Jump to content
Annons

Få samma volym på olika personer i en låt..?


Luigi

Recommended Posts

Om ja har en låt, hiphop, med 3 olika rappare, sen vill jag att alla ska ha exat samma volym på rösterna, så man iprincip kan ha alla på en regel. Hur ska man bära sig åt?

ska ja dra upp alla reglarna till 0 o sen exportera o sen grejja med compressor eller har ni nått annat tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mmm..kan inte Cubase jättebra men du kan väl skicka sången till en bus så att du får all sång på samma regel eller ställa alla sångreglar lika. PÅ busen kan du inserta en compressor så får du samma kompression. Tycker bara att det verkar omständigt när du inte använder fler än 3 kanaler...det är ju inte så många kanaler att hålla reda på.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt problemet...

Är det inte bara att ställa volymreglarna i Cubase så att du tycker att alla låter lika högt? Sedan går det väl att gruppera spåren så att du bara behöver dra på en regel för att ändra volymen i förhållande till musiken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hakar på mina föregångare här angående ditt problem...

3 spår är väl inget att bekymmra sig över? 🙁

Testa att lägga en kompressor på respektive kanal och gruppera dom sedan till ett GroupChannelTrack..då får du dels kontroll på dom separata spåren och i slutänden har du bara en volymregel som kontrollerar alla tre kanaler i mixen.. där alla tre spåren bibehåller sina respektive volymer sinsemellan

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som Demoniqus skriver så blir det bra. Jag tror Ditt problem kan vara att Du ännu inte komprimerat rapparna. Ena stunden kan då en av dem vara jättehög och så kommer nästa in och så blir det lite lägre. Demoniqus kan säkert Ditt program men kolla också om Du kan lägga en gemesnam kompressor på Groupchanneltrack istället för en på varje separat kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Lägg för all del kompressor individuellt. 3 rappare låter inte likadant & eftersom dom kommer variera i kvalitet så kommer du behöva kompensera deras röster på olika vis. Någon kanske inte behöver kompressor, någon kanske behöver ett delay, någon är kanske så kef så han behöver en telefon-eq.

Som sagt, 3 reglar är inget att hetsa upp sig över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog skulle du kunna prova att köra individuella komressorer på alla sångspår. Och sedan köra en kompressor på allihopa i grupptracken.

Eftersom det är en sång baserad musikstil så är det ju viktigt att få samma upplevd volym på alla dom olika sångarna.

Och glöm för all del inte att leka med EQ´n!

Det kan även vara gött att lägga på en effekt så att du kan få fram lite skön rördist, typ vintagewarmer. Särskillt då om det är Hiphop av den hårdare skolan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Nog skulle du kunna prova att köra individuella komressorer på alla sångspår. Och sedan köra en kompressor på allihopa i grupptracken.

Eftersom det är en sång baserad  musikstil så är det ju viktigt att få samma upplevd volym på alla dom olika sångarna.

Och glöm för all del inte att leka med EQ´n!

Det kan även vara gött att lägga på en effekt så att du kan få fram lite skön rördist, typ vintagewarmer. Särskillt då om det är Hiphop av den hårdare skolan.

Nej.

Rap ska vara cleant & personligt. Om det är en hyfsad rappare så ger jag bara lite kompression med waves C1 eller voxformer.

Rördisten som kan upplevas i viss hård oldschool är inget pluggjobb, utan oftast en effekt av att rapen är inspelad med en dynamisk mick som är överstyrd för att få tillräcklig volym.

Eller att dåtidens hiphopproducenter var så oerhört keffa på studioteknik, det enda dom hade gjort var att höja o sänka volymen från dj-mixern.

Så vad händer när N.W.A får 5 miljoner dollar till sin debut-LP? den dyrasta studion i LA? Ja, men det finns ingen som vet vad alla grejerna är till för, så det enda som återstår är att kalla in husteknikern, som självklart är en rock/punksnubbe & det enda han i sin tur visste var att man skulle dista mickarna får att få ett tufft ljud. Detta är dock varken vetenskapligt eller historiskt bevisat, bara en tes av DC.

Lämna rappen så clean som möjligt. Om det inte är ovan nämnda keffa rappare - då kan en lite telefon-eq göra underverk.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Nog skulle du kunna prova att köra individuella komressorer på alla sångspår. Och sedan köra en kompressor på allihopa i grupptracken.

Eftersom det är en sång baserad  musikstil så är det ju viktigt att få samma upplevd volym på alla dom olika sångarna.

Och glöm för all del inte att leka med EQ´n!

Det kan även vara gött att lägga på en effekt så att du kan få fram lite skön rördist, typ vintagewarmer. Särskillt då om det är Hiphop av den hårdare skolan.

Nej.

Rap ska vara cleant & personligt. Om det är en hyfsad rappare så ger jag bara lite kompression med waves C1 eller voxformer.

Rördisten som kan upplevas i viss hård oldschool är inget pluggjobb, utan oftast en effekt av att rapen är inspelad med en dynamisk mick som är överstyrd för att få tillräcklig volym.

Eller att dåtidens hiphopproducenter var så oerhört keffa på studioteknik, det enda dom hade gjort var att höja o sänka volymen från dj-mixern.

Så vad händer när N.W.A får 5 miljoner dollar till sin debut-LP? den dyrasta studion i LA? Ja, men det finns ingen som vet vad alla grejerna är till för, så det enda som återstår är att kalla in husteknikern, som självklart är en rock/punksnubbe & det enda han i sin tur visste var att man skulle dista mickarna får att få ett tufft ljud. Detta är dock varken vetenskapligt eller historiskt bevisat, bara en tes av DC.

Lämna rappen så clean som möjligt. Om det inte är ovan nämnda keffa rappare - då kan en lite telefon-eq göra underverk.

ok. man lär så länge man lever!!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

hmm, skulle köra en L3 maximizier.. och kruta upp det hela så det ligger så högt som det bara går, så länge det inte ska vara några dynamiska skillnader för då är det dömt att ösa med L3:an..

dvs. öppna wavefilen i wavelab och processera där och sen tillbaka in i cubase. då borde man få lite mer kontroll på sången..

även kanske lägga på någon rörsimulator-plugin för att få lite varmare ljud på sången.

mitt tips iaf.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...