Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Att höra om folks favoritsyntar Àr alltid lika kul, men tror inte att jag har lÀst nÄgot om folks favoritackord.

Ganska kul det dÀr... sÄ fort jag testar ett nytt ljud eller sÄ hamnar mina hÀnder automatiskt pÄ d-moll eller dm7. För typ tio Är sedan var det c-moll, sÄ en viss utveckling har uppenbarligen skett... :-)

Om tio Är kanske jag kommer till fmoll... vem vet :-)

Men allvarligt... det vore kul att höra vilka ackordföljder andra automatiskt hÀnfaller Ät.

Carl Löfgren

Studio

Annons
  • Svar 110
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat

PĂ„ gitarr drar jag gĂ€rna Ă„t Cadd9, pĂ„ klaviatur blir ofta c-moll det första ackord jag lĂ€gger, sĂ„ jag ligger nog tio Ă„r efter dig dĂ„, Carl. 😕

Inte var det du som sÄlde orchestra expansionskortet till jv/xp-serien till mig b.t.w.?

Postat
PĂ„ gitarr drar jag gĂ€rna Ă„t Cadd9, pĂ„ klaviatur blir ofta c-moll det första ackord jag lĂ€gger, sĂ„ jag ligger nog tio Ă„r efter dig dĂ„, Carl. 😕

Inte var det du som sÄlde orchestra expansionskortet till jv/xp-serien till mig b.t.w.?

Haha... Cadd? Uj... har ingen aning om gitarrer. LÄter snarare som nÄgot datorbaserat konstruktionsprogram :-)

Jo, det var nog jag som sÄlde orchestral kortet. Inte sÄ himla dumt allt det dÀr kortet.

Postat

😕 trodde bara det va jag som tog ett Cmoll av automatik lol

undra varför de e sÄ .. jag ska ocksÄ utvecklas dÄ och ta Dmoll nu istÀllet

PĂ„ gitarr e min favoriter C, G och G7 haha för de e dom jag kan 😼

(hÄller pÄ med gitarr-kurs ... har kommit till lektion 2)

Postat
😕 trodde bara det va jag som tog ett Cmoll av automatik lol

undra varför de e sÄ .. jag ska ocksÄ utvecklas dÄ och ta Dmoll nu istÀllet

PĂ„ gitarr e min favoriter C, G och G7 haha för de e dom jag kan 😼

(hÄller pÄ med gitarr-kurs ... har kommit till lektion 2)

MÀrkligt det dÀr med cmoll, eller moll i huvudtaget... har uppenbara svÄrigheter att göra nÄgot i dur. Kommer vÀl om en 20 Är eller sÄ antar jag...

Lyssnar just nu vÀldigt noga pÄ en del av mina favoriplattor och försöker lista ut vilka ackord de anvÀnder. Men det Àr lögn i h-vete. FÄr verkligen inte till det... knepigt det dÀr.

Postat
Haha... Cadd? Uj... har ingen aning om gitarrer. LÄter snarare som nÄgot datorbaserat konstruktionsprogram :-)

Jo, det var nog jag som sÄlde orchestral kortet. Inte sÄ himla dumt allt det dÀr kortet.

Cadd9 Ă€r ett vĂ€ldigt bekvĂ€mt grepp, och jag gillar klangen, i synnerhet pĂ„ min stĂ„lstrĂ€ngade gitarr. 😼

Kortet har kommit till bra anvĂ€ndning, det innehĂ„ller mĂ„nga anvĂ€ndbara patchar! Tror bestĂ€mt jag glömde skriva och tacka för ett bra köp, men bĂ€ttre sent Ă€n aldig. Tack! 😕

Postat

Jag skulle nog sÀga Cmoll7 (ifall det Àr rÀtt benÀmning).

Anledningen till att sĂ„ mĂ„nga vĂ€ljer Cmoll kan vĂ€l vara att det ligger sĂ„ bra i handen, men jag lĂ€gger gĂ€rna till 7:an för dĂ„ lĂ„ter det mycket mysigare! 😕

Postat

C13-5 upphöjt till 2 Àr ett vÀldigt spÀnnande ackord...

...annars bliré mest C add9 för mig med och en hel drös med moll ackord. Maj ackord och dim ackord kan det bli ibland oxÄ. 7 och 6 ackord Àr ganska vanlig förekommade nÀr jag blusar till det pÄ guran.

😕

Postat

...annars bliré mest C add9 för mig med och en hel drös med moll ackord. Maj ackord och dim ackord kan det bli ibland oxÄ. 7 och 6 ackord Àr ganska vanlig förekommade nÀr jag blusar till det pÄ guran.

😕

Hahaha nu ser det ut som att jag Àr proffs nÀstan...

...men det Àr jag verkligen inte.

Postat

C13-5 - sĂ„ lĂ„ngt Ă€r jag med, men vad menar du med upphöjt till tvĂ„? 😎 Eller var det bara du som skojade till det? 🙂

Postat

För min del sitter det gött med ett Ebmaj7. Maj7 Ă€r överlag en favorit, dĂ„ det innehĂ„ller bĂ„de ett dur och mollackord 😎

Annars kan jag ju rekommendera Ab6/9 (stavas nerifrÄn och upp: Ab, F, Bb, Eb) pÄ gitarr !!! Trevligt vÀrre trots att det egentligen Àr ett terslöst ackord.

