Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Se rubriken ^^

Vi anvÀnder nÀmligen Pro Tools i skolan och jag Àr ganska borta vad gÀller de olika funktionerna, bl.a. metronomen. NÀr jag vÀl fick lÀra mig att man skulle lÀgga in metronomen som ett eget "click"-track (hur jÀvla onödigt Àr inte det?!) sÄ frÄgade jag hur man Àndrade tempo och taktart i lÄten. Detta fick jag inget ordentligt svar pÄ. SÄ jag undrar om nÄn vÀnlig sjÀl kan upplysa mig, gÀrna med bilder. ^^

Kan frÄga skolan om jag fÄr lÄna instruktionsboken, men det Àr inget ni behöver upplysa mig om.

Annons
Postat

Kolla pÄ din transport bar (eller vad den heter, den lösa panelen med play/stop osv).

1. Dubbelklicka pÄ fönsterlisten.

2. Klicka av director (gubben med taktpinnen).

3. Skriv i ditt eget tempo / taktart.

Postat
Kolla pÄ din transport bar (eller vad den heter, den lösa panelen med play/stop osv).

1. Dubbelklicka pÄ fönsterlisten.

2. Klicka av director (gubben med taktpinnen).

3. Skriv i ditt eget tempo / taktart.

DÄ stÀller du in tempo och taktart för hela lÄten. Jag vill att metronomen ska byta takart efter ett visst antal takter.

Postat

fÄr man frÄga vad det Àr för skolan?

tycker att det Àr vÀldigt konstigt att lÀraren inte svarar...

Hur som helst, i edit ruler view vÀljer du Tempo och meter, och dÄ fÄr du taktart och tempo under tidslinjen.

nu kan du skriva in dina Àndringar.

Postat (redigerat)
fÄr man frÄga vad det Àr för skolan?

tycker att det Àr vÀldigt konstigt att lÀraren inte svarar...

Hur som helst, i edit ruler view vÀljer du Tempo och meter, och dÄ fÄr du taktart och tempo under tidslinjen.

nu kan du skriva in dina Àndringar.

Spyken, Lund! Men jag ska fan inte klaga. JÀvligt fin studio som vi fÄr anvÀnda mer eller mindre nÀr vi vill.

Funkar nu iaf, tack för hjÀlpen!

EDIT: stavfel...

Redigerat av Potatisburk
Postat (redigerat)

Nu av nĂ„gon anledning sĂ„ kan jag inte lĂ€ngre byta tempo. 😆

Jag har inga problem med att byta taktart. Det Àr bara att klicka pÄ meter och slÄ in i vilken takt man vill att den ska Àndras och sedan vilken taktart den ska Àndras till. Det Àr alltsÄ bara tempot jag har problem med.

Jag fÄr upp tidslinjen nÀr jag klickar pÄ pilen framför "tempo", men sen har jag testat mig fram utan att fÄ det att funka. Har mest bytt taktart Àn sÄ lÀnge sÄ det Àr dÀrför jag först nu kom pÄ att jag inte kan byta tempo.

EDIT: ...Pilen, inte pluset.

Redigerat av Potatisburk
Postat
Nu av nĂ„gon anledning sĂ„ kan jag inte lĂ€ngre byta tempo. 😆

Jag har inga problem med att byta taktart. Det Àr bara att klicka pÄ meter och slÄ in i vilken takt man vill att den ska Àndras och sedan vilken taktart den ska Àndras till. Det Àr alltsÄ bara tempot jag har problem med.

Jag fÄr upp tidslinjen nÀr jag klickar pÄ + efter tempo, men sen har jag testat mig fram utan att fÄ det att funka. Har mest bytt taktart Àn sÄ lÀnge sÄ det Àr dÀrför jag först nu kom pÄ att jag inte kan byta tempo

Tryck pÄ tidslinjen dÀr du vill Àndra tempot och sen Àr det vÀl bara att dra musen uppÄt/nerÄt har jag för mig

Postat
Tryck pÄ tidslinjen dÀr du vill Àndra tempot och sen Àr det vÀl bara att dra musen uppÄt/nerÄt har jag för mig

DÄ byter du tempo för hela lÄten... Jag vill ha en tempohöjning/sÀnkning.

• 2 veckor senare...
Postat

Har för mig att man trycker pÄ plusset (+) uppe dÀr det stÄr Tempo, dÀr kan du Àndra tempo vid en speciell location.

Postat (redigerat)
Har för mig att man trycker pÄ plusset (+) uppe dÀr det stÄr Tempo, dÀr kan du Àndra tempo vid en speciell location.

Danke! Konstigt att jag inte testat det förut kan man ju tycka, men men. Tack för hjÀlpen! ^^

EDIT: Dirigenten mÄste vara igÄng...

Redigerat av Potatisburk

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.