Jump to content
Annons

Professionell inspelning


Overdose (oregistrerad)

Recommended Posts

Overdose (oregistrerad)

Hejsan,

Jag är intresserad av att bygga en hemmastudio. Jag har tänkt mig en skrivbordsstudio som består av en iMac-dator, ljudkorts interface, pluggar till gitarr, bas och trummor. Eftersom jag inte har hållit på så mycket med inspelning undrar jag hur bra ljudkvaliteten kan bli. Kan det låta som en professionell inspelning eller hör man om det är heminspelat? Vad för grejer är bäst att ha? Ett interface som består av allting eller ett PCI kort? Vad är den bästa lösningen att få ett professionellt ljud hemma och framförallt ÄR det möjligt?

Ett ljudkort som jag har sneglat på är Apogee Duet då jag kör på Mac. Men det kanske finns bättre alternativ?

Ordet är fritt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Overdose (oregistrerad)
Beror på var du lägger ribban för professionellt. Dire straits, nej. Sveriges Radio P3, ja.

Visst finns bättre än apogee. Kolla digidesign, finns på bla. jams hemsida. Då får du med Pro tools och mängder med pluggar.

Professionellt betyder väl olika för olika människor. Men jag menar musik som har spelats in i en professionell studio. Pluggar finns det i Logic också men jag har tänkt mig några andra pluggar som Amplitube, Waves och Addictive Drums.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av dina värsta fiender vid inspelning i hemmiljö, är akustiken. Utan en akustisk miljö som funkar ok, både i liverummet och kontrollrummet, så kommer det att låta som en hemma-inspelning oavsett hur bra prylar du kör med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Overdose (oregistrerad)
En av dina värsta fiender vid inspelning i hemmiljö, är akustiken. Utan en akustisk miljö som funkar ok, både i liverummet och kontrollrummet, så kommer det att låta som en hemma-inspelning oavsett hur bra prylar du kör med...

Men är akustiken en faktor om man spelar in med pluggar och går line in i ljudkort/preamp? Eller menar du att det är helt omöjligt att få en professionell kvalité om inte använder sig av akustik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är akustiken en faktor om man spelar in med pluggar och går line in i ljudkort/preamp? Eller menar du att det är helt omöjligt att få en professionell kvalité om inte använder sig av akustik?

Jag misstänker att Claes kanske syftar på sådant som spelas in akustiskt, såsom sång och kanske akustisk gitarr eller något sådant.

Däremot tycker jag att mina sångtagningar låter ungefär lika bra, om inte bättre, hemma i mitt stökiga övermöblerade kontor/extrarum/hemstudio (med en massa skönt dämpande säsongskläder och sådant), som i mitt 20kvadrat liverum i studion... Det kan ju förstås alltid vara svårt att få någon fason på mixarna i en dåligt anpassad miljö, men jag är så lyckligt förunnad att jag kan ligga hemma i soffan och göra redigeringsjobbet, sedan mixa i studion!

Jag kör Mac och Logic och är nöjd med det, tyvärr har jag aldrig provat Apogee-korten, men jag funderar på att skaffa ett Duet till hemstudion.

Kör hårt!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man kan! Det sitter i huvudet, inte i ens gear. Och i akustiken då, men har man tillräckligt vältränade öron och vet vad man gör spelar man in i det rum hemma som passar bäst för det man ska göra och använder sig av akustiken som finns för att få till det som man vill i mixen och gör det till ett "sound". Som oerfaren och okunnig är det dock desto svårare att göra, fel rum, mik osv gör att det låter hemmainspelat istället. Så det är svårt, men går gör det absolut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Proffesionell inspelning hänger idag inte på utrustningen. Vet man inte vad man håller på med så kvittar det om du sitter & jobbar i Air-studio eller hemma så kommer det att låta skit! Sen är det som tidigare inlägg med akustiken. En mick ljuger inte. Låter det skit om ljudkällan så kommer det att !låta skit av inspelningen! Skit in skit ut är ett söndertjatat citat men jävlar vad det stämmer! Men bara för att det inte är studioakustik så betyder det inte att man måste bygga om till en studio hemma.Det finns plattor som är inspelade på turné i hotellrum som låter kanon. Mao så visste snubben vad han höll på med!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Till saken hör också att grejer idag är mer transparent än tidigare. I vissa situationer blir det för hårt och spretigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns bättre än apogee. Kolla digidesign, finns på bla. jams hemsida. Då får du med Pro tools och mängder med pluggar.

