Jump to content
Annons

Hjälp med PA-anläggning

Recommended Posts

Tranan69 (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag är lite utav en nybörjare. Fick ansvaret att sköta ljudet i en lokal (rätt så liten).

De hade redan kopplat upp det mesta sen fick jag lite instruktioner om resten.

Mixerbordet är en 8-kanal Alesis Multimix 12, tror jag att den heter.

Problemet är att så fort jag slår igång strömmen, förstärkarna osv, så tjuter det.

Det är som tinnitus tjut ungefär, de äldre hör det inte men vi yngre hör de, vilket är

rätt så påfrestande.

Jag har tyvärr ingen aning om vad felet kan vara.

Vore väldigt sjyst om någon kunde hjälpa mig.

MVH\\ Henrik

Annons
Postat

Du får köra uteslutningsmetoden. Först ha bara högtalare och förstärkare inkopplat slå på förstärkarna och kolla om det tjuter redan då. (fel i sluteg)

Sen får du koppla mixer till sluteget (alla reglar på längst ner..)

sen får du får du dra upp reglarna en och en.. Börja med master sen kanal efter kanal.

Då är det enklare att lista ut vart problemet är..

Lycka till!

Har du mikrofoner på? Rundgångar?
Tranan69 (oregistrerad)
Postat

Jag har mikrofonerna helt nere, alla reglar är nere. Det är så fort jag slår på strömmen som tjutet kommer....

Men jag ska testa mig fram o se va som kommer upp.

Tackar så mycket för era svar!!

Ha de gött//

Henrik

Tranan69 (oregistrerad)
Postat

Tja igen!

Det verkar som att de inte va slutsteget. Alla reglar va nere.

Tjöt redan från början när man slog på allt.

Skit jobbigt me allt tjut!!!

//Henrik

Postat

Har du testat:

Först ha bara högtalare och förstärkare inkopplat slå på förstärkarna och kolla om det tjuter redan då. (fel i sluteg)

Alltså drag ur in-sladdarna ur steget (när steget är avstängt) och sätt sedan på och lyssna.

Tranan69 (oregistrerad)
Postat
Har du testat:

Alltså drag ur in-sladdarna ur steget (när steget är avstängt) och sätt sedan på och lyssna.

Jag tror jag gjorde de.... kontakten som slutsteget o mixern har mellan sig så att säga....

så att mixern inte skulle ha någon som helst verkan så att säga.

Postat

Och om det inte var nån sladd mellan mixer->slutsteg utan bara sladd mellan slutsteg och högtalare och det tjöt.. Ja då är det nåt fel i slutsteget..

Tror??? Det kommer man inte långt med i detta fall 😄

Jag tror jag gjorde de.... kontakten som slutsteget o mixern har mellan sig så att säga....

så att mixern inte skulle ha någon som helst verkan så att säga.

Tranan69 (oregistrerad)
Postat
Och om det inte var nån sladd mellan mixer->slutsteg utan bara sladd mellan slutsteg och högtalare och det tjöt.. Ja då är det nåt fel i slutsteget..

Tror??? Det kommer man inte långt med i detta fall 😉

Hahaha ok. nämen de tjöt inte då mixern va urkopplad..... så då är det väl mixern på nåt sätt. fast med reglarna nere så tjuter de iaf....

Postat
Hahaha ok. nämen de tjöt inte då mixern va urkopplad..... så då är det väl mixern på nåt sätt. fast med reglarna nere så tjuter de iaf....

Det spelar ingen roll om reglarna är nere. Är sladdarna i och tjutet hörs så betyder det att problemet ligger i mixerbordet eller på vägen mellan mixer och slutsteg. Försvinner tjutet när sladdarna mellan slutsteg o mixer dras ur så vet vi ju vart problemet ligger. Troligtvis är det en jordloop eller liknande. Fråga: - är all utrustning jordad? Är en dator inkopplad nånstans i mixern? Va e de för kablar mellan mixer o slutsteg?

Tranan69 (oregistrerad)
Postat
Det spelar ingen roll om reglarna är nere. Är sladdarna i och tjutet hörs så betyder det att problemet ligger i mixerbordet eller på vägen mellan mixer och slutsteg. Försvinner tjutet när sladdarna mellan slutsteg o mixer dras ur så vet vi ju vart problemet ligger. Troligtvis är det en jordloop eller liknande. Fråga: - är all utrustning jordad? Är en dator inkopplad nånstans i mixern? Va e de för kablar mellan mixer o slutsteg?

Ja då är det väl antagligen mixern då. Det är ingen dator som är i kopplat nä. Jag bara kopplade allt i väggen.... med förgreningsdosa... Sladdarna från mixern till slutsteget är vanliga telesladdar.

Postat
Ja då är det väl antagligen mixern då. Det är ingen dator som är i kopplat nä. Jag bara kopplade allt i väggen.... med förgreningsdosa... Sladdarna från mixern till slutsteget är vanliga telesladdar.

Vad är det för mixer och slutsteg? Märke & Modell?

Vet du om du kan köra balanserade kablar hela vägen eller är det obalanserat?

Går att koppla XLR - XLR mellan mixer & slutsteg?

Sitter det XLR-jack i både mixerns ut och slutstegets in så är det oftast balanserat.

Om det är endast tele, så kan det ändå vara balanserat och då används TRS

Vi har konstaterat att tjutet bara hörs när mixern är inkopplad eller hur?

Tjuter det ändå då inget alls är inkopplat till mixern också? (dvs bara kablarna mellan mixer & slutsteg kopplade)

---> om inte, koppla in en sak i taget tills du hör tjutet...

Många frågor, men förhoppningsvis listar vi ut problemet =)

Tranan69 (oregistrerad)
Postat
Vad är det för mixer och slutsteg? Märke & Modell?

Vet du om du kan köra balanserade kablar hela vägen eller är det obalanserat?

Går att koppla XLR - XLR mellan mixer & slutsteg?

Sitter det XLR-jack i både mixerns ut och slutstegets in så är det oftast balanserat.

Om det är endast tele, så kan det ändå vara balanserat och då används TRS

Vi har konstaterat att tjutet bara hörs när mixern är inkopplad eller hur?

Tjuter det ändå då inget alls är inkopplat till mixern också? (dvs bara kablarna mellan mixer & slutsteg kopplade)

---> om inte, koppla in en sak i taget tills du hör tjutet...

Många frågor, men förhoppningsvis listar vi ut problemet =)

hehe ok jag har som sagt inte sån stor koll men de ända XLR utgångarna jag ser på mixern är för mikrofonerna. Tyvärr ser jag inget namn på slutsteget (texten va visst rätt så utnött) mixerns namn nämnde jag i början.

Tackar så mycket för alla råd jag fått, jag ska försöka felsöka lite mer så får vi se vad som dyker upp 😆

Postat

Kan det vara en ljusstyrning/dimmer som gör ljudet? Det brukar låta som mest om lyset lyser på halvfart, och om man drar på belysningen max så minskar ljudet...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.