Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

uppe till höger sÄ har du ett par röd vita rca utgÄngar (tror det stod rec out, men bilden var suddig) du har likadana ingÄngar pÄ ditt ljudkort sÄ ta bara en rca sladd (brukar sitta i stereon mellan cd och förstÀrkare bla) och koppla imellan.

bild pÄ rca kabel

Postat

Okeej. Just nu anvÀnder jag moderkortets inbyggda ljudkort o dÄ ha jag kopplat in en RCA kabel dÀr det stÄr L MAIN R pÄ mixerbordet och sen in i ljudkortet.

Det Àr ju 4 st RCA uttag pÄ ljudkortet men ska jag bara dra en RCA kabel frÄn REC OUT pÄ mixer bordet o sen in i ljudkortet o det ska funka?

Tack för svar 😐

• 2 veckor senare...
Postat

Nu har jag fixat EN rca kabel.

Har dragit kabeln mellan Rec OUT pĂ„ mixer bordet och in pĂ„ RCA INPUT pĂ„ ljudkortet. Men hur ska jag stĂ€lla in instĂ€llningar o sĂ„nt i kontrollpoanelen för att fĂ„ in ljud frĂ„n mikrofonen? För Ă€n sĂ„ lĂ€nge har jagi nte fĂ„tt nĂ„got ljud 😛

BER OM HjHÄLP pleeease

Postat

Testade spela in lite i mikrofonen men man hör inget alls förutom ett litet tyst brus. Men sen nÀr jag sÀtter pÄ musik i Winamp o spelar in sÄ hör man musiken lite gran. Fattar ingenting snÀll hjÀlp miig

Postat

varifrÄn hör du ljudet frÄn winamp?

du behöver Àven en kabel frÄn rca output pÄ ljudkortet till 2T RTN pÄ mixern för att kunna höra om du har hörlurar kopplade till mixern

vilken mik Àr det och om den behöver fantommatning, har du satt pÄ den?

och sen ska knappen 2t rtn to main inte vara intryckt men 2t rtn to ctrl rm

pÄ detta sÀtt kan du lyssna pÄ ljud ifrÄn datorn men endast spela in tex en mikrofon

Postat

okej tack ska testa detta 😄 Jag har en TSM Kondensator mick eller vad det heter o den behöver Phantom Power o den e intryckt 🙂

Postat

FĂ„r inget ljud nör jag spelar in nu heller 🙁 Nu har jag kopplat FrĂ„n REC OUT pĂ„ mixerbordet till RCA INPUT. OCh sen En kabel FrĂ„n 2T RTN till RCA OUTPUT. hjÀÀÀÀlp

Postat

du har hörlurar kopplat till mixerbordet eller?

varifrÄn hörde du ljudet frÄn winamp innan?

hör du nÄgot frÄn micken överhuvudtaget?

Postat (redigerat)
FĂ„r inget ljud nör jag spelar in nu heller 😑 Nu har jag kopplat FrĂ„n REC OUT pĂ„ mixerbordet till RCA INPUT. OCh sen En kabel FrĂ„n 2T RTN till RCA OUTPUT. hjÀÀÀÀlp

Du behöver 4 rca-kablar det vet du va ?

En frÄn mixerns rec out left (den vita) till ljudkortets input 1(eller left)

En frÄn mixerns rec out right (den röda) till ljudkortets input 2(eller right)

En frÄn ljudkortets output 1 till mixerns 2T RTN left (den vita)

En frÄn ljudkortets output 2 till mixerns 2T RTN right (den röda)

Jag gissar att du har kopplat dina rca-kablar till ljudkortets digitala in/ut

och det gÄr inte.

Redigerat av JakobP
Postat
du har hörlurar kopplat till mixerbordet eller?

varifrÄn hörde du ljudet frÄn winamp innan?

hör du nÄgot frÄn micken överhuvudtaget?

NÀr jag trycker pÄ rec i Cubase samtidigt som jag lyssnar musik i winamp sÄ spelas det in i cubase det jag spelar up i winamp. Ne det hörs inget alls nÀÄr jag försöker spela in röst i miccen.

Postat
Du behöver 4 rca-kablar det vet du va ?

En frÄn mixerns rec out left (den vita) till ljudkortets input 1(eller left)

En frÄn mixerns rec out right (den röda) till ljudkortets input 2(eller right)

En frÄn ljudkortets output 1 till mixerns 2T RTN left (den vita)

En frÄn ljudkortets output 2 till mixerns 2T RTN right (den röda)

Jag gissar att du har kopplat dina rca-kablar till ljudkortets digitala in/ut

och det gÄr inte.

