Gäst Postat 28 september 2009 Postat 28 september 2009 (redigerat) Jag har fått total hjärnsläpp. Har ett piano stycke i midi. Men det ökar lite i tempo. Hur kan jag få det att stämma enkelt. Och så att den rullar rätt med klicket. Quantize hjälper inte. Redigerat 30 september 2009 av Gäst
Gäst Postat 28 september 2009 Postat 28 september 2009 Jag vill alltså inte få klicket till att stämma med inspelningen. Utan vill att ljudet ska lika i rätt tempo hela låten.
JonasW Postat 28 september 2009 Postat 28 september 2009 Ökar det stegvis eller ökar det i ett särskilt stycke? Om det är ett stycke som har ett annat tempo kan du ju stretcha det så att det matchar.
Gäst Postat 29 september 2009 Postat 29 september 2009 Det är mera att det ökar lite här och minskar lite där. Men inga drastiska saker. Men kan ju gå till globaltracks och köra beatmapping för att ställa klicket till låten. Men kan man inte göra tvärtom. Ställa låten till klicket på liknande vis? Eller blir det att lägga rätt alla toner i pianoroll eller liknande.
Gäst Postat 30 september 2009 Postat 30 september 2009 Nytt problem. Jag löste tempo problemet men nu då! Jag har ett piano stycke (midi). Vi fick göra några omtagningar, ska nu klippa ihop två olika spår/tagningar. Men problemet är att slutet på den ena kanalen går in när den andra börjar - pedalen. Hur ska jag göra för att få tonerna som är markerade kortare?
danielssondesign Postat 30 september 2009 Postat 30 september 2009 Vilket verktyg har du valt? Och du kan väl inte minska de andra så mycket om du markerat alla samditigt, eftersom den kortaste tonen inte går att få kortare? Dvs, testa en i taget. Fungerar det?
iGnu Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Jepp försök välja ut en del noter som är lika långa och minska dem. annars kanske sax-verktyget passar?
Gäst Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Tack för alla svar, men..... Det går alldeles utmärkt att ändra tonens längd. Men det beror helt på hur långa pianisten har tryckt in tangenten. Eftersom pedalen är intryckt gör detta ingen skillnad. Tonen ligger kvar lika länga som pedalen är intryckt :/ Eller så får jag klippa det helt och fade ut det.
iGnu Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 (redigerat) Tack för alla svar, men..... Det går alldeles utmärkt att ändra tonens längd. Men det beror helt på hur långa pianisten har tryckt in tangenten. Eftersom pedalen är intryckt gör detta ingen skillnad. Tonen ligger kvar lika länga som pedalen är intryckt :/ Eller så får jag klippa det helt och fade ut det. kan du inte bara ändra automationen för pedalen då? Du aktiverar ju hyperdraw under klaviaturenbilden till vänster i piano editor.. precis som om du skulle editera velocity. den bästa bilden jag hittade på google: http://cdn-www.expertvillage.com/showImage...-piano-roll.jpg Redigerat 1 oktober 2009 av iGnu
Gäst Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 IGnu..... Your the master! Tack. Det löste alla minna problem 🙂.
iGnu Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Gött:) hela den hyperdraw-funktionen i piano editor är lite bökig i Logic.. Speciellt för velocity, jämfört med Reason.
Gäst Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Har inte använd reason, men det svårt att hitta när man inte vet :/.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.