Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tycker att vi ska samla vÄra tips hÀr hur vi mixrar i lÄtarna, jag börjar dÄ lite

EQ:ar:

* För att fÄ bort lÄd effekten i ljuden skÀr jag nÄgra db vid 400Hz

* För att öka nÀrvaro av ett instrument ökar jag nÄgra db mellan 2000-5000Hz

* För att fÄ mer "vÀrme" i ett instrument brukar jag ibland ökar nÄgra db vid 100Hz

Pan:

* SÄng = Direkt i mitten

* BakgrundssÄng = antingen höger eller vÀnster, ibland bÄda (jag duplicerar sÄngen och lÀgger ut den ena mycket till höger och den andra mycket till vÀnster)

* Kompgitarren = ej i mitten, oftast motstÄende sida av de andra instrumenten

* Bas = Oftast i mitten, men ibland höger eller vÀnster, beroende pÄ lÄt

* Trummor = Lite svÄrt, lite Ät sidan av mitten

* Piano/Synt = Ej direkt i mitten, ej samma sida som kompgitarren

Hoppas ni delar med er av era erfarenheter!!!

Annons
Postat

Jag sÄg ett vÀldigt anvÀndbart tips nÄgonstans (minns inte var) om bas och kick. Jag hade ofta problem med att dom krockade och blev grötiga i mixen. De tog ut varandra, sÄ att sÀga. Tipset gick ut pÄ att offra en del av kicktrummans lÀgre register för basen och i stÀllet dra pÄ lite i högre registret för att fÄ fram "klicket" i kicken.

Kicktrumma:

SkÀr frÄn ca 70Hz och nedÄt.

Öka runt 3000Hz

Bas:

Öka runt 80Hz.

Hur mycket db man ska öka eller minska varierar ju med materialet. Det hĂ€r passar vĂ€l frĂ€mst för rock/metall och i viss mĂ„n pop, men det kanske inte Ă€r riktigt lika hett för dansmusik dĂ„ man antagligen vill ha en riktigt tung kick. DĂ„ kanske det funkar bĂ€ttre att helt enkelt vĂ€nda pĂ„ hela processen... 🙂

Postat

LÀste ett tips i jag tror det var Computer Music som faktiskt funkar rÀtt bra för det mesta, nÀmligen:

Blunda samtidigt som du mixar och kolla inte pĂ„ nĂ„gra mĂ€tare eller nĂ„t sĂ„nt, dĂ„ blir det endast öronen som avgör och man fĂ„r vĂ€ldigt sĂ€llan nĂ„gon clipping! 🙂

Postat
LÀste ett tips i jag tror det var Computer Music som faktiskt funkar rÀtt bra för det mesta, nÀmligen:

Blunda samtidigt som du mixar och kolla inte pĂ„ nĂ„gra mĂ€tare eller nĂ„t sĂ„nt, dĂ„ blir det endast öronen som avgör och man fĂ„r vĂ€ldigt sĂ€llan nĂ„gon clipping! 🙂

LĂ„ter som en bra ide. Men kan bli lite svĂ„rt om man inte har "hands on" hĂ„rdvara. Ett fatalt sne klick med musen annars i nĂ„gon plugg kan ju skada hela mixen 🙂

Postat

Jo, det Àr sant. Jag brukar först dra ner kontrollen till nollÀge/mittlÀge/osv, dÄ vet jag var den Àr och sen drar man upp den medans man blundar. Lite osmidigt med en i taget, men har man ingen hands on sÄ fÄr det duga...

Postat

NÀr det gÀller eq, sÄ brukar det i allmÀnhet bli bÀttre att dra ner vid frekvensomrÄden som lÄter sÀmre, Àn att förstÀrka frekvensomrÄden som lÄter bÀttre.

Man bör separera instrumenten pÄ olika sÀtt för att inte allt ska gröta ihop sig och slÄss om samma utrymme i mixen.

AnvÀnd panorering och eq till detta och se till att olika instrument inte i för stor utstrÀckning krigar i samma frekvensomrÄden eller pÄ samma placering i stereobilden. Om instrumenten inte separeras, sÄ Àr det risk att resultatet blir en tjock smet dÀr man inte kan urskilja nÄgonting ordentligt...

Kolla vilka instrument som verkligen behövs!

Testa om instrumentet i frÄga tillför nÄgot viktigt genom att tysta det och se om arret fortfarande hÄller. Om det fortfarande lÄter lika bra, sÄ Àr det oftast bÀttre att ta bort det instrument som du tystade. I dessa VSTi-tider, Àr det vanligt att folk lÀgger till alldeles för mÄnga instrument - och dÄ Àr det lÀtt att det blir grötigt, sÄ att det egentliga musikinnehÄllet försvinner i dimman.

Om du gillar flÀskiga syntljud, sÄ tÀnk pÄ att öronen inte orkar med sÀrskilt mÄnga flÀskiga ljud samtidigt. BegrÀnsa det till ett eller möjligen tvÄ extra feta ljud och lÄt majoriteten av ljuden vara mer normala - annars blir det bara grötigt, sÄ att man inte kan urskilja alla musikaliska finesser. Lyssna pÄ helheten - inte pÄ de enskilda ljuden!

