Jump to content
Annons

Problem med USB portar

Recommended Posts

Harald (oregistrerad)
Postat

Jag har en Packard Bell laptop som inte längre känner av (dom två USB portarna på baksidan) MIDI keyboard/synthar och stänger av sig (dom två USB portarna på sidan) när man sätter i en USB kabel från en synth/MIDIkeyboard. Jag har tittat på www.packardbell.se efter nya USB drivrutiner till min dator men inte hittat några. Jag kör windows vista på laptopen. Är det någon som vet vad felet är?

Annons
Postat

Det skulle eventuellt kunna röra sig om någon energisparfunktion? Det är ju populärt nu för tiden med sådant - som ställer till problem för musikburkar...

Det kan också vara att det totala strömuttaget från USB blir för stort, om du driver prylarna med USB-spänningen - för då stänger datorn nog ner en del automatiskt. Om det går, så testa att spänningsmata prylarna med separat nätdel i stället för från USB. Kanske kan en USB-hub med egen nätdel hjälpa annars?

Postat

Bra tips från Claes. Om du köper HUB, kör en dyr och bra. Jag har "sparat pengar" och köpt billiga dåliga och de tappar också kontakten ibland eller hittas inte av datorn. Kolla med någon mer datorkunnig än jag om vilka hubbar som är bra just nu. Man kan inte se det på dem så man måste kolla vad andra som har testat har sagt.

Harald (oregistrerad)
Postat

Tack, du hade rätt angående energisparfunktionen och nu gick det att installera drivrutiner för Korg X50. Men den känns bara av i enhetshanteraren och inte i sampletank standalone (en VSTi plugin och standalone mjukvarusynth)eller EnergyXT (ett norskt DAW). Jag ser två instanser av Korg X50 i enhetshanteraren, det är kanske det som är felet. Den ena instansen har en felsymbol vid sig. Har ni något förslag vad jag ska göra?

Harald (oregistrerad)
Postat

Sen så står det något i manualen till Korg X50 att man ska sätta på (MIDI)"Echo back" funktionen på datorn eller sequencern man använder, hur gör man det? "Local control on" har jag redan stängt av som det stod i manualen.

Harald (oregistrerad)
Postat

Jag löste det själv med drivrutin. Det var bara att uppdatera drivrutinen så att det blev Microsofts drivrutin istället för Korgs och ange USB enhet istället för Korg X50. Så nu funkar det.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Bra tips från Claes. Om du köper HUB, kör en dyr och bra. Jag har "sparat pengar" och köpt billiga dåliga och de tappar också kontakten ibland eller hittas inte av datorn. Kolla med någon mer datorkunnig än jag om vilka hubbar som är bra just nu. Man kan inte se det på dem så man måste kolla vad andra som har testat har sagt.

Hubbar brukar aldrig rekommenderas av tillverkare av musikprylar. De brukar inte gå hand i hand.

Postat
Hubbar brukar aldrig rekommenderas av tillverkare av musikprylar. De brukar inte gå hand i hand.

Beror på vad det gäller.

Funkar i hubb:

Donglar

USB-minnen

MIDI-interface

USB-anslutna klaviaturer och kontrollenheter

Tangentbord/mus

Funkar inte i hubb:

Ljudinterface

Hårddiskar

Postat
Beror på vad det gäller.

Funkar i hubb:

Donglar

USB-minnen

MIDI-interface

USB-anslutna klaviaturer och kontrollenheter

Tangentbord/mus

Funkar inte i hubb:

Ljudinterface

Hårddiskar

Precis!

Det ska alltså vara aktiva hubbar (sådana som har egen nätdel). Själv kör jag både Syncrosoft och iLok i min Logitech-hub - MEN nyckeln till Samplitude trivs däremot inte där av någon orsak, utan den envisas med att den måste sitta direkt i en port på datorn...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.