Visst finns det prylar som är bättre än Apogees, men jag har svårt att tro att Digidesigns prylar ingår i denna skara.

Om man är sugen på en Pro Tools-lösning är Digidesigns eller M-audios kort ganska självklara val, men för program som inte kräver speciell hårdvara (Logic/Cubase/Reaper/Record etc.) finns gott om alternativ som är mer prisvärda och sannolikt minst lika bra vad gäller kvalitet.

Om du tänker köra Logic är Duet ett bra val då det inte bara låter väldigt bra, utan dessutom integrerar snyggt med Logic. Det förutsätter så klart att du klarar dig med två in- och utgångar.

Imac har inte möjlighet att använda PCI-kort, så ljudkortet du skaffar måste vara antingen USB- eller Firewire-baserat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Overdose (oregistrerad)
Visst finns det prylar som är bättre än Apogees, men jag har svårt att tro att Digidesigns prylar ingår i denna skara.

Om man är sugen på en Pro Tools-lösning är Digidesigns eller M-audios kort ganska självklara val, men för program som inte kräver speciell hårdvara (Logic/Cubase/Reaper/Record etc.) finns gott om alternativ som är mer prisvärda och sannolikt minst lika bra vad gäller kvalitet.

Om du tänker köra Logic är Duet ett bra val då det inte bara låter väldigt bra, utan dessutom integrerar snyggt med Logic. Det förutsätter så klart att du klarar dig med två in- och utgångar.

Imac har inte möjlighet att använda PCI-kort, så ljudkortet du skaffar måste vara antingen USB- eller Firewire-baserat.

Jasså, har inte iMac det? Då är det nog bästa att köra med Duet istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Overdose (oregistrerad)

Om jag frågar på ett annat vis. Just nu lyssnar jag på The Who Wont get fooled again. Skulle jag kunna få samma ljudkvalité på musiken som den låten har, fast i min lilla skrivbordsstudio med ett Firewire-baserat interface. Nu syftar jag bara på instrumenten och inte sången. Jag använder Addictive Drums och diverse gitarrpluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Återigen så handlar det om kunskaper och inte bara vad man har. Om du lyssnar på demos på den här sidan där det används bra saker så kommer du höra att de låter hemstudio. Kvalitén på många saker idag är bra mycket bättre än någonsin men som sagt var det innebär inte att att resultaten blir som det du hör på kommersiella låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Overdose (oregistrerad)
Återigen så handlar det om kunskaper och inte bara vad man har. Om du lyssnar på demos på den här sidan där det används bra saker så kommer du höra att de låter hemstudio. Kvalitén på många saker idag är bra mycket bättre än någonsin men som sagt var det innebär inte att att resultaten blir som det du hör på kommersiella låtar.

Jag förstår vad du menar men vad är det för kunskaper som saknas hos många hempulare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag förstår vad du menar men vad är det för kunskaper som saknas hos många hempulare?

  • Akustik
  • Dynamik
  • Ellära
  • Lödkunskaper
  • Signalbehandling
  • Summering
  • Mastering
  • Inspelning
  • Mickegenskaper
  • Nivåer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du kan få fina resultat hemma utan en massa "regler" kring akustik, mickar, lurar, dämpning, basfällor, 43500 kr för ett ljudkort osv. Lyssna och jämför med annan liknande musik som du tänker göra. Visst...det kommer inte att låta som att du spelat in på ett 6,5 miljoners SSL-bord med två feta 2 tums-bandare. Men sjysst kan det låta med relativt enkla medel. Låt allting ta tid bara, och lyssna dig fram till hur du villa att mixen ska låta. Stressa inte fram något. Gratispluggar kan låta bättre än de som kostar skjortan.

Som jag är säker på att de andra på detta forum också tycker: Lägg pengar på en eller två riktigt bra mickar, en preamp och ett sjysst kort. Sen är det upp till dig att fixa resten.

Mickestrang/ljudingenjör

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänker att Claes kanske syftar på sådant som spelas in akustiskt, såsom sång och kanske akustisk gitarr eller något sådant.

