Jump to content
Annons

Hjälp mig köpa rätt bärbar dator, DAW och ljudkort!


JayK47

Recommended Posts

Jag står inför ett dilemma. Ska åka till Amerikatt och plugga och tänkte därför investera i en bra bärbar studiodator! Jag kommer även behöva ett DAW och ett ljudkort. Har gjort lite research den senaste tiden och kommit fram till två tänkbara alternativ. (Kommer givetvis köpa allt i USA eftersom det är billigare!)

1. Köpa en Macbook Pro 13", 2.53GHz, 4gb ram och köra Logic Studio 9 med Apogee Duet. Verkar som en otroligt stabil uppsättning eftersom allt är gjort för att fungera endast med mac, som en handske på handen...

2. Spara pengar på att köpa en likduglig bärbar PC och köra Cubase 5 och lägga pengarna som blir över på ett asbra ljudkort, typ RME Fireface 800. Logic funkar ju inte på PC men Cubase verkar inressant. RME Fireface 800 fungerar ju bättre med PC också tydligen...

Jag jobbar både mycket med ljudinspelning och midi. Kommer antagligen att rewira mitt DAW med Reason. Det viktigaste för mig är att jag uppnår en så låg latency som möjligt så jag kan spela in allt i realtime och slipper flytta runt mina ljudfiler för att de ska synka ihop. Ljudkvalitén på dessa ljudkort är ju redan i toppklass så det spelar inte så stor roll.

Vilken ska jag välja?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

är det inte lite märkligt att jämföra duett med FF-800? Hur många in/utgångar behöver du samtidigt? Har du jobbat i Logic eller Cubase (eller annan DAW) tidigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver egentligen inte så många in och utgångar. Räcker med de som Duet kan erbjuda, men tänkte att Fireface 800 var en bra investering för de pengar som blir över av att välja alternativ 2 framför 1. Jag är i allmänhet hyfsat välorienterad i DAWs eftersom jag pysslat med många olika sen jag var liten, (nothing fancy) men kan fortfarande klassas som noob när det kommer till Logic eller Cubase. Har lekt lite i båda men har inte skaffat någon instinktiv uppfattning om att den ena skulle vara bättre än den andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Behöver egentligen inte så många in och utgångar. Räcker med de som Duet kan erbjuda, men tänkte att Fireface 800 var en bra investering för de pengar som blir över av att välja alternativ 2 framför 1. Jag är i allmänhet hyfsat välorienterad i DAWs eftersom jag pysslat med många olika sen jag var liten, (nothing fancy) men kan fortfarande klassas som noob när det kommer till Logic eller Cubase. Har lekt lite i båda men har inte skaffat någon instinktiv uppfattning om att den ena skulle vara bättre än den andra.

Har du inget behov av 56 i/o tror jag Fireface 400 skulle ge motsvarande ljudkvalité. Har hört någon som menade att preamparna i 400 till och med är bättre än 800 men det kan vara ett rykte. I så fall skulle du kunna köpa lite smaskiga pluggar för pengarna som blir över.

det jag syftade ang. om du jobbat i någon DAW tidigare var om du visste att du trivdes bättre i Logic eller Cubase, men du verkar ju ha koll på vad du ger dig in på :rolleyes:

Jag tror att du kommer bli nöjd vilket alternativ du än väljer. Båda systemen är bra och stabila om man undersöker lite före köp. Själv skulle jag välja PC-alternativet eftersom jag inte trivs i OSX-miljön (än iaf...)

Att Fireface 800 skulle fungera bättre på PC vet jag inte. Möjligen beroende på Agere i så fall, men har dom inte löst det...?

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr kommer du inte göra bra musik bara för att du köper det dyraste...

själv sitter jag med en vanlig macbook och logic express och motu ultralite.

jag anser mac är helt överlägeset även om det är lite dyrare och att två interna hårddiskar har krashat hos mig.

du ska också veta att det knappt är någon skillnad mellan logic express och pro

skillnaden är övriga samplingar och program som medföljer.

slipper flytta runt mina ljudfiler för att de ska synka ihop

oavsett program idag så är detta inget problem oavsett latency. audiofilerna hamnar på rätt plats automatsikt

mac har även ganska låg latency även på det interna ljudkortet så då slipper man släpa med sig ett extra ljudkort om du bara vill spela in midi

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag sett mer av Logic än Cubase, men ganska bekant med den senare iaf fram till SX 3.X. Jag vet att senare versioner innehåller betydligt bättre verktyg än V 3, men det ändå är min uppfattning att Logic ger mer för pengarna när det gäller plug-ins. Nu kanske det inte spelar så stor roll vad gäller synt-plugins, ser att du tänker använda Reason, men jag skulle nog vilja påstå att Logics medföljande plugins klarar framförallt kompression bättre än motsvarigheterna i Cubase.

