Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på att bygga ett rum för hörseltester. Rummet skall vara så absolut tyst som möjligt från ljud utifrån och med den ytan jag har så är 12 cm väggtjocklek det jag har att spela med.

Hur väl korrelerar densitet med ljudledningsförmåga egentligen? Bör jag satsa på material som exempelvis frigolit och mineralull eller mer solida sådana?

Välkomnar alla synpunkter!

Annons
Postat (redigerat)

Om du känner att du kan, så bygg ett "rum i rummet". Du får gärna förklara hur den befintliga väggen ser ut så du kan få bättre svar, men en dubbelvägg är nog bäst att eftersträva.

Börja med att lägga någon centimeter matta på golvet som du senare bygger en botteplatta på. Därefter bygger du upp ett rum på denna, som inte har mekanisk kontakt med övriga väggar. Kör med reglarna i luftspalten som bildas, sen en spånskiva och några gipsskivor i lager in mot rummet. Se till att de går i zick-zack i hörnen. Utrymmet mellan inre och yttre vägg bör dämpas så bra som möjligt och avståndet mellan dem bör vara så stort som möjligt, även om det kanske kan bli svårt i ditt fall.

Densiteten kan man säga påverkar absorptionen, eller rättare sagt, massan påverkar absorptionen. Frigolit är inte så bra för att ljudisolera, däremot mineralull är bra. Men tunga svårrörliga väggar är viktigast.

Redigerat av SkunkFunk
Postat

Rummet skall byggas i ett stålskal som är monterat på en lastbil, så två av de befintliga väggarna (som har direktkontakt med utomhus) är en 1 mm stålskiva som är fäst på vertikala 40x40 mm pelare. De andra två väggarna är innerväggar som inte är inte konstruerade ännu...

Vad för typ av matta rekommenderar du på golvet?

Så de tolv centimetrarna bör fördelas (utifrån och in) på först en tunn yttre vägg, sedan en luftspalt för att slippa fysisk kontakt. Sedan spånskivor och gipsskivor?

Förklara gärna så att en treåring skulle förstå 🙂 Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.