Jump to content
Annons

Kabel mellan preamp och ljudkort?

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu kommer en lite pinsam fråga, men som jag är osäker på.

Om jag skulle köpa en preamp, typ GAP Pre73 t ex, till mitt ljudkort (RME Fireface 400) - vad skulle jag då använda för kabel emellan? En balanserad kabel? Funkar en vanlig mickkabel? Vad är namnet för en sån här kabel? Linekabel? Kontakterna spelar väl ingen roll, om det är XLR eller TRS (teleplugg)? Vad är det för skillnad på linekabel och mickkabel?

Och om det är då mickkabel (balanserade kablar) som gäller, så antar jag att samma sak gäller där att det inte är nån skillnad i ljudkvalitet på kablar så länge de är hela? Till skillnad från obalanserade kablar (instrumentkablar).

Nåt annat man bör tänka på?

Jag förstår att jag kopplar in preampen i ljudkortets line-ingång.

Redigerat av creel
Annons
Postat

Inga frågor är för dumma.

Vanlig line (/mic)-kabel, ja, ja, balanserad linjenivåkabel, ja t ex, nej, oftast ingen alls.

Ja.

Nej.

Bra.

😱

creel (oregistrerad)
Postat

Kanon, tack för svar! 😱

Då kommer jag nog inhandla en vanlig, väldigt kort, billig linekabel teleplugg-teleplugg (alt. XLR-XLR).

Postat

XLR - XLR skulle jag inte rekommendera då FF400 har TRS-ingångar för line in. XLR - TRS alt. TRS - TRS (förutsatt att PRE 73 har bal. tele ut) är att föredra.

creel (oregistrerad)
Postat
XLR - XLR skulle jag inte rekommendera då FF400 har TRS-ingångar för line in. XLR - TRS alt. TRS - TRS (förutsatt att PRE 73 har bal. tele ut) är att föredra.

Det var det jag just satt och tänkte på, för man kan väl inte line:a in i micingångarna.

Och jag tror PRE 73 bara har XLR-utgångar. Så då blir det nog en XLR-TRS.

Postat
Det var det jag just satt och tänkte på, för man kan väl inte line:a in i micingångarna.

Och jag tror PRE 73 bara har XLR-utgångar. Så då blir det nog en XLR-TRS.

PRE 73'an har både XLR och TRS ut så det funkar även fint med TRS-TRS. Båda utgångarna är balanserade.

creel (oregistrerad)
Postat
PRE 73'an har både XLR och TRS ut så det funkar även fint med TRS-TRS. Båda utgångarna är balanserade.

Ok, tackar för infon!

Jag har nämligen beställt en moddad PRE 73:a. Det ska bli kul. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.