Jump to content
Annons

Studiogrejer!


Enback

Recommended Posts

Hallå! Någon snäll själ som kan hjälpa? Jag är sugen på att spela in/mixa analogt. Har kört lite digitalt nu men vill lära mig "grunden". Skulle gärna vilja veta exakt va man behöver för grejer, mixerbord, kompressor, ljudkort etc. och gärna lite tips på bra grejer 😉

Skulle va kul om någon kunde ge beskrivning på grejerna faktiskt gör :rolleyes: . Man är ju riktigt färsk, tokintresserad men vet inte vart jag ska börja?!!

Tack!

//Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns en hel del trådar om detta redan men eftersom sök-funktionen inte alltid är den bästa kan jag ge dig ett tips. Använd Google istället, skriv så här i sökrutan där:

site:forum.studio.se "sökord"

...så söker Google endast på den här siten. Nu vet jag inte riktigt vad det är du tänker spela in, alltså är det gitarrbaserat eller tänker du bara använda mjukvara?

* Ett dedikerat ljudkort, alltså ett kort som är avsett för musikproduktion. Har du tänkt köra gitarr/bas/sång så skulle jag kolla på nya PodXT som har möjlighet för alla dessa tre och som kan fungera som ett bra ljudkort med bra hörlursförstärkning. (Men - ingen midifunktionalitet om jag inte fel!) Annars finns det uppsjö av "musik-prod-ljudkort", från runt 1000 kr och uppåt. Och ja, du får vad du betalar för både i ljudkvalité och funktionalitet.

* Mixerbord är ingen nödvändighet men du verkligen känner att du vill ha det skulle jag kolla på något som M-audios ProjectMix i/o eller Digidesigns lösningar (dessa är modell dyrare kan vi väl slå fast med en gång).

* En bra mic, som t ex Studio Projects B1 (runt 100-lappen) om du behöver spela in sång/ack.gitarr eller liknande och kanske en pre-amp i stil med Studio Projects VTB1, har jag för mig att den heter.

* Ett par bra hörlurar skadar ju inte heller men även finns det en uppsjö av alternativ och även här får man mer om man betalar mer (ingen överraskning direkt!). Jag kör med BeyerDynamic DT990 pro som kostar runt 1500 kr (här: http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt990pro.htm - kolla alltid upp priserna... det kan löna sig fett att beställa från utomlands!).

vad det gäller effekter så kan du lika gärna köra mjukvara. OCH! Det finns en hel del mer än ok gratis-alternativ. Jag tänker inte skriva så mycket mer om det, sök och du skall finna.

Du nämner ingen budget så det är svårt att komma med specifika tips. Mitt generella råd är att köpa lite bättre grejor - om du har råd. Annars komemr du förmodligen snart att upptäcka att du vill byta upp dig och så blir det dyrare i slutändan.

Hoppas det är nog för att få igång dig och lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

En hunka för en studioprojects var billigt 😉 . Tror jag tar minst 2 😑

Bra mick men jag tror HP menar 1000 kr.

Whoops, ja det var nog rent önsketänkande! 😄 1000 skall det givetvis vara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå! Någon snäll själ som kan hjälpa? Jag är sugen på att spela in/mixa analogt. Har kört lite digitalt nu men vill lära mig "grunden". Skulle gärna vilja veta exakt va man behöver för grejer, mixerbord, kompressor, ljudkort etc. och gärna lite tips på bra grejer 😄

Skulle va kul om någon kunde ge beskrivning på grejerna faktiskt gör 😆 . Man är ju riktigt färsk, tokintresserad men vet inte vart jag ska börja?!!

Tack!

//Matte

Bra idé!

Man behöver:

Någon sorts multitrackuppspelning, t ex dator med ljudkort, bandare, adat etc

Mixerbord

Effektenheter typ reverb, delay, chorus etc

Kompressor och gate kan vara bra att ha också

En patchbay att koppla in utrustningen till

Vad får det kosta? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra idé!

