Jump to content
Annons

Mackie HR-serie eller MR-serie

Recommended Posts

Overdose (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag vill ha ett par monitorer som är bra för mixning och även ha som datorhögtalare för musik, film etc. Jag har hört att Mackie ska vara top-of-the-line när det gäller det. 😠 Räcker det att ha 1 monitor? Jag tänker att en HR-monitor är dubbelt så dyr (dubbelt så bra?) som en MR-monitor, så då kanske det räcker med 1 riktigt bra högtalare istället för 2 mindre bra.

Ni kanske själva har några andra märken som ni tycker är bra och kanske kan rekommendera till en monitor jägare?

Glömde nämna att idag så sitter jag med Logitech Z-2300 högtalare. Vad jag en väljer lär väl riktiga monitorer vara bättre en de jag har idag.

Redigerat av Overdose
Annons
alex30free (oregistrerad)
Postat

vad har du för kringutrustning....ljudkort, mixerbord etc... hur ser det ut där du sitter....akustik, storlek etc.!?!?!

Overdose (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har en iMac och Apogee Duet kort. Mixerbord har jag inte utan använder den i Logic. Jag sitter i allrummet med en soffa 2 meter bakom arbetsstolen. Rummet är väl runt 20kvm. Nu är det eko i rummet eftersom jag inte har fått in alla möbler i rummet. Men sen tror jag det inte ska var lika mycket eko.

Redigerat av Overdose
Postat
Hej!

Jag vill ha ett par monitorer som är bra för mixning och även ha som datorhögtalare för musik, film etc. Jag har hört att Mackie ska vara top-of-the-line när det gäller det. 😛 Räcker det att ha 1 monitor? Jag tänker att en HR-monitor är dubbelt så dyr (dubbelt så bra?) som en MR-monitor, så då kanske det räcker med 1 riktigt bra högtalare istället för 2 mindre bra.

Ni kanske själva har några andra märken som ni tycker är bra och kanske kan rekommendera till en monitor jägare?

Glömde nämna att idag så sitter jag med Logitech Z-2300 högtalare. Vad jag en väljer lär väl riktiga monitorer vara bättre en de jag har idag.

Lyssna på ett gäng högtalare och se vilka du gillar bäst och ta med känd musik för dina öron, sådan musik du vet hur det ska låta. Vad man tycker om för lyssning är väldigt subjektivt.

Jag skulle aldrig bara köpa en monitor om jag inte skulle få för mig att jag skulle börja lyssna och mixa i mono. 😛

Av de två så skulle jag välja två högtalare ur HR-serien för att jag tycker låter bättre än de ur MR-serien.

Overdose (oregistrerad)
Postat
Lyssna på ett gäng högtalare och se vilka du gillar bäst och ta med känd musik för dina öron, sådan musik du vet hur det ska låta. Vad man tycker om för lyssning är väldigt subjektivt.

Jag skulle aldrig bara köpa en monitor om jag inte skulle få för mig att jag skulle börja lyssna och mixa i mono. 😄

Av de två så skulle jag välja två högtalare ur HR-serien för att jag tycker låter bättre än de ur MR-serien.

Var lyssnar man på ett gäng högtalare som ska vara i samma miljö som hemma? Säkert ett antal musikaffärer i Stockholm som har en massa monitorer man kan få prova men det kommer ju inte låta samma sak när man tar hem dem. Det är min erfarenhet när det gäller förstärkare i alla fall och har svårt att se att det skulle vara annorlunda med högtalare. Dessutom sliper man påträngande säljare som inte gillar frågor och snabbt vill sälja något för att bli av med en. Jag har inte direkt någon erfarenhet av studio monitorer heller så det gör inte saken lättare.

Ett par monitorer ifrån HR-serien skulle vara mumma att ha. Men jag håller inte på med studio på heltid utan mest någon gång per helg, så pröjsa 5000:- styck känns inte så bra. Har du jämfört HR och MR högtalarna? Är MR högtalarna dåliga eller skulle dem räcka för mina behov?

Postat

HR är en helt annan högtalare än MR så det är ganska påtaglig skillnad. Jag skulle om jag var du åka och lyssna på andra alternativ (än MR) också då det finns annat kul i den prisklassen (t ex KRK Rokit G2).

Overdose (oregistrerad)
Postat
HR är en helt annan högtalare än MR så det är ganska påtaglig skillnad. Jag skulle om jag var du åka och lyssna på andra alternativ (än MR) också då det finns annat kul i den prisklassen (t ex KRK Rokit G2).

Har tittat lite på KRK Rokit Powered 8 Generation 2. Är de allmänt bättre än Mackies MR?

maart (oregistrerad)
Postat

Tycker också du ska provlyssna olika monitorer. Kolla inte på priset för mycket innan utan bestäm vilken du tycker låter bäst utan att veta priset, sen får du ta ställning till om det är värt det. Det är bättre att köpa ett par lite dyrare monitorer som man är nöjd med än ett par billigare som man inte är nöjd med, även om det kanske innebär att man får spara ett tag till....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.