Jump to content
Annons

Hur får man sånt här ljud?


MrMarcus

Recommended Posts

Annons

Bra mikrofon och kompressor! Sedan EQ:at,. Sedan har de någon sorts maximizer efteråt och ett överdrivet reverb. Det är lite tricky; de har fått ett ljud som lite liknar Britney Spears. För dem som inte vet är det två tjejer som sjunger Britneys refränger och ibland verserna också; de har väldigt lika röster men skillnaderna gör att det låter fetare. Här låter det lite åt det hållet, som två gubbar som är väldigt överens och väldigt simultana.

Eventuellt har de en harmonizer på också men i så fall har de tagit bort många av övertonerna för att det inte ska låta artificiellt, bara för att få lite extra botten på rösten. Sedan reducerat harmonizerspåret. Men det är bara en chansning, alltså. I vilket fall är det ett tips du kan prova dig fram med för extra fetto-attityd.

Förtydligande: "dist-känslan" kommer sig troligen först och främst av maximizern. BBEs maximizer är kanonbra:

http://www.bbesound.com/products/sonic-maximizers/d82.htm

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

För dem som inte vet är det två tjejer som sjunger Britneys refränger och ibland verserna också; de har väldigt lika röster men skillnaderna gör att det låter fetare.

Hmm... Intressant, det visste jag inte. Vidare kan man ju undra om teknikern/producenten väljer det tillvägagångssättet för att det verkligen blir fetare och inte för att Britney kanske rentutav suger på att dubba...

Gotta love Britney, though! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Intressant, det visste jag inte. Vidare kan man ju undra om teknikern/producenten väljer det tillvägagångssättet för att det verkligen blir fetare och inte för att Britney kanske rentutav suger på att dubba...

Gotta love Britney, though! 😳

britney är inte talanglös

det är dom där höga tonerna som ligger ovanpå som hon inte riktigt fixar dock - dom som vi paradoxalt nog förknippar som typiska för hennes sound

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.speedyshare.com/824848917.html

Hur får man sån där kvalite på rösten? Det låter fet och smutsigt på nåt sätt har testat dist men jag tror inte det är de.

förutom en jäkla massa olika effekter vid olika tillfällen (delay reverb å spejsad autotune) så sitter det du hör i grundrappen i rösten

så enkelt å så svårt är det

det du inte har det har du inte - å det kan du inte få till med nån effekt

det är hans röst som låter lite sprucken grov å med attityd

sen är det bara på med en bra ren mick som lyfter fram det som redan finns

enkelt när man har det - svårt när man inte har det

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

det låter lite överstyrt, det är ett bra sätt att skita ner ljudet

det bästa vore om du kunde göra överstyrningen i en egen preamp, iom att det inte låter så kul att överstyra i datorn!

Jag har nån sorts rör preamp tror jag haha. ska jag dra på inbut gainet så de slår över på rött på input då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...