Vad gäller stabilitet tror jag skillnaderna idag är mindre än förr, och efter alla inställningar / installationer i windows är klara lär det fungera i princip lika bra.

Om du tänker dig att samarbeta kan det vara värt att fundera på vad (blivande) kollegor använder, och en gissning är att det oftare är en Mac-baserad lösning, åtminstone om vi talar om projektstudios med ambitioner / profesionella tillämpningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Låg latency och bärbar PC är två fraser som helst inte bör nämnas i samma mening...

det där uttalandet tyder bara på okunnighet (om du och jag menar samma sak med begreppen PC och låg latency)

jag har inte haft latencyrelaterade problem med min (PC)-laptops integrerade ljudkort varken på min nuvarande eller förra laptop. och jag byter inte så jätteofta...

Link to comment
Dela på andra sajter

det där uttalandet tyder bara på okunnighet (om du och jag menar samma sak med begreppen PC och låg latency)

jag har inte haft latencyrelaterade problem med min (PC)-laptops integrerade ljudkort varken på min nuvarande eller förra laptop. och jag byter inte så jätteofta...

använder du asio4all?

hur låg latency har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
använder du asio4all?

hur låg latency har du?

nej, jag har faktiskt använt "den vanliga" drivrutinen för det integrerade ljudkortet. Latencyn har varierat lite beroende på användningsområde, 64 samples (44.100 kHz) buffersize går oftaast bra men ibland har jag fått köra 128 samples. Båda har varit tillräckligt låga för att fungera bra när jag använder datorn live för att köra mjukvarusyntar igenom. Eftersom det har fungerat såpass bra har jag inte brytt mig om att kolla om asio4all skulle förbättra prestandan.

När jag hängt på firewireljudkort har jag en gång spelat in 12 kanaler, spelat in och lagt effekter på dom i min DAW och sen spelat ut i realtid utan problem (men då har det ju funnits dedikerade asio-drivare för dom korten).

Då har jag iofs provat mig fram med DPC latency checker och försökt optimera datorn utifrån det. På min förra laptop räckte det att inaktivera av Wlan-kortet men sen jag bytte fick jag gå igenom lite andra 'tweaks'.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag står inför ett dilemma. Ska åka till Amerikatt och plugga och tänkte därför investera i en bra bärbar studiodator! Jag kommer även behöva ett DAW och ett ljudkort. Har gjort lite research den senaste tiden och kommit fram till två tänkbara alternativ. (Kommer givetvis köpa allt i USA eftersom det är billigare!)

1. Köpa en Macbook Pro 13", 2.53GHz, 4gb ram och köra Logic Studio 9 med Apogee Duet. Verkar som en otroligt stabil uppsättning eftersom allt är gjort för att fungera endast med mac, som en handske på handen...

2. Spara pengar på att köpa en likduglig bärbar PC och köra Cubase 5 och lägga pengarna som blir över på ett asbra ljudkort, typ RME Fireface 800. Logic funkar ju inte på PC men Cubase verkar inressant. RME Fireface 800 fungerar ju bättre med PC också tydligen...

Jag jobbar både mycket med ljudinspelning och midi. Kommer antagligen att rewira mitt DAW med Reason. Det viktigaste för mig är att jag uppnår en så låg latency som möjligt så jag kan spela in allt i realtime och slipper flytta runt mina ljudfiler för att de ska synka ihop. Ljudkvalitén på dessa ljudkort är ju redan i toppklass så det spelar inte så stor roll.

Vilken ska jag välja?

Tack på förhand!

Alternativ 1!!! Jag kör precis sådan dator och Logic Studio 9. Ska snart ta mig råd att köpa Duet också, men nu använder jag mitt MOTU 8 Pre i studion, sedan ligger jag hemma i soffan och redigerar med hörlurar och 6 timmars batterikapacitet... Toppen!!!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...