Jump to content
Annons

Mix och inspelning av trummor.


Carle

Recommended Posts

Tredje tråden jag startar idag. Hänvisar till tråden om "att starta ny tråd för varje fråga".

I och med record har jag gått in i en ny fas där jag spelar in trummor snarare än programerar. Den hör frågan kommer säkerligen vidröra ett bredare arbete än det vi kan åstakomma i record. Jag är också säker på att många kommer nämna analoginspelning med rullband. Jag besitter inga kunskaper innom rullbandsteknik så vi får anpassa oss efter digital teknik så gott det går.

Tanken är att jag skall spela in trummor och få ett slutresultat som påminner om det här soundet. Och som jag sa misstänker jag att soundet beror på rullband. Kan vi uppnå ett liknande sound med digital teknik undrar jag och hur?

http://www.youtube.com/watch?v=vXFzs-SWo4A

Bra låt, fin video, men det är trummorna jag är ute efter.

Hur mikar man upp för det här soundet? Vilken typ av mik skall användas?

Vad är viktigt att tänka på i mixen?

Mina gissningar är att mixa kaggen lägre än jag brukar. Sattsa på diskanten i virveln. Skära mycke diskant i cymbaler och hihat. Tort trumljud. Rätt mycke gate.

Kan Scream4s bandsimulator vara användbar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du ska få trummorna att låta sådär innan du spelar in. Fyfy inga genvägar, skit in=skit ut. Jobba hårt med att skruva till virveln, mycket sejarmatta, kanske micka underifrån (också).

Prova flytta mic:ar tills du blir nöjd, men låter det inte bra och snärtigt före du spelar in det så är risken stor att det inte gör det när det är mixat heller.

Vid mix är det nog eq och kompressor som fixar det där sista lilla extra.

Tänk på att om du spelar in overhead i stereo, så är mitt råd att lägga lite extra tid på att få det symmetriskt redan vid inspelningen, med andra ord, se till att virveln och baskaggen hörs i mitten om du har OH fullt utpannade (även om du tänkt eq:a bort dom i mix så är dom där och bråkar).

Jag tror att dom flesta här på forumet skriver under på vikten av att satsa på ett bra ljud innan du spelar in det!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 funkar nog bra, som sagt: sejarmattan och skinnstämning (skinnbyte?) är nog metoden. Jag skulle nog prova en virvel som inte är så "modern" som utgångspunkt. Jag fick till ett liknande virvelljud med en 13" trävirvel, men jag kan nog inte bestämt säga att det är en trävirvel på ditt ljudexempel. Svårt att höra exakt för det ligger handklapp pålagt också... Jag är absolut ingen expert på trummor, men det är skitkul att hålla på experimentera!

Ha tålamod.

Hoppas någon på forumet kan ge tydligare råd, ge inte upp!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...