Jo men jag har ju 2 st RCA Kablar med 2 st i varje Ànde. Det blir ju 4 st uttag eller hur man sÀger

Postat
NÀr jag trycker pÄ rec i Cubase samtidigt som jag lyssnar musik i winamp sÄ spelas det in i cubase det jag spelar up i winamp. Ne det hörs inget alls nÀÄr jag försöker spela in röst i miccen.

vet du om ljudet som spelas i frÄn winamp kommer frÄn mixerbordet eller direkt ifrÄn datorn

om det kommer frÄn mixerbordet sÄ har du tryckt in knappen 2t rtn to main och den ska inte vara intryckt

jag kan inte din mixer men jag gissar att rec out Àr samma som main out, men det finns kanske en möjlighet att rec out skulle kunna vara samma ctrl rm out

men troligtvis inte. men om du fÄr signal sÄ testa att trycka in den andra knappen istÀllet(2t rtn to ctrl rm)

om ljudet som spelas in kommer direkt ifrÄn datorn/winamp/Ljudkortet mÄste du troligtvis vÀlja en annan ingÄng pÄ audiospÄret i cubase

eller mÄste du stÀnga av funktionen record what you hear pÄ ljdukortet om det nu finns

om du nu har hörlurarna kopplade till mixerbordet vilket du Ànnu inte svarat pÄ sÄ försök först fÄ ljud i micken sÄ att du hör den i mixerbordet

kanske hör du detta redan men det visste inte jag isÄfall eftersom du inte skrivit det.

om du inte fÄr ljud, har du anvÀnt xlr-ingÄngen?; tele funkar inte

du mÄste dra upp bÄde gain och level!

först vill jag veta om du hör nÄgot innan jag skriver vidare....

Postat
vet du om ljudet som spelas i frÄn winamp kommer frÄn mixerbordet eller direkt ifrÄn datorn

om det kommer frÄn mixerbordet sÄ har du tryckt in knappen 2t rtn to main och den ska inte vara intryckt

jag kan inte din mixer men jag gissar att rec out Àr samma som main out, men det finns kanske en möjlighet att rec out skulle kunna vara samma ctrl rm out

men troligtvis inte. men om du fÄr signal sÄ testa att trycka in den andra knappen istÀllet(2t rtn to ctrl rm)

om ljudet som spelas in kommer direkt ifrÄn datorn/winamp/Ljudkortet mÄste du troligtvis vÀlja en annan ingÄng pÄ audiospÄret i cubase

eller mÄste du stÀnga av funktionen record what you hear pÄ ljdukortet om det nu finns

om du nu har hörlurarna kopplade till mixerbordet vilket du Ànnu inte svarat pÄ sÄ försök först fÄ ljud i micken sÄ att du hör den i mixerbordet

kanske hör du detta redan men det visste inte jag isÄfall eftersom du inte skrivit det.

om du inte fÄr ljud, har du anvÀnt xlr-ingÄngen?; tele funkar inte

du mÄste dra upp bÄde gain och level!

först vill jag veta om du hör nÄgot innan jag skriver vidare....

Jag har XLR Sladd till mixer bordet och miccen. Och Gain och Level Àr bÄda uppskruvade. Nej Mina hörlurar Àr inte kopplade till mixerbordet utan en liten Media Hub som ser ut sÄhÀr MEDIA HUB

Jag har förstÀrkare ocksÄ vet inte omdet spelar nÄgon roll? Men jag tycker att om jag kopplar mixern rÀtt in i ljudkortet sÄ borde jag ju kunna spela in i Cubase o fÄ signal frÄn mikrofonen iaf?

Postat
Jag har XLR Sladd till mixer bordet och miccen. Och Gain och Level Àr bÄda uppskruvade. Nej Mina hörlurar Àr inte kopplade till mixerbordet utan en liten Media Hub som ser ut sÄhÀr MEDIA HUB

Jag har förstÀrkare ocksÄ vet inte omdet spelar nÄgon roll? Men jag tycker att om jag kopplar mixern rÀtt in i ljudkortet sÄ borde jag ju kunna spela in i Cubase o fÄ signal frÄn mikrofonen iaf?

men har du hubben kopplad till mixerbordet, audiophile eller det interna ljudkortet?

eller ser du om det finns signal pÄ mixerbordet?

har du sen valt rÀtt asio-drivrutin i cubase?

vilken input har du pÄ audiospÄret du försöker spelar in?

om du jobbar i cubase förstÄr jag heller inte vaför du vill spela upp i winamp.

importera det du vill spela upp i cubase sÄ slipper du winamp

Postat
men har du hubben kopplad till mixerbordet, audiophile eller det interna ljudkortet?

eller ser du om det finns signal pÄ mixerbordet?

har du sen valt rÀtt asio-drivrutin i cubase?

vilken input har du pÄ audiospÄret du försöker spelar in?

