Jump to content
Annons

Terrorist to me


Kringlan

Betyyg!  

12 röster

  1. 1. Betyyg!

    • 5. Mycket bra
      0
    • 4. Bra
      1
    • 3. Okej
      2
    • 2. Dålig
      1
    • 1. Mycket dålig
      2


Recommended Posts

LÅTNAMN: Terrorist to me

ARTIST/GRUPP: kringlan

GENRE: Surfpunk

LÅTLÄNGD: 4.08

KOMPOSITÖR: Kringlan

PRODUCENT: Kringlan

EV. MEDVERKANDE: Kringlan

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: Nästan 9mb

STATUS: Skiss/Idé (jag har ju bara skitgrejor, och kan inte mixa 😄)

LÅTLÄNK: Terrorist to me(uppdaterad)

Updaterad version. har försökt mig på att mixa lite. Ändrat lite småsaker i samband med det strukit en grej som jag tror störde många i versen och försökt piffa till refrengerna lite. Slängde på den i 320 bit djup..

Kom gärna med mer kritik.. och tack för den jag fått 🙂

gamla finns här

[edit] lyssnar på den nu och den låter fanimej helt annorlunda här nere än i mina studiolurar... Jävligt dovt allting? är det så för er med monitorer med?

------------------------------------------------------------------------------------

Fick blixtinspiation och plitade ihop denna under dan. Gärna kritik på själva musiken, och tips på hur jag ska mixa den. Funderar på att förlänga låten något, kanske slänga in ett solo, eller återkomma till första delen och leka lite.

Vet inte, är antagligen jävligt studiodöv också eftersom jag suttit med låten i ett enda långt oavbrutet streck 🙂.. Så kritik är mer än välkommet.

Snart kommer en updaterad version av Dream on osso, lagom till Jul! 🙂

Bsh, vad är det för genre förresten? Rock?

Om nån är intresserad kan jag posta texten nån gång sen, den handlar om att ta sig ut ur huvudet 😉

[edit] Den verkar vara lite låg, vrid på volymen 🙂

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Alltså.

Danny gillar det här. Surfpunk har alltid varit en svaghet, även om jag spinner Rick James tolvor till vardags.

Du har ett problem med att separera delarna i en mix, Kringlan. Du behöver testa att låta varje del spela för sig själv & komprimera ihiop ljuden på ett heltr annat sätt än du gör nu.

Som det är nu så är det bara en massiv vägg av ljud.

Du sjunger bra. Låt inte instrumenten sabba din röst. Tänk på var du vill ha dom olika delarna i mixen & EQ'a åt helvete.

& förminska micrummet, som det är nu låter det replokal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.

Danny gillar det här. Surfpunk har alltid varit en svaghet, även om jag spinner Rick James tolvor till vardags.

Du har ett problem med att separera delarna i en mix, Kringlan. Du behöver testa att låta varje del spela för sig själv & komprimera ihiop ljuden på ett heltr annat sätt än du gör nu.

Som det är nu så är det bara en massiv vägg av ljud.

Du sjunger bra. Låt inte instrumenten sabba din röst. Tänk på var du vill ha dom olika delarna i mixen & EQ'a åt helvete.

& förminska micrummet, som det är nu låter det replokal.

kul hehe..

hmm.. Jo det är mycket som ska göras.. Egentligen borde inte jag posta på ett ställe med massa studiorävar, för jag råkar "älska" när allt inte är perfekt. När det låter lite skitigt, kanske i närheten av falskt här och var. När det inte är riktigt på takten och lite svajigt.

Och diggar att det blir en massiv ljudvägg ibland utan någon tydligt "lead".. fast jag ska se om jag kan eq'a bort lite.. lyssnar lite själv och det är kanske lite vääääl.. rått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle just skriva att den är lite ..... ointressant, när den plötsligt gör ett break, ändrar takt, och blir ....intressant...

Men som Danny skriver, ljudet suger fett. Men hyfsat låt som med lite upptajtning och mix&trix kan bli nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
kul hehe..

hmm.. Jo det är mycket som ska göras.. Egentligen borde inte jag posta på ett ställe med massa studiorävar, för jag råkar "älska" när allt inte är perfekt. När det låter lite skitigt, kanske i närheten av falskt här och var. När det inte är riktigt på takten och lite svajigt.

