Jump to content
Annons

AUDIOPHILE 2496 + Hörlurar


m_ericsson

Recommended Posts

Hej,

AUDIOPHILE 2496-kortet har ju RCA utgångar, hur gör jag om jag vill ansluta ett par hörlurar med 3,5mm kontakt till detta? Funkar det med en 3,5mm>RCA-konverterare eller blir det fel då? (det ena är väl högnivå, det andra lågnivå *chansar*).

Tänkte slippa köpa en preamp.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får skaffa en hörlursförstärkare, eller ett mixerbord för att kunna ha en volymregel osv, tror det är rätt vanskligt att köra in lurarna direkt via en adapter bara... Har du en hififörstärkare med hörlursutgång kan du köra på den också. Hörlursförstärkare är rätt billiga, kolla på t ex thomann eller i närmsta musikaffär så ska du nog se att du hittar något i din prisklass.

Preamp använder du på andra vägen, dvs när ljud ska in i kortet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får skaffa en hörlursförstärkare, eller ett mixerbord för att kunna ha en volymregel osv, tror det är rätt vanskligt att köra in lurarna direkt via en adapter bara... Har du en hififörstärkare med hörlursutgång kan du köra på den också. Hörlursförstärkare är rätt billiga, kolla på t ex thomann eller i närmsta musikaffär så ska du nog se att du hittar något i din prisklass.

Preamp använder du på andra vägen, dvs när ljud ska in i kortet...

Hej,

Enda anledningen till att jag skulle vilja ha en lurstärkare är alltså för att enkelt kunna styra volymen? I dagsläget styr jag volymen via Windows/mitt hostprogram, och jag tycker det funkar bra. Finns det några nackdelar annars med att använda en 3,5>RCA adapter? Tänker mest på om utrustningen kan ta skada av det... Det känns ju aningen okonventionellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget kommer att ta skada av det, men impendansen blir fel = ljudet blir förvrängt en aning.

Så någon form av hörlursförstärkare är att rekommendera. Själv kör jag just nu med en Nec stereo till det, funkar finfint 😛

Redigerat av Bassebas
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget kommer att ta skada av det, men impendansen blir fel = ljudet blir förvrängt en aning.

Så någon form av hörlursförstärkare är att rekommendera. Själv kör jag just nu med en Nec stereo till det, funkar finfint 😛

Så jag kan använda en vanlig gammal hi-fi stärkare, skulle det funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Om du har hörlurar som är trögdrivna kommer volymen antagligen bli för svag om tar line out-signalen direkt via en adapter, även om du maxar från windows/daw. Men impedansfel vet jag inte om det blir...

En hörlursförstärkare gör just vad det låter som: förstärker ljudet till hörlurarna och de flesta har en inbyggd volymkontroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag kom att tänka på,

Om man kör ett par högtalare med en alldeles för svag förstärkare så mår högtalarna dåligt av det p.g.a av nån sort distorision.

Borde det inte vara samma sak om man kör ett par hörlurar direkt i en line-out? eller har jag cyklat helt åt helvete?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har hörlurar som är trögdrivna kommer volymen antagligen bli för svag om tar line out-signalen direkt via en adapter, även om du maxar från windows/daw. Men impedansfel vet jag inte om det blir...

En hörlursförstärkare gör just vad det låter som: förstärker ljudet till hörlurarna och de flesta har en inbyggd volymkontroll.

I en hörlursförstärkare sitter det ett slutsteg som är gjort för att driva högtalare. Det är nog sällan detta slutsteg är på mer än 1W eller något sådant, men det räcker till för att driva lurarna. Lineutgången är inte gjord för att driva högtalare - och därför är det helt olämpligt att försöka koppla in lurar på en lineutgång.

För att ljudet ska hålla hög kvalitet så krävs impedansbryggning - dvs att inimpedansen på det som ska drivas, är MINST 10ggr högre än utimpedansen från det som ska driva efterföljande pryl. Utimpedansen på lineutgången håller sig ofta runt kanske 300 ohm eller något ditåt. Har du ett par lurar som är på minst 3 kohm, så kan alltså impedansproblemet vara ur världen - och då återstår "bara" signalnivån som inte räcker till. Ett slutsteg har som regel VÄLDIGT låg utimpedans, så att det t o m kan driva hörlurar på 8 ohm utan ljudkvalitetsförlust. Tekniskt sett är det svårare att driva högtalare med låg impedans, eftersom slutsteget måste skicka ut högre ström ju lägre impedansen blir, men det brukar uppfattas som att högtalare med lägre impedans är mer "lättdrivna" eftersom det blir högre ljud vid samma volym inställd... Förvirrande? Bara lite... 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...