Jump to content
Annons

Melodyne


alex30free (oregistrerad)

Recommended Posts

alex30free (oregistrerad)

Hej,

vilken av versionerna av Melodyne ska man välja då?

Finns ju allt från editor, studio, assistant och essential!

Jag vill huvudsakligen använda det på mina sångspår, minst 10 vocal spår?

Hur ser det ut med stereo spår, fungerar nya Melodyne oxå där?

Nån som kan hålla isär vilken version man ska använda var?

teaser_editor_outnow_en.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ludde46 (oregistrerad)

Jag har melodyne essential...tycker den räcker till det jag håller på med........

men jag deltog lite i beta testen av melodyne editor DNA,,blev helnöjd med den

Så när jag får stålar till att uppgradera blir det nog melodyne editor RTAS DNA

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

men det står att det är bara single track? Vad betyder det!

Kan man bara jobba med ett single track åt gången, och sen måste man bounca ner det för att kunna jobba med ett annat spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

men det står att det är bara single track? Vad betyder det!

Kan man bara jobba med ett single track åt gången, och sen måste man bounca ner det för att kunna jobba med ett annat spår?

Nej - det innebär att du kan jobba med ett spår i taget - och inte flera spår samtidigt i samma editor. Du måste alltså starta en instans per spår som behöver redigeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte testat melodyne studio, men det är väl den du skall välja om du vill arbeta med flera spår samtidigt.....

Stämmer bra.

Skillnaden är du att Studio inte ligger som en vanlig plugin, utan går via Melodyne Bridge - men då kan man redigera flera spår samtidigt i samma editor. Kalasbra när man ska redigera körer. Man får Editor gratis också om man köper Studio, så då har man båda möjligheterna. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes,

så i assistant kan jag bara lägga till 1 Vst på ett spår per projekt eller?

Nej - du kan lägga en plugin per spår, på så många spår som datorn orkar med... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev faktiskt riktigt besviken när jag provade en polares Melodyne. Detta var dock en äldre version (studio?) Försökte slipa till några toner sång som inte var helt 100% och det lät såfort jag höjt/sänkt den ett halv tonsteg robot? Missar jag någon inställning? Pitchmodulation etc var fortfarande kvar (d.v.s. inte helt platt).

Så min enkla fråga blir: Låter nya versionen av Melodyne bättre? Vill bara kunna använda det på enskilda sångspår så det här med DNA är inte riktigt min grej.

// Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag Melodyne Uno, men numera har ju både Sonar och Cubase samma verktyg

som gör egentligen samma sak. Melodyne Uno ska dock ersättas av Melodyne assistant.

Fick detta nyhetsbrev från Melodyne.

----------------------------------------------------------------------------------------------

The great day has come! Melodyne editor with DNA Direct Note Access as well as Melodyne assistant and Melodyne essential RTAS are now available from your local dealer and the Celemony web shop.

In our new product line, Melodyne uno will be replaced by the new Melodyne assistant. We are offering you as a uno user, therefore, the privilege of updating to Melodyne assistant for only 79 US$ or 59 €. Also of interest to you, however, could be the update to Melodyne editor for only 129 US$ or 129 €. Both updates are available to you right now.

You can purchase the update from your local dealer or the Celemony web shop. In the case of updates purchased in box format from dealers, the activation assistant leads you step by step through the update procedure.

In the case of purchases from the Celemony web shop, you receive a personalized installation program that already contains the requisite data. You can therefore get started right away.

Click here for the web shop

If you have been using an iLok for your existing Melodyne licenses, as soon as you update, a new license will be transferred to your iLok account. All you need to do then is transfer the license from ilok.com to your iLok dongle.

But it's well worth visiting our web site (www.celemony.com) in any case. There you will find films that explain clearly Melodyne's most important functions and operating procedures. On our web site, you will also find information about installation and activation, the full user manual, sample audio files and the demo version of Melodyne editor.

We hope you'll enjoy working with Melodyne and that it will render your work more productive!

All at Celemony

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev faktiskt riktigt besviken när jag provade en polares Melodyne. Detta var dock en äldre version (studio?) Försökte slipa till några toner sång som inte var helt 100% och det lät såfort jag höjt/sänkt den ett halv tonsteg robot? Missar jag någon inställning? Pitchmodulation etc var fortfarande kvar (d.v.s. inte helt platt).

Så min enkla fråga blir: Låter nya versionen av Melodyne bättre? Vill bara kunna använda det på enskilda sångspår så det här med DNA är inte riktigt min grej.

// Johan

Inte vet jag vad du har gjort då - men jag har aldrig fått det att låta robot - inte ens när jag har testat att köra med autokorrigering av alla toner i ett svep. Visserligen är det sällan några så stora fel på det jag har spelat in, men ett halvt tonsteg är definitivt inga problem. Du kanske tog bort övergången mellan tonerna eller något sådant...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte vet jag vad du har gjort då - men jag har aldrig fått det att låta robot - inte ens när jag har testat att köra med autokorrigering av alla toner i ett svep.

Har samma erfarenheter som Claes. Har medvetet försökt få Melodyne att låta robot utan framgång.

Däremot kan "s" och "t" låta pitchade. Det löser man genom att klippa dom till separata "blobbar" och låta dom vara.

Har kört Melodyne Cre8, Studio, Plugin och nu Editor. Tycker dom gör jobbet ungefär lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmz, ja, får helt enkelt åka dit och testa igen! ska kika det där med övergången. Robot kanske var fel ord, skulle väl kalla ljudet metalliskt typ.. jaja, återkommer. Låter det likadant nästa gång bifogar jag ett klipp så ni får höra vad jag menar!

// Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har en fråga angående Melodyne, men ville inte starta en ny tråd för detta eftersom det troligen finns flera stycken redan.