Man behöver:

Någon sorts multitrackuppspelning, t ex dator med ljudkort, bandare, adat etc

Mixerbord

Effektenheter typ reverb, delay, chorus etc

Kompressor och gate kan vara bra att ha också

En patchbay att koppla in utrustningen till

Vad får det kosta? 😆

Runda slängar 15.000-25.000kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en hel del trådar om detta redan men eftersom sök-funktionen inte alltid är den bästa kan jag ge dig ett tips. Använd Google istället, skriv så här i sökrutan där:

site:forum.studio.se "sökord"

...så söker Google endast på den här siten. Nu vet jag inte riktigt vad det är du tänker spela in, alltså är det gitarrbaserat eller tänker du bara använda mjukvara?

* Ett dedikerat ljudkort, alltså ett kort som är avsett för musikproduktion. Har du tänkt köra gitarr/bas/sång så skulle jag kolla på nya PodXT som har möjlighet för alla dessa tre och som kan fungera som ett bra ljudkort med bra hörlursförstärkning. (Men - ingen midifunktionalitet om jag inte fel!) Annars finns det uppsjö av "musik-prod-ljudkort", från runt 1000 kr och uppåt. Och ja, du får vad du betalar för både i ljudkvalité och funktionalitet.

* Mixerbord är ingen nödvändighet men du verkligen känner att du vill ha det skulle jag kolla på något som M-audios ProjectMix i/o eller Digidesigns lösningar (dessa är modell dyrare kan vi väl slå fast med en gång).

* En bra mic, som t ex Studio Projects B1 (runt 100-lappen) om du behöver spela in sång/ack.gitarr eller liknande och kanske en pre-amp i stil med Studio Projects VTB1, har jag för mig att den heter.

* Ett par bra hörlurar skadar ju inte heller men även finns det en uppsjö av alternativ och även här får man mer om man betalar mer (ingen överraskning direkt!). Jag kör med BeyerDynamic DT990 pro som kostar runt 1500 kr (här: http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt990pro.htm - kolla alltid upp priserna... det kan löna sig fett att beställa från utomlands!).

vad det gäller effekter så kan du lika gärna köra mjukvara. OCH! Det finns en hel del mer än ok gratis-alternativ. Jag tänker inte skriva så mycket mer om det, sök och du skall finna.

Du nämner ingen budget så det är svårt att komma med specifika tips. Mitt generella råd är att köpa lite bättre grejor - om du har råd. Annars komemr du förmodligen snart att upptäcka att du vill byta upp dig och så blir det dyrare i slutändan.

Hoppas det är nog för att få igång dig och lycka till!

Fan va schysst! Ska kolla upp grejerna, finns ju hur mycket som helst!

Jag är grymt intresserad av gitarrbaserad musik, älskar det riktigt varma analoga ljudet!

Jag har egentligen inte tänkt ut någon riktig budget, men runt 15.000-25.000kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, jag kanske svarade lite fel ändå... jag såg aldrig ditt "Har kört lite digitalt nu", så då är inte mitt inlägg helt relevant eftersom jag (nästan) bara pratar digitala prylar. Vill du köra analogt är det ju rullbandare, mixerbord och rackenheter som gäller. Det får någon hjälpa till med men räkna med att det blir betydligt dyrare, skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Runda slängar 15.000-25.000kr

Aight, det ska man väl kunna få ihop en enklare analog uppsättning för.

Man får ha i åtanke att prylar kan kosta hur mycket som helst, så man får själv avgöra vart pris kontra ljudkvalité väger upp som bäst. Det är vanligt att folk säger att om man inte har utrustning i de högre prisklasserna, så vinner man ingenting på ljudkvalité jämfört med att köra i datorn. Detta kan stämma, men man får samtidigt tänka på att hårdvara bidrar med helt andra saker till arbetsflödet. Det är lika bra att testa både dator och enklare respektive dyrare analoga uppsättningar för att bilda sig någon sorts uppfattning om hur man vill jobba. Att kombinera dator och analogt kan också vara ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aight, det ska man väl kunna få ihop en enklare analog uppsättning för.