Ja - men även när det gäller kontrollrummet - för annars kommer man att få problem med att hitta rätt när man mixar.

Däremot tycker jag att mina sångtagningar låter ungefär lika bra, om inte bättre, hemma i mitt stökiga övermöblerade kontor/extrarum/hemstudio (med en massa skönt dämpande säsongskläder och sådant), som i mitt 20kvadrat liverum i studion... Det kan ju förstås alltid vara svårt att få någon fason på mixarna i en dåligt anpassad miljö, men jag är så lyckligt förunnad att jag kan ligga hemma i soffan och göra redigeringsjobbet, sedan mixa i studion!

Om liverummet är lite stökigt och "välmöblerat", så kan det mycket väl räcka för att få bra akustik för inspelningen i sig. Det är värre med kontrollrummet, där man mixar och behöver en mer kontrollerad miljö (och bra lyssning) för att få det riktigt bra.

Som sagt, så hänger det inte jättemycket på prylarna, så om du är på gång att börja från scratch, så skaffa inte värsta tänkbara prylar, utan kör hellre med lite enklare i början, tills du har lärt dig och tills du vet om musiken är något du kommer att fortsätta med. Efter ett par år kan det vara dags att uppgradera utrustningen och kanske skaffa Lynx-omvandlare och några olika preamps etc, men i början är det viktigast att lära sig det mest grundläggande, så kör med ett allt-i-ett-ljudkort till att börja med, där du har både mic in, line in, line ut, hörlursutgång och midi in/ut. Om du ska lägga extra pengar på något i början, så skulle jag välja monitorerna och akustikbehandling i kontrollrummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det är bättre med dåliga mikpreampar när man är nybörjare. Varför är det det?

Jo... därför att sämre mikpreampar har sämre dynamik så ljudet blir mer utsmetat och ihoptryckt och inte lika detaljerat.

Det är ju inte så bra tänker du... När en nybörjare ger sig på en bra mikpreamp på en gång så kommer det låta sämre än det gör med den dåliga mikpreampen.

Hur kan det komma sig?

Vi kan dra en parallell med övningskörning. Vi jämför en Volvo 240 med en Ferrari F1. Volvo 240 går ju som en åsna jämfört med Ferrarin. Men börjar man övningsköra med Ferrarin så kommer man fömodligen ingen vart eftersom man hela tiden kommer få motorstopp pga det låga vridmomentet vid låga varvtal. När man sen får upp varvtalet så blir den som ett vilddjur. En nybörjare kör åt helvete det första han gör eftersom han / hon inte klarar av att hålla i tyglarna. Volvon är mycket lättare att köra för den som är helt grön.

Likaså är det med mikpreampar och mikrofoner. Ju känsligare mikrofoner och ju större dynamikomfånget är och ju snabbare transientresponen är i en preamp (som man får med bättre grejer) desto mer skit kommer det låta och man riskerar att överstyra eftersom man inte vet hur man hanterar dynamikprocessorer på rätt sätt. Det tar tid innan man tränat upp sina öron så att man vet hur en kompressor ska rattas. Med enklare grejer så blir inte felen och misstagen lika förödande.

Jag vet inte om du Claes håller med i det här men så här anser jag. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bättre med dåliga mikpreampar när man är nybörjare. Varför är det det?

Jo... därför att sämre mikpreampar har sämre dynamik så ljudet blir mer utsmetat och ihoptryckt och inte lika detaljerat.

Det är ju inte så bra tänker du... När en nybörjare ger sig på en bra mikpreamp på en gång så kommer det låta sämre än det gör med den dåliga mikpreampen.

Hur kan det komma sig?

Vi kan dra en parallell med övningskörning. Vi jämför en Volvo 240 med en Ferrari F1. Volvo 240 går ju som en åsna jämfört med Ferrarin. Men börjar man övningsköra med Ferrarin så kommer man fömodligen ingen vart eftersom man hela tiden kommer få motorstopp pga det låga vridmomentet vid låga varvtal. När man sen får upp varvtalet så blir den som ett vilddjur. En nybörjare kör åt helvete det första han gör eftersom han / hon inte klarar av att hålla i tyglarna. Volvon är mycket lättare att köra för den som är helt grön.

