Jump to content
Annons

vad gillar ni min isolerings idé? kan det funka effektivt?


baileyclubmix

Recommended Posts

Jag ska nu siolera ett rum hemma till en studio jag har grannar ner och upp... Jag har planer på att lägga några lager med spånskivor på den befintliga väggen och sen avnända gulull imellan vaje spånskiva. som golv hade jag tänkt att använda stenplattor med något hårdare skumgummi under.. Vad tycks om det här? Vill gärna ha något råd... / bailey

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte bara väggar utan ett helt rum (tätt i skarvarna) i rummet. Denna fråga dyker upp titt som tätt i detta forum och svaret är tyvärr alltid lika tråkigt. Eventuellt så kan en flytande skiva på golvet avhjälpa att struktur burna vibrationer fortplantar sig genom golvet ner till grannen.’

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har precis byggt vägg mellan kontrollrum och liverum.

Jag tog i kontakt med ett företag som bara pysslar med isolering/ljudfrågor och de gjorde en skiss efter mitt rum och den db jag sa att det kommer vara i rummen.

Så här byggde jag

3 lager gips - 120mm regelskiva - 100mm luftspalt - 120mm regelskiva - 2 lager gips.

Sen ska det inte vara någon kontakt mellan de 2 väggarna!

Förskjut alla skarvar och täta med akryl fogmassa, latex, silikon i ALLA skarvar, mot golv, tak, väggar ALLT. Du ska kunna vattenfylla rummet utan att något vatten ska rinna ut!

Lycka till!

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet man har med att ljudisolera är, som Alexho är inne på, att det måste vara helt tätt för att göra nytta. Det räcker att en liten bit inte är riktigt bra gjord, så faller i stort sett hela nyttan bort.

Sedan är det förstås trevligt att kunna andas där också - och då får man göra luftintag och utsug som är dämpat med labyrinter som kan fånga upp och dämpa ljudet. Det är alltså inget man gör på en eftermiddag direkt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Hur mycket måste du ljudisolera?

Om du bara ska spela in gitarr och sång tex så går det ju åt mycket mindre än om du ska spela trummor och elbas. Eftersom sången och gitarren både är lägre i ljudvolym och har frekvenser som inte är lika mariga att bli av med så kommer det att gå åt mindre material för att lyckas.

En annan sak du bör kolla är hur pass ljudisolerande väggar golv tak redan är. Det beror lite på när huset du bor i är byggt eftersom kraven har förändrats genom tiderna. Du bör också veta hur mycket du får bygga om, och hur mycket vikt du får ha på golven. Så fråga din hyresvärd innan du gör något.

Men försök att få så många tips här som möjligt.

Har lite erfarenheter av grannen som bodde under mig som hade adam a7 + adam sub 8 (monitorer) och jag har planer på att införskaffa mig det samma. han isolerade 4 väggar + tak utan isolering på golvet och det dunka i hela min lägenhet han bodde på första och jag på andra våning. Det är en bosatds rätt så jag har nog ganska fritt ska kolla det där med hur mycke vikt som får belastas på golv tak... Dessa monitorer även om det bara är en 8 tummar kan få ett helt hyres hus att vibrera (konstigt nog) Det är mesta dels bas som jag vill isolera då jag vet hur det lät ifrån grannen. 😆

du har en poäng där claes märkte detta på grannens studio väldigt fort vill inte göra samma misstag

Hur gör man med ventilation osv? blir ju syrebrist i ett rum som är helt tätt vill ju inte dö mitt i flowet 😄

Alexho limmade du dina gips skivor med akustiklim? vad lostade själva väggen att bygga?

Tack för hjälpen alla!

/bailey

Link to comment
Dela på andra sajter

Alexho limmade du dina gips skivor med akustiklim? vad lostade själva väggen att bygga?

Tack för hjälpen alla!

/bailey

Jag limmade dem+skruv!

svårt att säga vad det har kostat, köpt all på en gång..

Alt som allt kanske 50k för byggmaterial, 20k för larm, 100k för studio - utrustning.

Men låt oss räkna..

x+r+t+e+ww+r+t+r+=....... ca 17 gipsskivor, 10 tuber med lim, 20tuber med latexfog. (bara för väggen mellan kontrollrum - live rum.)

17x70= 1190:-

10x49= 490:-

20x29= 580:-

isolering ca 500:-

Totalt 2760:- + reglar, skruv, fönster mm då jag har gjort en TOTAL!

Renovering så har jag byggt allt från golv till tak på nytt!

En bild på hur det såg ut efter städning innan bygget startade!

Trappan (hålet) finns inte kvar.

img_0985_25391139.jpg

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...