Jump to content
Annons

Kabel mellan preamp och ljudkort?

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu kommer en lite pinsam frÄga, men som jag Àr osÀker pÄ.

Om jag skulle köpa en preamp, typ GAP Pre73 t ex, till mitt ljudkort (RME Fireface 400) - vad skulle jag dÄ anvÀnda för kabel emellan? En balanserad kabel? Funkar en vanlig mickkabel? Vad Àr namnet för en sÄn hÀr kabel? Linekabel? Kontakterna spelar vÀl ingen roll, om det Àr XLR eller TRS (teleplugg)? Vad Àr det för skillnad pÄ linekabel och mickkabel?

Och om det Àr dÄ mickkabel (balanserade kablar) som gÀller, sÄ antar jag att samma sak gÀller dÀr att det inte Àr nÄn skillnad i ljudkvalitet pÄ kablar sÄ lÀnge de Àr hela? Till skillnad frÄn obalanserade kablar (instrumentkablar).

NÄt annat man bör tÀnka pÄ?

Jag förstÄr att jag kopplar in preampen i ljudkortets line-ingÄng.

Redigerat av creel
Annons
Postat

Inga frÄgor Àr för dumma.

Vanlig line (/mic)-kabel, ja, ja, balanserad linjenivÄkabel, ja t ex, nej, oftast ingen alls.

Ja.

Nej.

Bra.

đŸ˜±

creel (oregistrerad)
Postat

Kanon, tack för svar! đŸ˜±

DÄ kommer jag nog inhandla en vanlig, vÀldigt kort, billig linekabel teleplugg-teleplugg (alt. XLR-XLR).

Postat

XLR - XLR skulle jag inte rekommendera dÄ FF400 har TRS-ingÄngar för line in. XLR - TRS alt. TRS - TRS (förutsatt att PRE 73 har bal. tele ut) Àr att föredra.

creel (oregistrerad)
Postat
XLR - XLR skulle jag inte rekommendera dÄ FF400 har TRS-ingÄngar för line in. XLR - TRS alt. TRS - TRS (förutsatt att PRE 73 har bal. tele ut) Àr att föredra.

Det var det jag just satt och tÀnkte pÄ, för man kan vÀl inte line:a in i micingÄngarna.

Och jag tror PRE 73 bara har XLR-utgÄngar. SÄ dÄ blir det nog en XLR-TRS.

Postat
Det var det jag just satt och tÀnkte pÄ, för man kan vÀl inte line:a in i micingÄngarna.

Och jag tror PRE 73 bara har XLR-utgÄngar. SÄ dÄ blir det nog en XLR-TRS.

PRE 73'an har bÄde XLR och TRS ut sÄ det funkar Àven fint med TRS-TRS. BÄda utgÄngarna Àr balanserade.

creel (oregistrerad)
Postat
PRE 73'an har bÄde XLR och TRS ut sÄ det funkar Àven fint med TRS-TRS. BÄda utgÄngarna Àr balanserade.

Ok, tackar för infon!

Jag har nĂ€mligen bestĂ€llt en moddad PRE 73:a. Det ska bli kul. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.