alla fall tycker är enormt viktigt är att få lagom stark volym på musiken i lurarna när man gör sångpålägg. Hör man sin egen röst för starkt i förhållande till musiken, eller om man säger starkare än vad man vill ha sången i slutmixen, ja då vet man inte hur man ska sjunga. I Idol på TV4 tror jag de ibland får alldeles för "bra" medhörning av rösten och sjunger sämre än de skulle gjort om de hört kompbandet starkare.

Tänk på att du måste ha ganska mycket gain på micken när du sjunger de volymsvagaste partierna, sen när du tar i som fan, måste du backa från micken, jag brukar både backa och vrida bort käften lite från micken.

Du har ju en superseriös inställning så det här blir säkert bara bättre och bättre. Försök sätta hela låten i en enda tagning, åtminstone varje vers som en hel tagning. Med många klipp kan det bli som att den röda tråden tappas. Öva låten så många ggr att du till slut kan sjunga den rakt av utan att nästan alls tänka på hur du sjunger, sen blundar du och ger järnet.

Nu har två personer yttrat att sångvolymen varit för svag, så jag får utgå ifrån att det helt enkelt ligger något i det.

Den enorma skillnaden i dB kommer just av att jag strävade efter dynamik. Jag har nästan inte använt någon kompression alls. Jag funderar ju till och med på att manuellt öka på volymskillnaderna genom att automatisera mastern.

Det här med att förändra avståndet till micen är jag inget stort fan av. Över- och undertonerna förändras så radikalt. Sången flyttar sig i ljudbilden. Jag har till och med hört Celine Dion-låtar där man inte lyckats få till det på ett bra sätt.

Jag får intrycket av att ni inte gillar riktigt att jag pendlar så mycket mellan slutna och öppna stämband. Det är avsiktligt hur som helst, även om jag är medveten om hur ohälsosamt det är att sjunga med öppna stämband.

Tack allesammans för alla kommentarer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev många frågor där. Jag var nog lite hård bitvis i mina omdömen. Men jag ska försöka besvara dina frågor.

Arret är absolut inte trist det kändes dock som att du hade kunnat jobba mer med stråkarna efter som dom var med.

Det jag menar är att du bitvis växlar klang. Tex. kan det vara så att du sjunger en fras med mycket stöd och på ett operaliknande sätt men att det här och där faller in toner som är mer talröst. Tex. i slutet av en fras som om inte stödet räckte till längre. Det är absolut inget fel i att växla men jag upplevde det som att du inte alltid hade riktigt kontroll på det.

Tonerna är antagligen absolut inte för låga för dig men det känns som om du forcerar lite för mycket för att det ska låta bekvämt. Som om du ibland gör en grej av att jag kan minsann sjunga starkt även på låga toner.

Ja. Inte för att det var tekniskt perfekt på något sätt men den här lätare klangen och växlingarna mellan register kändes både skört och uttrycksfullt. I sådana lägen tycker jag att även att intonation kan få vara skev bara det gangnar uttrycket. Det tycker jag att du fick till bra här.

Jag tycker att dina högre toner stannar lite för mycket i bröstet för min smak. Och att det även känns lite forcerat ibland. Det där med att stanna i bröstet eller inte är ju en fråga som splittrar olika sångskolor. Väljer man att sträcka på bröstregistret uppåt så bör man försöka få det så lite forcerat som möjligt. Andra anser å andrasidan att huvudklang ska gå bröstklang till mötes så att man kan reglera hur många % det ska vara av vardera.

Vad det gäller vibrato är det något som går att träna upp precis som allt annat. Koncentrerat övande med metronom. Några få svängningar per sekund till att börja med sedan ökar man tempot. Sen kan man öka och minska steglöst och även växla intensitet.

Detta är något som alla sångare behöver jobba med inte bara du. Det är absolut ingen katastrof på något sätt. Finns massor med bra övningar för just detta att egalisera klangen. Angående intonation. Ja du sjunger falskt ibland men det gör alla sångare i varierande grad. Det är därför som vi behöver jobba med det. Att ha näst intill perfekt pitch behöver dock inte hindra en att använda skev intonation i konstnärligt syfte så länge man vet vad man gör.

Ditt sätt att sjunga fick mig att tro att du vill närma dig ett mer skolat sätt att sjunga men det kanske är fel. Man kan visserligen sjunga Bellman på ett mer punkigt sätt också men då tycker jag att du borde tona ner vibrato och även stöd en bit. Tror att det är viktigt att bestämma sig för ett uttryck som passar en inte försöka göra två samtidigt. För övrigt var det fel av mig att säga att det handlar om repertoar. Du kan sjunga precis vad du vill.

Ja ser det så här antingen skiter du i att jobba med rösten och kör på eller så går du på det där mer skolade som jag tyckte mig höra. Men då krävs det en del mer jobb.

Hur som helst har jag varit lite för grinig. Vi har alla saker vi måste jobba med. Klart är i alla fall att du har ett mycket bra material att jobba med.

Du skulle kunna bli hur bra som helst. Ett spännande uttryck har du redan. Jag vet inte om mina svar bara ledde till ytterligare frågor men jag försökte i alla fall.

Nä nu måste jag jobba lite men jag önskar dig all lycka i framtiden. Fortsätt sjunga det mår både du och världen bäst av!

Återigen, tack för att du tar dig tid. Det är onekligen givande att läsa.

Det kan tilläggas att jag alltså inte aspirerar på att skola mig eller dylikt. Jag tillhör den autodidakta traditionen. Du lyckades själv på pricken beskriva mitt ideal. "Dock rent tekniskt växlar du mellan att sjunga kvasiopera och talröst på ett osäkert sätt" 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...