Men varför begrĂ€nsa sig till att tala om ackord? Vilka favorit-TONARTER har ni dĂ€r ute? Är personligen svag för Eb-dur/c-moll.

/Fredrik

Postat

min favorit Ă€r nog: Ö

som i: Öööööööööhhhhhhhhh vaf@n vare för jĂ€# ackord lĂ„ten började med

nu igen...

😎

🙂

Postat

Det blir för tillfÀllet mycket komponerande i C, D och G med tillhörande mollparalleller, eftersom dessa tonarter tÀcks in av mina munspel. Dessutom har jag relativt lÀtt att improvisera i tonarterna D och G pÄ min gitarr jag anvÀnder för slide, som Àr stÀmt i öppet D. Har Ànnu inte fÄtt klÀm pÄ den nya stÀmningen helt och hÄllet, men de tvÄ tonarterna klarar jag av att hantera hyggligt.

Postat
Men varför begrÀnsa sig till att tala om ackord? Vilka favorit-TONARTER har ni dÀr ute?

Än sĂ„ lĂ€nge har jag inte kommit pĂ„ meningen med en tonart, nĂ„gon som kan upplysa mig om denna?

Kanske i och för sig beror pĂ„ att jag gör mest house, break osv dĂ€r det mest kretsar kring ett eller tvĂ„ ackord... 😎

Mattias M (oregistrerad)
Postat

Är hopplöst fast i trista gaffelackord, Ă€r lĂ€tta att byta tonart med dock... 😎

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

jag blir nykÀr av Amaj7.

men precis som kÀrlek sÄ försvinner den berusingen.

SÄ nu fÄr jag lov att sÀga F#. SlentrianmÀssigt och man vet var man har henne, inga överraskningar och ingen mystik.

Jag har en vÀn som kommer pÄ besök ibland, dÄ blir jag sÄ glad och viftar pÄ svansen och sÀnker sjuan i alla durskalor. SÄ det Àr min favoritskala, vad som helst med myxolodi.

Postat
min favorit Ă€r nog: Ö

som i: Öööööööööhhhhhhhhh vaf@n vare för jĂ€# ackord lĂ„ten började med

nu igen...

😎

🙂

Hahaha jo den tonarten dyker jag pĂ„ med jĂ€mna mellanrum. 😄

henrik.isacsson (oregistrerad)
Postat (redigerat)

FÄr hÄlla med om Cadd9, Em7 funkar ocksÄ i alla vÀder.

Bortsett frĂ„n det sĂ„ blir det en del mysko ackord man fĂ„r fram som lĂ„ter rysligt snyggt men som knappt kan skrivas ner pĂ„ grund av alla olika toner som finns med. HĂ„ller pĂ„ med en lĂ„t nu med tvĂ„ underbara ackord, har dock inte en susning om vad de heter... Blir till att rĂ€kna ut det nĂ„gon dag.. đŸ˜Č

H

Redigerat av henrik.isacsson
Postat

Blir för det mesta Cm7 eller Cm9. Har glömt nĂ€stan allt musikteori jag lĂ€rt mig (vilket inte var mycket till att börja med) och kör för det mesta pĂ„ ren "kĂ€nsla", vilket fungerar förvĂ„nansvĂ€rt bra... Tror jag... đŸ˜Č

Cloud (oregistrerad)
Postat (redigerat)

mitt absoluta favoritackord Àr ett som ja rÄkade snubbla över nÀr ja satt Ä spelade gitarr för nÄt Är sen.

Àr inte ett fmaj7 med extra e som ja först skrev. det Àr ett f me tilllagt e. va fan hetr de för nÄt??

E C F A C E

jÀttevackert ackord. lÄter rÀtt ledset, typ.

Redigerat av Cloud
Postat

ECFACE Ă€r ett Fmaj7 med 7an som grundton 😄

HÄller mig personligen mest till maj7/maj9, moll7/moll9, 13- och 11ackord... LÀrde mig en massa ackord och skalor nÀr jag lÀste musikteori. Har dock inte spelat de tillrÀckligt mycket för att de ska 'sitta i ryggmÀrgen' vilket Àr synd för det skulle tillföra en hel del. Det blir lÀtt att man sitter och spelar samma saker hela tiden..

/Anders M

Postat

Ackord?

Kan inte namnen pÄ ackorden, bara spelar dem sÄ de lÄter bra tillsammans...

*prepares to get flamed* 😄

Postat

Har spelat Gitarr i 10 Är men jag tar fortfarande ett Am eller ett Cadd9 nÀr jag fÄr tag pÄ en gitarr...

angÄende Tonart sÄ tycker jag att C-moll Àr en vÀldigt tacksam tonart, dÄ gÀrna med en 5 eller 6 tackt.,

Postat

Cadd9 e skönt ja...

Maj7 e oxĂ„ bra.. fast de e lĂ€tt hĂ€nt att de blir för glatt tycker jag.. men de blir skön sommar-stĂ€mmning iaf... 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.