Jump to content
Annons

Komma igång i FL


rass (oregistrerad)

Recommended Posts

rass (oregistrerad)

Hej på er.

Jag är ny här, kändes som ett bra ställe att få lite frågor besvarade på.

Jag har suttit och pillat lite i FL, testat runt lite, gjort några tutorials osv. det är kul och så, men jag känner väll att jag står och stampar på samma ställe om ni fattar vad jag menar. jag kommer liksom inte riktigt vidare i utvecklingen.

Hur har ni gjort för att bli grymma i programmet och verkligen skapa låtar? Jag förstår att det handlar mycket om att nöta. Men finns det några sköna genvägar? Till exempel, After effects (som jag har nött mkt själv) så finns det riktigt bra och kreativa tutorials på nätet som verkligen hjälper en att komma vidare.

Egentligen vill jag inte göra värsta svåra låtarna utan ganska basic grejer (tror jag).

Jag skulle vilja göra sound som dehär: http://www.myspace.com/watchouttheresghosts (döm mig inte nu bara :rolleyes:

Hur bär jag mig åt för att skapa något liknande? Sången har jag ganska bra pli på tror jag. Det är just soundet jag skulle behöva lite hjälp med.

Tack för ni tog er tid och läsa. Hoppas på lite sköna svar!

ha de

/Rass

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja du.

Hur du skapar musik är fram till dig själv att förstå dig på.

När det gäller effekter och mixning och få till ett bra sound kan du nog få hjälp här.

Men starta på att få till melodier, rytmer och se vart det bär dig.

Kanske plinka på ett piano innan så du får ett hum av vad du vill göra för låt och melodi.

Det finns ju en hel del ljud i fl redan som du kan pressa fram slingor ur.

När du blir nöjd över melodin osv så har du ditt demo och kanske då börja försöka mickla med att det låter bra också.

Lär dig använda mixern, lägg på effekter, EQ, reverb, compressor, echo osv.

Ju mer du lär dig programmet, kanske tar några år så kan du automatiskt känna hur du vill mixa till det.

Skruva på som bara den.

Lycka till.

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Det finns inga direkta genvägar, det gäller att ligga i och tänka i nya banor.

Alltså inte kopiera (kopieringsnissar gaah.. basshunter m.fl...) utan komma med nya idéer och lära sig själv, det är det jag tror att man kommer långt på. Lås dig inte heller vid att göra på ett visst sätt. Experimentera hejvilt 😏

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...