Jo

Ditt sound är skitigt, men tyvärr inte på ett positivt vis.

& det är snyggt med ett "skitigt" sound, så länge det är cleant - alltså, det funkar inte om det är falsksång...

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. ja ska se vad jag kan göra.. vet inte om det är så mycket egentligen.. har rätt dåliga grejor från början.. men börjar väll med att ge allt ett eget utrymme då så får vi se vad som händer 🙂

Roffe: Kul att du säger det, använder ju inte normala längder. Har lagt til en 8:a till på versen för att man ska börja undra 😛...

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

kul.. nu är det ändrat.. Från och med nu är detta officielt en surfpunklåt 😛..

[edit] Jag skulle fan behöva lite hjälp med eq'n egentligen.. Jag kan inte spela bas just nu för den pajade, så basen är spelad med en distad gura med maxbas och en stålgrej som jag bara drar fram och tillbaka... var bör den ligga nånstans?.. Förresten när jag eqar använder jag en grafisk eqare och cuttar allt ljud, tex basen kanske jag stryper vid 250 och sen går inga högre ljud med... är det vettigt?.. har för mig att när man rattar så brukar den vara lite "mildare" mot.. sånt?

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
kul.. nu är det ändrat.. Från och med nu är detta officielt en surfpunklåt 😛..

[edit] Jag skulle fan behöva lite hjälp med eq'n egentligen.. Jag kan inte spela bas just nu för den pajade, så basen är spelad med en distad gura med maxbas och en stålgrej som jag bara drar fram och tillbaka... var bör den ligga nånstans?.. Förresten när jag eqar använder jag en grafisk eqare och cuttar allt ljud, tex basen kanske jag stryper vid 250 och sen går inga högre ljud med... är det vettigt?.. har för mig att när man rattar så brukar den vara lite "mildare" mot.. sånt?

Alltså...

Hjälp dig själv med EQ'n.

Gå igenom track för track, & jämför med samma typ av musik som släppts officiellt det sejaste året. Du är på rätt väg, men ta en Sahara Hotnights låt & försök kopiera instrumentens parti i låten.....du har tha shit, men som sagt, jobba individuellt med instrumenten...

Link to comment
Dela på andra sajter

BAh.. antar att jag alltför länge har försökt att undvika att ge mig in i mixningsträsket... dags att djupdyka antar jag... Dream on är ju hjälpligt mixad.. jaja, man lär sig nåt nytt varje dag..

Hata när folk har rätt och allt ska bli så mycket jobbigare... jag vill juu bara få ut låtarna ur huvudet 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lovar dig, när du suttit en stund med en mixer och hattat så kommer du bli så nöjd när det verkligen låter bra om mixarna i dina högtalare/monitorer/lurar whatever. När du lärt dig så kommer du lära dig göra det fort och hitta vad som ska framhävas och vad som ska bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är ju bara så lågbudget dock.. Ska se om jag kan komma fram med en bäääättre ljudbild.. Mina studio "lurar" för 150:- är inte alltid helt heta dock. Kan bli lite vad som helst när man lyssnar på det på annan ort

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter Love och Kim Fowley snarare än surfpop.

Låten är inte dum alls faktiskt; fin spattig sång, lagom spretigt gitarrspel också.

Inspelning och mixning är under all kritik, men det hör du ju säkert själv.

4/5 för låten, 1/5 för inspelningen tyckte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter Love och Kim Fowley snarare än surfpop.

Låten är inte dum alls faktiskt; fin spattig sång, lagom spretigt gitarrspel också.

Inspelning och mixning är under all kritik, men det hör du ju säkert själv.

4/5 för låten, 1/5 för inspelningen tyckte jag.

kul.. det är kasnke mest låten man får försöka lyssna på bortom ljudbilden.. Försöker mixa lite men det blir ju bara piss hur jag än gör det... FAN.. Gav allting mer utrymme men då blev bara allt skit.. iaf i mina lurar...