Jag funderar på den nya Melodyne-motorn som ska klara polyfoniskt material; går det att ändra under- och övertoner, och inte bara grundtonerna, i detta lilla program? Går det även att göra steglöst, alltså som en slide-effekt?

Jag kan personligen se en stor potential i detta.... Självklart finns det en begränsning för vad som skulle kunna vara möjligt att göra, t.ex. så är det nog svårt att grafiskt rita ut under- och övertonerna i en crashcymbal 😕

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Melodyne DNA (som än så länge bara finns i versionen Editor) försöker göra skillnad på grundtoner och övertoner. Ibland misslyckas analysen och övertoner behandlas som separata toner. Då går dessa att editera separat.

Går det att ställa känsligheten på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Inget att diskutera:

Melodyne Plugin, så får du den direkt i din sequencer istället för att starta skiten vid sidan om!

Melodyne Bridge är ju det absolut sämsta och jobbigaste .

Melodyne plugin funkar ju ungefär som autotune, där du trycker på "transfer" knappen rakt i Cubase/Logic eller va du nu använder, och dessutom redigerar allt direkt i fönstret!

MVh

Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodyne Plugin säljs inte längre.

Efterföljaren Melodyne Editor har bättre kommunikation med värdprorammet. Det hår till exempel att stega sig igenom materialet med piltangenterna för att lyssna på varje stavelse. Det gick inte med Plugin, däremot Cre8 och Studio.

En nackdel med Plugin/Editor är dock att man inte kan ha flera spår i samma fönster. Vill manredigera stämmor samtidigt för man ha en instans/fönster för varje stämma. Det blir lite rörigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodyne Assistant då - är det något att ha? Priset är ju väldigt mycket lägre, vad förlorar man på att köpa den i stället för Editor? Vad är skillnaden egentligen?

Mitt användningsområde är solospår av stråk eller sång.

Vill inte ha plastigt ljud utan bara göra små finjusteringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du kan lägga hur många melodyne assistant datorn orkar så kan det ju va ett bra köp, om du bara behöver redigera en grej i taget, som är monofonisk.

Jag tycker melodyne assistant har potential, men tyvärr funkar den dåligt på min dator. Köpte Melodyne Uno och fick sedan Melodyne Assistant som upgradering gratis,, öh tack, eller nått! 😉

Det enda positiva var att man nu kunde ha den som en plug-in och slapp gå via rewire till "melodyne-appen" ...men, till mitt stora förtret, så var man numera tvungen att sitta å vänta medans filerna blev överförda till melodyne genom att trycka på en knapp som heter "transfer"!? och sedan spela upp den biten man ville redigera, till skillnad mot uno där du kunde öppna den audio-filen du ville redigera direkt.

Och när man är klar med sin redigering och vill "bränna ut" filen, måste man göra en bounce, dvs nermix av matrialet, som ju i ProTools görs i realtid... I melodyne uno kunde du, när du var klar, trycka på "spot to protools" så ploppade den redigerade wave-filen upp där den skulle! Uppgraderingen till melodyne assistant var mer en nergradering från uno 🙂 dessutom är assistant mycket "slöare", verkar alltså mer krävande av datorn... Blää för assistant, fler som stör sig på detta??

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

...

Ok, det låter ju lite galet.. Har inte provat melodyne så jag har inte klart för mig hur man jobbar.

Hur gör man rent praktiskt om man har ett spår där man klippt upp tagningarna, kan man köra melodyne på det spåret liksom eller hur funkar det? Måste man göra 1 fil av det eller går det bra att jobba med ett spår där det finns olika tagningar?

Det jag tänker är att man sitter och redigerar och ha en ok ren ton men en halvsur snygg ton, då vill man ju testa om den halvsura snygga låter bra som melodynad innan man väljer vilket klipp man ska ta. Kan man göra så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det låter ju lite galet.. Har inte provat melodyne så jag har inte klart för mig hur man jobbar.

Hur gör man rent praktiskt om man har ett spår där man klippt upp tagningarna, kan man köra melodyne på det spåret liksom eller hur funkar det? Måste man göra 1 fil av det eller går det bra att jobba med ett spår där det finns olika tagningar?

Det jag tänker är att man sitter och redigerar och ha en ok ren ton men en halvsur snygg ton, då vill man ju testa om den halvsura snygga låter bra som melodynad innan man väljer vilket klipp man ska ta. Kan man göra så?

Man kör alltid igenom och "spelar in" den bit man vill korrigera i Melodyne. Smidigast tycker jag är att ta hela spåret, eftersom man ju aldrig vet om man upptäcker saker som man inte tänkte på vid första lyssningen...

Det spelar ingen roll om det är en lång tagning eller flera småbitar, utan Melodyne tar in det som det är.

Det går att ångra de olika korrigeringarna man gör, så det är inga problem att växla mellan okorrigerad och korrigerad.

I Melodyne jobbar man icke-destruktivt, så om du stänger av Melodyne, så får du originalspåret som det är. Vill du sedan skapa ett spår med korrigeringarna gjorda, så gör du en export - men det är inte nödvändigt, utan korrigeringarna följer med när du gör en export av hela mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att ångra de olika korrigeringarna man gör, så det är inga problem att växla mellan okorrigerad och korrigerad.

Tänk bara på att jobbar du med plugin-varianten så måste du ångra i Melodynes egna fönster, och inte använda värdprogrammets ångra-funktion. Det har man missat nån gång 😄

Redigerat av Friberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Är det någon som vet skillnaden mellan Editor D och Editor E?

Väldigt förvirrande 😑

Det finns bara en version av Editor, så det står antagligen för tyska (D) eller engelska (E)... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...