Man får ha i åtanke att prylar kan kosta hur mycket som helst, så man får själv avgöra vart pris kontra ljudkvalité väger upp som bäst. Det är vanligt att folk säger att om man inte har utrustning i de högre prisklasserna, så vinner man ingenting på ljudkvalité jämfört med att köra i datorn. Detta kan stämma, men man får samtidigt tänka på att hårdvara bidrar med helt andra saker till arbetsflödet. Det är lika bra att testa både dator och enklare respektive dyrare analoga uppsättningar för att bilda sig någon sorts uppfattning om hur man vill jobba. Att kombinera dator och analogt kan också vara ett alternativ.

Har hittat en ganska schysst deal med lite prylar från Digidesign, deras mixerbord + rack...får väl utgå från det och bygga på sen.

Tack för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Har hittat en ganska schysst deal med lite prylar från Digidesign, deras mixerbord + rack...får väl utgå från det och bygga på sen.

Tack för all hjälp!

Ööö, det är ju mjukvara... med en kontrollenhet...

Jaja, var och en blir salig på sin tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en ganska rejäl skillnad på analog och digital studio. Analog, som sagt ovan, är ju med bandare/hårddiskinspelning, rackeffekter och mixerbort. Att spela in till en dator är inget analogt alltså. Så köper du ett ljudkort från digidesign till exempel blir det alltså en digital studio du bygger upp.

Men Jag antar att det är till datorn du vill spela in och redigera/mixa. Då måste du tänka på vilken program du vill köra med. Jag rekomenderar starkt protools. Dock fungerar det inte med alla ljudkort. Sen beror det på hur många kanaler du vill spela in i också. Vid inspelning av trummor kan man micka väääääldigt olika, men en enkel mickning är med overhead, virvel och baskagge, alltså totalt 4 mickar. Med andra ord behöver du då 4 ingångar på ditt ljudkort 😛

Lägger upp lite länkar med ett protools-system:

http://www.thomann.de/se/m-audio_delta_1010lt.htm - Ljudkort med 8 analoga in/utgångar + lite annat.

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_pr_8_e.htm - 8-kanalig preamp. Alltså kopplar du varje kanal till ingångarna på ljudkortet.

http://www.thomann.de/se/maudio_pro_tools_mpowered.htm - ProTools m-powered, vilket betyder ProTools som fungerar med ljudkortet ovan.

Det systemet skulle gå på runt 6500. Sen måste du själklart ha mickar och studiomonitorer också 😄

Det här finns också:

http://www.thomann.de/se/maudio_projectmix...ro_tools_mp.htm

Komplett ProTools-system med ett ljudkort/mixerbord på 8 ingångar. Kopplas in via firewire.

Så för det du tänkte lägga ut, 15 000 till 25 000 så kan du få väldigt mycket. Lite plugins och rackeffekter kan man också köpa in om man önskar det.

Sen är mikrofoner ett väldigt brett område. Finns hur mycket som helst och oftast får man vad man betalar för.

Mitt tips är: Tänk igenom vad det är du vill spela in, alla instrument och sång, vilken musikstil och så vidare. Låter det intressant, det ovan, kan Jag eller någon annan gärna hjälpa dig med val av mickar, kablar för att koppla ihop allt, och hur du ska koppla allt rätt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en ganska rejäl skillnad på analog och digital studio. Analog, som sagt ovan, är ju med bandare/hårddiskinspelning, rackeffekter och mixerbort. Att spela in till en dator är inget analogt alltså. Så köper du ett ljudkort från digidesign till exempel blir det alltså en digital studio du bygger upp.