Buhu.. Alltså, för en ordentlig mix blir det väl slutligen till att pröjsa en riktigt studio och få allting ORDENTLIGT fixat.. eller att nån jävel ändå hör låtarna bakom ljudbilden.. .. suck

jag har faktiskt VERKLIGEN inte råd med att ha en finare hemmastudio tyvärr. spånt e livet.. jaja..

Får se om jag kan åstakomma något bättre under julhelgen nudå

Link to comment
Dela på andra sajter

Gud skapade en kvinna med ett revben så nog fan borde du kunna skapa en bättre inspelning med dina prylar!

Inspelningen var, som sagt, dålig. Det är ganska mycket "obalans" i låten... Skulle värkligen vara kul att höra den här låten med bättre ljud, för det känns som en bra idé!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gud skapade en kvinna med ett revben så nog fan borde du kunna skapa en bättre inspelning med dina prylar!

Ha ha, det var ju också en liknelse 😎

Har hållit på många år nu och hattat med ljud fram och tillbaka, och fan vet om det inte vore enklare att slita ut en revben ur en oskyldig fotgängare och skapa sig en kvinna?

Kringlan:

Det bästa kanske vore om du kunde låna en schysst förstärkare och riktigt bra högtalare av en kompis och mixa utefter det?

Allra helst efter att ha lånat en bättre mic av samme kompis 😄

Du har fått mycket uppmuntran här så det känns som att det är värt att fortsätta trassla lite till med låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

skitschysst och det låter inte pretentiöst.

du gör bra musik, thumbs up. femma från mig. och jag tvekar inte den här gången heller. och det går visst att mixa i 150spännslurar.

EDIT: och så ville du ha mixtips, just det.

Brojd hjälpte mig en gång i tiden genom att länka till den den här sidan.

din mix kan säkert bli klarare med tipsen som står där, kolla speciellt på bilderna lite längre ner.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Först blir jag glad över musiken. Det roliga med det här forumet är att vi spelar så olika musik....

Tycker rösten är bra....nånstans....

jobba gärna lite mer med texten och lite tydligare utal...fast komma ut ur huvudet låter som ett svårt ämna att förtydliga

Link to comment
Dela på andra sajter

Roffe: ja. Nån gång ska jag väll göra en ordentlig inspelning, men nu får jag jobba med vad jag har. Tack för kritiken! 😳

Maxmaxmax: Alltid kul med kritik från dig, du gör ju läskigt skön musik.. Kul med folk som utmanar gränserna. Sidan var faksitskt till hjälp, tack för tipset. Begriplig åsså. Ska sätta mig ner nu och se om jag kan få fram gitarrerna bättre. Jag vet inte om ni hör men leadguran ligger mycket lågt men är redan eqad på de höga tonerna, sen finns det en gura till som ligger och skär rockackord och en till som ligger som bas, jag tror ett avb problemen kan vara de två sista som slåss om samma utrymme.

Håkan Ekberg: Kul att du gillar det. Låten kanske kan bli nåt med en ordentlig mix. Ska försöka att göra en tillräckligt bra en nu under helgen, postar låten igen när jag är klar.

Punkrockdude: Låten är egentligen itne inspirerad av surfpunk alls. Jag skulle säga att den är lite Richie Havens inspirerad från början. kanske lite uptempo cat stevens?

Browno: Då får det kanske bli Surfrock dådå, eftersom punkarna är mej i hälarna 😄

Tryff: ska se om jag kan spela om rösten på sina ställen, Jag själv stör mig tillexempel på början där jag sjunger med en bubbla i halsen som stör. Sista versen krånglar lite i början med. Jävla hopp där precis i början. Angående ämnet är det ju lite knepigt, men jag tycker att det funkar okej. Ska ju vara en svag känsla av sinnesjukhet över låten. Och i mina öron går det igenom. Texten är inte vettig men det är ju bara för låten är sjuk 🙂

Kul med all kritik, tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är bra men det är lite slarvigt spelat, eller du kanske vill ha det så? Trummorna är lite trista, skulle vilja haft lite mer tryck i dom, det låter lite som att nån klapprar med pennor på en kartong... 😄

Jobba på för låten är bra, synd att slänga bort den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...