Jump to content
Annons

Byta från 1616M Cardbus till 0404 USB och externt RIAA?


DanceMannen

Recommended Posts

Hej

Jag har ett EMU 1616M med Cardbus. Ett fantastiskt kort på många sätt. Men...

Nu är det så att jag köpt mig en ny laptop (VAIO), med Windows 7 som bara har Expresscard slot, och den funkar med andra ord inte till 1616M Cardbus. Enligt EMU, så kanske de ska erbjuda ett expresscard i framtiden men det finns inget ännu. Därför köpte jag en adapter (Duel adapter) Expresscard to Cardbus, men jag får det inte att fungera under Windows 7 (64 bit). Det KANSKE kan fungera när det (om det) kommer 64 bits drivrutiner till kortet.

Så mitt dilemma är följande:

1. Att installera XP på egen partition och hoppas att det funkar. Känns inte lockande då jag dels inte kan använda 64-bit som SONAR 8.5 har bra stöd för (måste också köpa XP 64 bit...) SONAR är också anpassat för att funka med Windows 7.

2. Vänta tills det eventuellt kommer ett Expresscard till EMU 1616m. Med tanke på att inte EMU kunde svara så lär väl det dröja (om ens det kommer).

3. Köpa ett nytt kort med antingen Expresscard/FW/USB.

Jag har fått möjlighet att köpa ett EMU 0404 USB (2.0) till ett väldigt bra pris. Jag kollade på detta kortet innan jag valde 1616m. Nackdelen är att det är ett USB kort samt att det saknar RIAA steg, något som jag gillade med 1616m kortet. Att det är fler IN/UT spelar inte så stor roll. Synd att missa DSP effekterna men det är inte avgörande.

Om jag väljer att köpa detta kort så saknas som sagt RIAA stegen (för min gamla Technics 1200) så jag behöver nått som fungerar till 0404 USB. Värt att nämna är att jag samtidigt funderar på att köpa Numark Stealth Control eller annan Computer DJ lösning. Kanske kan man slå två flugor på smällen så att säga? Visst, kan även köpa en ny vinylspelare med direktkoppling via USB, men...

Mycket funderingar. Jag är tacksam för alla inlägg, funderingar, tips och idéer....

Tack:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och tack för tipset. Intressant lösning

Tyvärr så blev jag inte helt övertygad om att det funkar optimalt. Vill bara kunna "koppla in " och köra:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...