Postat

Bra tips Claes, sÄnt vi alla behöver tÀnka pÄ lite dÄ och dÄ :rolleyes:

Postat

Gillar Claes tips och instÀllning till det hela.

Ett tips som funkar bra för mig Àr att komprimera och dra ner lite runt 2-300hz, pÄ sÄngen. Ett av de största problemen nÀr man spelar in hemma Àr just att akustiken lÀmnar en del att önska och man kan fÄ lite besvÀrliga bastoner nÀr man mickar upp sÄng eller instrument. Om man anvÀnder men mulitbandskompressor för att hÄlla nere frekvenserna runt 2-300hz pÄ sÄngen sÄ tycker jag att det lÄter jÀmnare Àn att beskÀra med eq. DÄ hÀnder det lÀtt att sÄngen blir för tunn pÄ vissa stÀllen (mycket just beroende pÄ dÄlig akustik).

En annan bra sak man kan göra med Multibandskompressorn Àr att nÀr man har mickat upp en akustisk gitarr och vill öka nÀrheten och briljansen sÄ komprimerar man den högre diskanten och sedan ökar upp den en bit. Fördelen med att komprimera diskanten Àr att den inte sen slÄr igenom pÄ vissa stÀllen.

En annan sak man bör tÀnka pÄ Àr att ge instrumenten olika utrymme i en mix. Inte bara nÀr det gÀller frekvenser utan Àven nÀr det gÀller rumsklang. DÄ hÄller man sig lÀttare borta ifrÄn den dÀr trÄkiga "matt-effekten" och kan istÀllet fÄ riktigt djup. (BÄde helt torra och saker med lite större reverb)

Lyssna pÄ helheten - inte pÄ de enskilda ljuden!

SĂ„ sant! :rolleyes:

Postat

Ni ska alla ha en eloge för att ni delar med er av kunskapen. Bra tips ni kommer med. 😄

...nu ska jag ivÀg och öva lite mixning och sedan lite bordtennis.

:rolleyes:

Postat
Gillar Claes tips och instÀllning till det hela.

Ett tips som funkar bra för mig Àr att komprimera och dra ner lite runt 2-300hz, pÄ sÄngen. Ett av de största problemen nÀr man spelar in hemma Àr just att akustiken lÀmnar en del att önska och man kan fÄ lite besvÀrliga bastoner nÀr man mickar upp sÄng eller instrument. Om man anvÀnder men mulitbandskompressor för att hÄlla nere frekvenserna runt 2-300hz pÄ sÄngen sÄ tycker jag att det lÄter jÀmnare Àn att beskÀra med eq. DÄ hÀnder det lÀtt att sÄngen blir för tunn pÄ vissa stÀllen (mycket just beroende pÄ dÄlig akustik).

En annan bra sak man kan göra med Multibandskompressorn Àr att nÀr man har mickat upp en akustisk gitarr och vill öka nÀrheten och briljansen sÄ komprimerar man den högre diskanten och sedan ökar upp den en bit. Fördelen med att komprimera diskanten Àr att den inte sen slÄr igenom pÄ vissa stÀllen.

En annan sak man bör tÀnka pÄ Àr att ge instrumenten olika utrymme i en mix. Inte bara nÀr det gÀller frekvenser utan Àven nÀr det gÀller rumsklang. DÄ hÄller man sig lÀttare borta ifrÄn den dÀr trÄkiga "matt-effekten" och kan istÀllet fÄ riktigt djup. (BÄde helt torra och saker med lite större reverb)

Lyssna pÄ helheten - inte pÄ de enskilda ljuden!

SĂ„ sant! 😉

Eftersom mÄnga har taskig akustik hemma dÀr de spelar in, sÄ kan det vara en bra idé att titta i denna tabell: http://www.barryrudolph.com/greg/note1.html - sÄ kan man fÄ en idé om var problemfrekvenserna finns för det aktuella rummet.

Ta och mÀt era rum pÄ lÀngden, bredden och höjden - och kontrollera sedan i tabellen var era egna problemfrekvenser ligger...

JÀmna multiplar av vÄglÀngden Àr det man ska hÄlla koll pÄ - och jag har för mig att det som Àr vÀrst brukar vara vid frekvensens halva vÄglÀngd - alltsÄ i ditt fall, om du behöver dra ner vid ca 300Hz, Àr det sannolikt att du har nÄgot av mÄtten pÄ rummet till ca 2.2 - 2.3m...

Postat

Intressant tabell!

alltsÄ i ditt fall, om du behöver dra ner vid ca 300Hz, Àr det sannolikt att du har nÄgot av mÄtten pÄ rummet till ca 2.2 - 2.3m...

Det stÀmmer dessutom vÀldigt bra med vissheten om att jag (precis som sÀkert mÄnga andra) inte har nÄgon dÀmpning i taket!

Postat
- Ett fatalt sne klick med musen -

😼🙂🙂🙂

sne-klick? lixom sladdar in frÄn sidan dÄ eller...

Tja

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.