Jump to content
Annons

audiophile 2496


Mefisto

Recommended Posts

Annons

uppe till höger så har du ett par röd vita rca utgångar (tror det stod rec out, men bilden var suddig) du har likadana ingångar på ditt ljudkort så ta bara en rca sladd (brukar sitta i stereon mellan cd och förstärkare bla) och koppla imellan.

bild på rca kabel

Link to comment
Dela på andra sajter

Okeej. Just nu använder jag moderkortets inbyggda ljudkort o då ha jag kopplat in en RCA kabel där det står L MAIN R på mixerbordet och sen in i ljudkortet.

Det är ju 4 st RCA uttag på ljudkortet men ska jag bara dra en RCA kabel från REC OUT på mixer bordet o sen in i ljudkortet o det ska funka?

Tack för svar 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag fixat EN rca kabel.

Har dragit kabeln mellan Rec OUT på mixer bordet och in på RCA INPUT på ljudkortet. Men hur ska jag ställa in inställningar o sånt i kontrollpoanelen för att få in ljud från mikrofonen? För än så länge har jagi nte fått något ljud 😛

BER OM HjHÄLP pleeease

Link to comment
Dela på andra sajter

varifrån hör du ljudet från winamp?

du behöver även en kabel från rca output på ljudkortet till 2T RTN på mixern för att kunna höra om du har hörlurar kopplade till mixern

vilken mik är det och om den behöver fantommatning, har du satt på den?

och sen ska knappen 2t rtn to main inte vara intryckt men 2t rtn to ctrl rm

på detta sätt kan du lyssna på ljud ifrån datorn men endast spela in tex en mikrofon

Link to comment
Dela på andra sajter

Får inget ljud nör jag spelar in nu heller 😑 Nu har jag kopplat Från REC OUT på mixerbordet till RCA INPUT. OCh sen En kabel Från 2T RTN till RCA OUTPUT. hjäääälp

Du behöver 4 rca-kablar det vet du va ?

En från mixerns rec out left (den vita) till ljudkortets input 1(eller left)

En från mixerns rec out right (den röda) till ljudkortets input 2(eller right)

En från ljudkortets output 1 till mixerns 2T RTN left (den vita)

En från ljudkortets output 2 till mixerns 2T RTN right (den röda)

Jag gissar att du har kopplat dina rca-kablar till ljudkortets digitala in/ut

och det går inte.

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

du har hörlurar kopplat till mixerbordet eller?

varifrån hörde du ljudet från winamp innan?

hör du något från micken överhuvudtaget?

När jag trycker på rec i Cubase samtidigt som jag lyssnar musik i winamp så spelas det in i cubase det jag spelar up i winamp. Ne det hörs inget alls näår jag försöker spela in röst i miccen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver 4 rca-kablar det vet du va ?

En från mixerns rec out left (den vita) till ljudkortets input 1(eller left)

En från mixerns rec out right (den röda) till ljudkortets input 2(eller right)

En från ljudkortets output 1 till mixerns 2T RTN left (den vita)

En från ljudkortets output 2 till mixerns 2T RTN right (den röda)

Jag gissar att du har kopplat dina rca-kablar till ljudkortets digitala in/ut

och det går inte.

Jo men jag har ju 2 st RCA Kablar med 2 st i varje ände. Det blir ju 4 st uttag eller hur man säger

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag trycker på rec i Cubase samtidigt som jag lyssnar musik i winamp så spelas det in i cubase det jag spelar up i winamp. Ne det hörs inget alls näår jag försöker spela in röst i miccen.

vet du om ljudet som spelas i från winamp kommer från mixerbordet eller direkt ifrån datorn

om det kommer från mixerbordet så har du tryckt in knappen 2t rtn to main och den ska inte vara intryckt

jag kan inte din mixer men jag gissar att rec out är samma som main out, men det finns kanske en möjlighet att rec out skulle kunna vara samma ctrl rm out

men troligtvis inte. men om du får signal så testa att trycka in den andra knappen istället(2t rtn to ctrl rm)

om ljudet som spelas in kommer direkt ifrån datorn/winamp/Ljudkortet måste du troligtvis välja en annan ingång på audiospåret i cubase

eller måste du stänga av funktionen record what you hear på ljdukortet om det nu finns

om du nu har hörlurarna kopplade till mixerbordet vilket du ännu inte svarat på så försök först få ljud i micken så att du hör den i mixerbordet

kanske hör du detta redan men det visste inte jag isåfall eftersom du inte skrivit det.

om du inte får ljud, har du använt xlr-ingången?; tele funkar inte

du måste dra upp både gain och level!

först vill jag veta om du hör något innan jag skriver vidare....

