Jump to content
Annons

Voffor gör di på dette viset?


Ulf_A

Recommended Posts

Hörde på radion på hemvägen från jobbet och blev så bestört att jag bytte till "ykkeskanava" resten av resan hem, ca 15min (kan inte ett ord finska).

Darins senaste strömmar plötsligt ur radion. En dålig karaokevariant på Coldplays "Livin la vida".

Varför gör dom så? Det görs ju 1000-tals nya låtar varje år. Varför inte leta upp en ny bra låt bland dom i stället

för att göra en dålig kopia på en låt som redan spelas på radio? Tycker det är skillnad när man tar en gammal

"bortglömd" låt. Men denna spelas ju fortfarande i originalversionen.

Jag tycker detta är höjden av dålig fantasi och luktar kortsiktig ekonomisk vinning till 100%. Usch!

Sen undrar man varför det går dåligt för skivbranchen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar inte ens originalet men jag håller med dig. Vart tog inspiration och ny tänk vägen.

Ta en gammal goding och slopa in den i någon ny genre, feta till den lite och tadaa!

Det gör inget om man hör att det är en gammal låt man gjort om, bara det fortfarande hörs att man bara använt den som utgångspunkt för något helt nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig karaokevariant kan jag inte direkt hålla med om.

Sen att det är en cover på en relativt "ny" låt är väl inget ovanligt. Händer hela tiden.

Är det inte värre att göra en dålig cover på en gammal klassiker?

Jag hade ju känt mig betydligt sämre om jag gjort en kass kopia av en Elvis klassiker än om jag gjort en dålig Chris Brown cover?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig karaokevariant kan jag inte direkt hålla med om.

Sen att det är en cover på en relativt "ny" låt är väl inget ovanligt. Händer hela tiden.

Är det inte värre att göra en dålig cover på en gammal klassiker?

Jag hade ju känt mig betydligt sämre om jag gjort en kass kopia av en Elvis klassiker än om jag gjort en dålig Chris Brown cover?

Karaoke kanske var fel benämning men inte var den bra i mina öron.

Bara för att det händer ofta tycker inte jag gör det bättre, snarare tvärtom.

Dålig kopia av en klassiker = skräckexempel! 😉

En bra variant av en klassiker med en ny touch kan vara suveränt. Kan ta "Hallelulja" med Lind, Knutsen, Fuentes och Holm som ett bra exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Om jag har fattat rätt så sjöng han låten i IDOL när han medverkade i nån Fredagsfinal typ...

Hörde att han sa att det ska bli kul att spela in denna låten och verkligen göra den till sin, men som vanligt så upptäckte han nog att det inte är lätt att få tillstånd att spela in en alltför ändrad version.

Men om man spelar in en version som är snarlik originalet så behövs väl inte ens tillstånd.

Redigerat av sadomachine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...