om du jobbar i cubase förstÄr jag heller inte vaför du vill spela upp i winamp.

importera det du vill spela upp i cubase sÄ slipper du winamp

Den Àr kopplad till FörstÀrkaren mÀrkte jag nu :S Ne jag fÄr ingen signal. Nej jag skrev bara det med winamp för tyckte det va sÄ konstigt. Vill bara kunna spela in min röst nÀr jag sjunger in i miccen i cubase

Postat (redigerat)
Den Àr kopplad till FörstÀrkaren mÀrkte jag nu :S Ne jag fÄr ingen signal. Nej jag skrev bara det med winamp för tyckte det va sÄ konstigt. Vill bara kunna spela in min röst nÀr jag sjunger in i miccen i cubase

du svarar fortfarande inte

vad har du dÄ förstÀrkaren kopplad till???

Redigerat av spass
Postat
du svarar fortfarande inte

vad har du dÄ förstÀrkaren kopplad till???

Vet inte hur jag Ă€ndra den ASIO Drivrutinen 😉 JAg gör en bild i Photoshop dĂ€r jag förklarar hur allt Ă€r kopplat.

Postat (redigerat)

SÅ nu har jag gjort en Bild pĂ„ hur kopplingen Ă€r.

SÄhÀr sÄg kopplingen ut dÄ nÀr jag körde med det interna ljudkortet

post-23422-1257848710_thumb.jpg

Redigerat av Mefisto
Postat
SÅ nu har jag gjort en Bild pĂ„ hur kopplingen Ă€r.

SÄhÀr sÄg kopplingen ut dÄ nÀr jag körde med det interna ljudkortet

med det interna menar du audiophile eller standardkortet?

det ska inte vara kopplat till standardljudkortet!

eftersom du inte verkar veta om det finns en signal frÄn miken(mixerbordet) sÄ skulle jag först koppla hörlurarna direkt till mixerbordet.

annars mÄste verklingen kolla i det digitala mixerbordet för ljudkortet att kanalerna Àr aktiverade

det beror ocksÄ pÄ om du vill kunna lyssna utan att ha mixern pÄslagen

det bÀsta i vilket fall Àr att koppla media bay till mixerbordet

asio rutiner beror lite pÄ vilken version av cubase; kolla getting started manualen

eftersom du ocksÄ kopplat som du gör nu sÄ behöver du ju ingen kabel frÄn output pÄ ljudkortet till 2t rtn utan det behövs endast om du vill lyssna pÄ ljudet frÄn datorn i mixern(vilken jag ju egentligen rekommenderar) men nu har du ju inte kopplat sÄ

Postat
med det interna menar du audiophile eller standardkortet?

det ska inte vara kopplat till standardljudkortet!

eftersom du inte verkar veta om det finns en signal frÄn miken(mixerbordet) sÄ skulle jag först koppla hörlurarna direkt till mixerbordet.

annars mÄste verklingen kolla i det digitala mixerbordet för ljudkortet att kanalerna Àr aktiverade

det beror ocksÄ pÄ om du vill kunna lyssna utan att ha mixern pÄslagen

det bÀsta i vilket fall Àr att koppla media bay till mixerbordet

asio rutiner beror lite pÄ vilken version av cubase; kolla getting started manualen

eftersom du ocksÄ kopplat som du gör nu sÄ behöver du ju ingen kabel frÄn output pÄ ljudkortet till 2t rtn utan det behövs endast om du vill lyssna pÄ ljudet frÄn datorn i mixern(vilken jag ju egentligen rekommenderar) men nu har du ju inte kopplat sÄ

Jag menar det Standardkortet. Jag vet sÄhÀr sÄg kopplingen ut nÀr jag anvÀnde ljudkortet som finns pÄ moderkortet. men Eftersom miccen inte fÄngar up nÄgot ljud nÀr jag spelar in sÄ fÄr den ju ingen signal. eller ? okej ska kolla det med Asio

Postat (redigerat)

SÄhÀr har jag kopplat Mixern till ljudkortet.

Jag har valt M-Audio som ljudkort vid inspelning i kontrollpanelen, och i Device Setup i Cubase men fĂ„r fortfarande inget ljud 😄

post-23422-1257929539_thumb.jpg

Redigerat av Mefisto
Postat

Du kan ju inte fÄ ljud frÄn ljudkortet om du inte kopplar nÄgot

frĂ„n output ocksĂ„ ????? 🙂

Börja med att prova med hörlurar direkt i mixern.

Postat

Nu nÀr jag Skruvade upp Level och Gain till max kunde jag hör mig sjÀlv i hörlurarna nÀr jag pratade i mikrofonen. Hörlurnarna Àr inkoppade direkt i mixerbordet

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.