Link to comment
Dela på andra sajter

vet du om ljudet som spelas i från winamp kommer från mixerbordet eller direkt ifrån datorn

om det kommer från mixerbordet så har du tryckt in knappen 2t rtn to main och den ska inte vara intryckt

jag kan inte din mixer men jag gissar att rec out är samma som main out, men det finns kanske en möjlighet att rec out skulle kunna vara samma ctrl rm out

men troligtvis inte. men om du får signal så testa att trycka in den andra knappen istället(2t rtn to ctrl rm)

om ljudet som spelas in kommer direkt ifrån datorn/winamp/Ljudkortet måste du troligtvis välja en annan ingång på audiospåret i cubase

eller måste du stänga av funktionen record what you hear på ljdukortet om det nu finns

om du nu har hörlurarna kopplade till mixerbordet vilket du ännu inte svarat på så försök först få ljud i micken så att du hör den i mixerbordet

kanske hör du detta redan men det visste inte jag isåfall eftersom du inte skrivit det.

om du inte får ljud, har du använt xlr-ingången?; tele funkar inte

du måste dra upp både gain och level!

först vill jag veta om du hör något innan jag skriver vidare....

Jag har XLR Sladd till mixer bordet och miccen. Och Gain och Level är båda uppskruvade. Nej Mina hörlurar är inte kopplade till mixerbordet utan en liten Media Hub som ser ut såhär MEDIA HUB

Jag har förstärkare också vet inte omdet spelar någon roll? Men jag tycker att om jag kopplar mixern rätt in i ljudkortet så borde jag ju kunna spela in i Cubase o få signal från mikrofonen iaf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har XLR Sladd till mixer bordet och miccen. Och Gain och Level är båda uppskruvade. Nej Mina hörlurar är inte kopplade till mixerbordet utan en liten Media Hub som ser ut såhär MEDIA HUB

Jag har förstärkare också vet inte omdet spelar någon roll? Men jag tycker att om jag kopplar mixern rätt in i ljudkortet så borde jag ju kunna spela in i Cubase o få signal från mikrofonen iaf?

men har du hubben kopplad till mixerbordet, audiophile eller det interna ljudkortet?

eller ser du om det finns signal på mixerbordet?

har du sen valt rätt asio-drivrutin i cubase?

vilken input har du på audiospåret du försöker spelar in?

om du jobbar i cubase förstår jag heller inte vaför du vill spela upp i winamp.

importera det du vill spela upp i cubase så slipper du winamp

Link to comment
Dela på andra sajter

men har du hubben kopplad till mixerbordet, audiophile eller det interna ljudkortet?

eller ser du om det finns signal på mixerbordet?

har du sen valt rätt asio-drivrutin i cubase?

vilken input har du på audiospåret du försöker spelar in?

om du jobbar i cubase förstår jag heller inte vaför du vill spela upp i winamp.

importera det du vill spela upp i cubase så slipper du winamp

Den är kopplad till Förstärkaren märkte jag nu :S Ne jag får ingen signal. Nej jag skrev bara det med winamp för tyckte det va så konstigt. Vill bara kunna spela in min röst när jag sjunger in i miccen i cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är kopplad till Förstärkaren märkte jag nu :S Ne jag får ingen signal. Nej jag skrev bara det med winamp för tyckte det va så konstigt. Vill bara kunna spela in min röst när jag sjunger in i miccen i cubase

du svarar fortfarande inte

vad har du då förstärkaren kopplad till???

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

SÅ nu har jag gjort en Bild på hur kopplingen är.

Såhär såg kopplingen ut då när jag körde med det interna ljudkortet

med det interna menar du audiophile eller standardkortet?

det ska inte vara kopplat till standardljudkortet!

eftersom du inte verkar veta om det finns en signal från miken(mixerbordet) så skulle jag först koppla hörlurarna direkt till mixerbordet.

annars måste verklingen kolla i det digitala mixerbordet för ljudkortet att kanalerna är aktiverade

det beror också på om du vill kunna lyssna utan att ha mixern påslagen

det bästa i vilket fall är att koppla media bay till mixerbordet

asio rutiner beror lite på vilken version av cubase; kolla getting started manualen

eftersom du också kopplat som du gör nu så behöver du ju ingen kabel från output på ljudkortet till 2t rtn utan det behövs endast om du vill lyssna på ljudet från datorn i mixern(vilken jag ju egentligen rekommenderar) men nu har du ju inte kopplat så

Link to comment
Dela på andra sajter

med det interna menar du audiophile eller standardkortet?

det ska inte vara kopplat till standardljudkortet!

eftersom du inte verkar veta om det finns en signal från miken(mixerbordet) så skulle jag först koppla hörlurarna direkt till mixerbordet.

annars måste verklingen kolla i det digitala mixerbordet för ljudkortet att kanalerna är aktiverade

det beror också på om du vill kunna lyssna utan att ha mixern påslagen

det bästa i vilket fall är att koppla media bay till mixerbordet

asio rutiner beror lite på vilken version av cubase; kolla getting started manualen

eftersom du också kopplat som du gör nu så behöver du ju ingen kabel från output på ljudkortet till 2t rtn utan det behövs endast om du vill lyssna på ljudet från datorn i mixern(vilken jag ju egentligen rekommenderar) men nu har du ju inte kopplat så

Jag menar det Standardkortet. Jag vet såhär såg kopplingen ut när jag använde ljudkortet som finns på moderkortet. men Eftersom miccen inte fångar up något ljud när jag spelar in så får den ju ingen signal. eller ? okej ska kolla det med Asio

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...