Jump to content
Annons

Hur göra en DJ mix laglig?


DJ_Redeep

Recommended Posts

Hej!

Jag är relativt ny dj, men framför allt en artist och säljer mina låtar online och driver ett eget skivbolag. Men jag har en fråga kring dj mixar.

Jag gissar på att det inte kan vara 100% lagligt att lägga upp en dj mix på 60 min på skivbolagets hemsida av andra artisters låtar, tex. top 10 charts av någon slag såvida de inte står under mitt skivbolag, så jag undrar var och hur gör jag detta möjligt? Det är ju givet att göra en dj mix publikt så att \\\"konsumenten\\\" kan höra vilken stil man rullar på.

Hur gör jag smidigast med nästa steg?

Tackar för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag är relativt ny dj, men framför allt en artist och säljer mina låtar online och driver ett eget skivbolag. Men jag har en fråga kring dj mixar.

Jag gissar på att det inte kan vara 100% lagligt att lägga upp en dj mix på 60 min på skivbolagets hemsida av andra artisters låtar, tex. top 10 charts av någon slag såvida de inte står under mitt skivbolag, så jag undrar var och hur gör jag detta möjligt? Det är ju givet att göra en dj mix publikt så att \\\"konsumenten\\\" kan höra vilken stil man rullar på.

Hur gör jag smidigast med nästa steg?

Tackar för svar!

du behöver tillstånd från upphovsmännen och om du även använder samplingar måste du ha tillstånd från de som äger inspelningen oftast ett skivbolag

kontakta stim om du vill veta vilka som har rättigheterna.

du kan komma undan detta genom att lägga upp en remix på tex youtube och länkar från din hemsida

den enda som kan hända då är att de tar bort den om någon anmäler den

edit: att göra det laglig är sen ännu mer komplicerat för om du vill lägga upp låten på din hemsida för gratis lyssning så krävs det ett ramavtal med stim

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller samma för alla typer av bearbetning... cover, tolkning, dj-mix, remix osv?

/Jocke

du kan släppa en skiva med cover utan tillstånd från upphovsmännen eller skivbolag

man betalar då själv ersättning till stim

men för bearbetningar vilket en remix är så behövs tillstånd från upphovsman

edit: och använder man samplingar oavsett till vad så behövs tillstånd från den som äger inspelningen

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...