Likaså är det med mikpreampar och mikrofoner. Ju känsligare mikrofoner och ju större dynamikomfånget är och ju snabbare transientresponen är i en preamp (som man får med bättre grejer) desto mer skit kommer det låta och man riskerar att överstyra eftersom man inte vet hur man hanterar dynamikprocessorer på rätt sätt. Det tar tid innan man tränat upp sina öron så att man vet hur en kompressor ska rattas. Med enklare grejer så blir inte felen och misstagen lika förödande.

Jag vet inte om du Claes håller med i det här men så här anser jag. 🙂

Ja - det ligger faktiskt en del i vad du säger. 🙂

Dessutom så dröjer det tills man har lärt sig en del, innan man kan uppskatta det bättre ljudet. Man drar helt enkelt på sig onödigt stora utgifter, utan att få någon egentlig glädje av dem förrän några år senare - och när man då har lärt sig mer och vet vad man ska lyssna efter, så får man inte uppleva glädjen att skaffa prylar som faktiskt förbättrar ljudet då, om man redan har köpt dem tidigare. 🙂

Sedan är lyssningen viktig för att kunna höra detaljerna som skiljer, så för att kunna få fullt utbyte av riktigt bra prylar, så bör man ha riktigt bra lyssning först - och till riktigt bra lyssning följer också akustikbehandling, så att man får fullt utbyte av lyssningen.

Allt hänger ihop - det är en eeevighetsmaskiin, en eeevighetsmaskin..... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kunskap är det viktigaste att investera i.

Nu pysslar jag inte med rock men mina låtar på Soundcloud är gjorda på lite olika sätt:

http://soundcloud.com/thinkingmachine

Save me, helt hemmakokad med mina enkla grejer.

Inspelad och mixad av mig. Ej mastrad.

If you were me startade hemma med grundarr. Sång inspelad i en bra studio. största skillnaden är att sången har det där lyxiga över sig i som jag inte har hemma. Akustik, mikrofon, outboards samt bättre AD/DA gör här skillnad. Mixad av ett proffs och mastrad av proffs.

Lies, sången inspelad hemma lite pålägg i studio.

Mixad av ett proffs och mastrad av proffs.

Jag har mycket enkel utrustning när jag jobbar hemma. Önskar naturligtvis att jag hade bättre grejer men det duger för enklare hemmapul.

Jag är nöjd med mitt sound, lägger hellre pengarna på grejer som ökar min kreativitet än på dyra ljudmanicker som inte förbättrar min kreativitet.

Tittar just nu med stort intresse på TC Konnekt 6 som är ett ljudkort som gjort har allt jag vill ha.

Bra preamp, bra AD/DA, bra hörlursförstärkare. Sitter samma grejer i detta billiga ljudkort som i TC´s större och dyrare kort.

Verkar på pappret mumma!

Orsaken till att jag tittar på detta kort är att min mixer har börjat krångla. Måste skaffa någon monitorlyssningsburk a la SM pro patch. Den kostar 1500spänn och ett TC ljudkortet kostar 2 200. Känns som jag får mer för pengarna genom att uppgradera hela signalkedjan i ett nafs samt lösa lyssningen.

Har du rimliga ambitioner med ditt projekt så duger det mesta som finns i musikaffären för att skapa ett någorlunda "proffsigtljud".

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dessutom finns det flera exempel här på forumet vad man kan åstakomma hemma.

Kolla in under låtkritik så hittar du massvis med bra hemmainspelningar.

EDIT: Länk till ett gäng sköna rockers som jag förvisso inte har en aning om hur dom exakt gjort sina grejer, men bra låter det.

Hellvalla Burn

https://www.studio.se/index.php?showtopic=62792

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tittar just nu med stort intresse på TC Konnekt 6 som är ett ljudkort som gjort har allt jag vill ha.

Bra preamp, bra AD/DA, bra hörlursförstärkare. Sitter samma grejer i detta billiga ljudkort som i TC´s större och dyrare kort.

Verkar på pappret mumma!

Gick från M-audio till ett konnekt6 kort. Vilken skillnad!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Gick från M-audio till ett konnekt6 kort. Vilken skillnad!

Jag tycker det är så gôtt att egentligen byr mig på mina egna grejer.

Det är först när jag skall göra andras prylar som jag blir kinkig med prylar. Mer som någon försäkring att jag gjort mitt bästa.

Och då kommer frågan, är det bra tryck i hörlursförstärkaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...