Jump to content
Annons

CPU I TOPP


henri

Recommended Posts

Hej jag har ett bekymmer som jag inte reder ut.Jag använder cubase och diverse gitarr mjukvaror som amplitube och guitar rig,´När jag lägger mer än 2 spår med amplitube med gitarren så sticker cpu stapeln i topp och det börjar knastra och jävlas är det ngn som kan hjälpa mig här? har en pc med p4.1500 i ram 2,6 ghz +1000gig hårddisk,borde ju räcka tycker jag. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej jag har ett bekymmer som jag inte reder ut.Jag använder cubase och diverse gitarr mjukvaror som amplitube och guitar rig,´När jag lägger mer än 2 spår med amplitube med gitarren så sticker cpu stapeln i topp och det börjar knastra och jävlas är det ngn som kan hjälpa mig här? har en pc med p4.1500 i ram 2,6 ghz +1000gig hårddisk,borde ju räcka tycker jag. 😉

Testa höja buffersize i ljudkortsinställningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Njaa du.. En p4 på 2,6 är ju inget kraftpaket precis.. Kan tänka mig att den bromsar och du vill använda det utan någon märkbar latecy..

En P4 på 2,6 ghz klarar mer än många tror, om man använder den rätt. Själv har jag bara 2,53 ghz men ett par spår med liknande Amplitube brukar gå fint...

Prova att bounca ett spår när du är nöjd med inställningarna på effekterna för att spara processorkraft om du inte får ordning på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

En P4 på 2,6 ghz klarar mer än många tror, om man använder den rätt. Själv har jag bara 2,53 ghz men ett par spår med liknande Amplitube brukar gå fint...

Prova att bounca ett spår när du är nöjd med inställningarna på effekterna för att spara processorkraft om du inte får ordning på det.

Ja, som maart säger duger datorn; den duger riktigt bra till det du gör, tillomed. Standardtipset är : stäng av internetkopplingen om du har internet på musikdatorn. Stäng sedan av antivirusprogrammet. Alla antivirusprogram (tror jag) hindrar kommunikationen mellan dina pluggar och ditt inspelningsprogram. Och har du tillexempel Norton antivirus/internet security, har du definitivt problem om du låter det vara igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar för alla goda råd jag ska prova era förslag,man jag har inget internet jag har kastat ut alla kort som ej behövs i datorn typ ex nätverkskort stängt av alla windows ljud och avinst alla program som inte har med musiken att göra.en grejj jag har märkt e ju att om jag använder guitarrig så kan jag nog lägga 5-6 spår innan det börjar krångla?alla tips e kanon värda för mig tack igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Har själv Amplitubemodeller och de brukar dra runt 20% och drar lite mer cpu än vissa andra mjukvarustärkare och min dator är sisådär 5 år gammal. Det räcker med att bara lägga två spår så blir det mycket cpu och om du har andra saker igång i din DAW blir det inte så värst mycket mer cpu kvar. Men om det enbart är två spår du kör med utan något annat är det annat som orsakar det hela. Kör du med crackad så kan det vara orsaken att det drar så mycket kan jag tänka mig. Kan inte se någon annat skäl som orsakar det här om det inte är så att allt annat drar för mycket cpu men nu verkar det bara vara amplitube för din del. För den allra senaste uppdateringen som nyss släpptes för Amplitube skulle den dra mindre cpu. mmm själv märker jag knappt av det. Någon enstaka 1% är inte mycket att komma med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...