Jump to content
Annons

Samplitude 10 SE - Tråden


Waltzberger (oregistrerad)

Recommended Posts

Waltzberger (oregistrerad)

Jag vill börja med att ta tillfället i akt att tacka "ledningen" (va dom nu kallar sig, dem ansvariga på allas våran favorittidning) för att vi fått ta del av detta i mina ögon mkt mkt uppskattade inspelningsprogram. Det är faktiskt som ni säger, att så länge man inte driver någon Polarstudio så klarar man sig mycket långt med detta program. Jag har suttit med det oavbrutet nu sen jag fick tidningen och jag gillar det skarpt. Det är lättrattat, lätt att komma igång med och lika lätt att förstå (hittills). Jag har under denna tiden helt lämnat mitt Cubase åt ödet. Jag lär gå tillbaka till o från men än så länge är jag starkt fast vid Samplitude:)

Jag tänkte att vi kunde använda denna tråden till att ställa frågor, dela med oss av tips och trix och så vidare.

Eftersom det inte finns någon forumsdel för själva programmet kan vi i alla fall börja med att starta en tråd och hoppas att intresset växer efter ett tag.

Shoot! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Waltzberger (oregistrerad)

yes, kommer komma med tips sen också.

kom bara inte på nåt när jag just skrev tråden.

men jag vet att jag haft många funderingar o frågor som jag inte riktigt vetat vart jag ska vända mig med.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

visningsnamn (oregistrerad)

Är det värt att installera, funkar LE att rewira? Är det lättarbetat, schysst gui? Svara gärna snabbt då jag är på väg att installera nu 😛

EDIT: Vad fick det för betyg av tidningen studio, vad var slutomdömet liksom? Skitschysst om du svarar!

Redigerat av visningsnamn
Link to comment
Dela på andra sajter

visningsnamn (oregistrerad)

Tänkte lite hur det står sig mot Cubase. Jag använder Reason och behöver nåt bättre program att spela in audio med, än audacity som jag inte gillar så värst.

Link to comment
Dela på andra sajter

visningsnamn (oregistrerad)

Okej, jag installerade det nu på Windows 7, 64x och det funkade felfritt, nu ska jag bara föröska lära mig skiten och fatta varför latencyn är så hög...

Link to comment
Dela på andra sajter

visningsnamn (oregistrerad)

Nu är jag extrem nybörjare på såna här DAWs, kan bara Reason. Men jag leker lite nu och så försökte jag välja ett ljud för ett midispår. Magix AmPHIBIA heter den. Grejen är att programmet då vill att jag ska aktivera. Då är frågan om det är samma koder man hade vid installationen, eller om det här är nåt annat. Mycket tacksam för svar på den frågan! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Nu är jag extrem nybörjare på såna här DAWs, kan bara Reason. Men jag leker lite nu och så försökte jag välja ett ljud för ett midispår. Magix AmPHIBIA heter den. Grejen är att programmet då vill att jag ska aktivera. Då är frågan om det är samma koder man hade vid installationen, eller om det här är nåt annat. Mycket tacksam för svar på den frågan! 😛

Den där aktiveringsskylten kommer upp varje gång man använder Amphibia och de andra medföljande pluggarna (Variverb m fl), som en liten påminnelse om att man har en gratisversion. Åtminstone är det så med Samplitude 9.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Jag körde med Cubase SX3 i nåt år sådär innan jag till slut installerade Samplitude.. mest som en kul grej för att se hur det funkade.

Nu har jag nog bara öppnat cubase 1 gång sen dess. Älskar användargränssnittet och den grafiska utformningen på programmet.

Cubase är mörkt, dystert och grått. Samplitude är raka motsatsen. Tro inte att jag är nån "estetiken-betyder-allt-person" men det har sannerligen oerhört stor betydelse hur det ser ut där man jobbar. Jag tycker det är kul att starta samplitude. Ljust, enkelt och lättarbetat. Dessutom kan jag hittills göra alla saker jag gjort med Cubase minst lika lätt på samplitude. Så för mig... just nu... samplitude som gäller. Det må förändras under tid. Men så är det just nu.

//EM

Redigerat av babylondays
Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar användargränssnittet och den grafiska utformningen på programmet.

Cubase är mörkt, dystert och grått. Samplitude är raka motsatsen. Tro inte att jag är nån "estetiken-betyder-allt-person" men det har sannerligen oerhört stor betydelse hur det ser ut där man jobbar.

Instämmer.

Men jag önskar att man kunde påverka grafiken mer själv, som tex genom att lägga in bilder.

Redigerat av amateur
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Okej, jag installerade det nu på Windows 7, 64x och det funkade felfritt, nu ska jag bara föröska lära mig skiten och fatta varför latencyn är så hög...

Samma här, gitarr, bas (och förhoppningsvis sång om jag hade en sladd som var hel) funkar bra. Däremot har jag en jädrans fördröjning på mitt midi-keyboard (Roland PC160-A). Tänkte jag skulle prova att köra trummorna via Addictive Drums så jag testade att ladda ner demon, men det funkar inte heller. Går bra att installera, men de finns inget program att köra..... Men men, påt igen bara

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Studio för Samplitude...funkar felfritt på Windows 7 64 bit...dock tycker jag hela upplägget i det är sjukt rörigt.

Men men....funkar väl att använda till nått kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Waltzberger (oregistrerad)

nu har jag stött på problem såhär efter ett tag.

håller på med en låt där jag använder i runda slängar 16-18 kanaler kanske.

men när jag lägger på ännu en kanal och ska spela in en gitarr exempelvis, blir det ett diffust men ändå helt outhärdligt brus vid uppspelningen.

det blir i detta fall när jag ska lägga en distat slinga elgitarr genom guitarrig3. störande värre.

tar jag bort kanalen försvinner ljudet men återkommer igen när jag lägger på ett nytt spår igen..

någon som vet vad det kan va, jag vore evigt tacksam! :rolleyes:

emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

det verkade inte funka tyvärr.

det sista spåret jag har är ett sångspår nr.14.

när jag tar bort det så minskar det lite.

men ligger fortfarande kvar i barkgrunden. dock mer diffust.

trist!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...
Waltzberger (oregistrerad)

Hmm, jadu. Kan det vart i okt/nov -09 nånting kanske?

Kolla på deras "gamla-nummer-shop" så ser du nog på omslaget.

Har för övrigt inte fått ordning på mitt samplitude med sprakandet.

Det funkar som du tidigare sa att byta till "Magix-Low-Latency" medans man spelar upp men det

är däremot alldeles för hög latency för att bruka när man spelar in. Funkar inte alls.

Oerhört störande varför det blir såhär.

Det är inget fel på ljudkortet vad jag kan märka eftersom det funkar precis som det ska i Cubase.

//EM

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...