Men Jag antar att det är till datorn du vill spela in och redigera/mixa. Då måste du tänka på vilken program du vill köra med. Jag rekomenderar starkt protools. Dock fungerar det inte med alla ljudkort. Sen beror det på hur många kanaler du vill spela in i också. Vid inspelning av trummor kan man micka väääääldigt olika, men en enkel mickning är med overhead, virvel och baskagge, alltså totalt 4 mickar. Med andra ord behöver du då 4 ingångar på ditt ljudkort 😱

Lägger upp lite länkar med ett protools-system:

http://www.thomann.de/se/m-audio_delta_1010lt.htm - Ljudkort med 8 analoga in/utgångar + lite annat.

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_pr_8_e.htm - 8-kanalig preamp. Alltså kopplar du varje kanal till ingångarna på ljudkortet.

http://www.thomann.de/se/maudio_pro_tools_mpowered.htm - ProTools m-powered, vilket betyder ProTools som fungerar med ljudkortet ovan.

Det systemet skulle gå på runt 6500. Sen måste du själklart ha mickar och studiomonitorer också 😮

Det här finns också:

http://www.thomann.de/se/maudio_projectmix...ro_tools_mp.htm

Komplett ProTools-system med ett ljudkort/mixerbord på 8 ingångar. Kopplas in via firewire.

Så för det du tänkte lägga ut, 15 000 till 25 000 så kan du få väldigt mycket. Lite plugins och rackeffekter kan man också köpa in om man önskar det.

Sen är mikrofoner ett väldigt brett område. Finns hur mycket som helst och oftast får man vad man betalar för.

Mitt tips är: Tänk igenom vad det är du vill spela in, alla instrument och sång, vilken musikstil och så vidare. Låter det intressant, det ovan, kan Jag eller någon annan gärna hjälpa dig med val av mickar, kablar för att koppla ihop allt, och hur du ska koppla allt rätt 😄

Hallå! Tack för utförligt svar! Jag har funderat lite på vad alla sköna lirare har svarat...jag ska gå en produktions utbildning nästa år där det mesta kommer att göras digitalt, är väldigt intresserad av analogt men det känns inte som att tid/plats och sinne orkar med det just nu.

De flesta verkar ju jobba digitalt, smidigt och bra.

Har hittat digidesigns command 8 och 002rack för ett bra pris.

Jag har redan Protools och mbox mini, men det är något som inte klickar, när jag spelar in så slår datorn ifrån(något om CPU-load) den avbryter liksom inspelningen. Är det något jag behöver köpa till? Säg att jag köper Command8 och 002:an

Behövs något mer??

Min midiklaviatur är "efter" på något sätt också. Den svarar inte direkt när jag spelar utan dröjer ngn millisekund, får ingen känsla när jag spelar.

Just nu är datorn sådär fantastiskt angripen av ngt virus så det tar ett tag innan den är igång igen.

Funderar också på mickar, har en shure sm57 till gitarr och den fungerar nog bra, men sång mick är jag sugen på! Shure ksm27?? ksm32??

Många frågor i ett 🙂 är tacksam för något svar.

Tack! //Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå! Tack för utförligt svar! Jag har funderat lite på vad alla sköna lirare har svarat...jag ska gå en produktions utbildning nästa år där det mesta kommer att göras digitalt, är väldigt intresserad av analogt men det känns inte som att tid/plats och sinne orkar med det just nu.

De flesta verkar ju jobba digitalt, smidigt och bra.

Har hittat digidesigns command 8 och 002rack för ett bra pris.

Jag har redan Protools och mbox mini, men det är något som inte klickar, när jag spelar in så slår datorn ifrån(något om CPU-load) den avbryter liksom inspelningen. Är det något jag behöver köpa till? Säg att jag köper Command8 och 002:an

Behövs något mer??

Min midiklaviatur är "efter" på något sätt också. Den svarar inte direkt när jag spelar utan dröjer ngn millisekund, får ingen känsla när jag spelar.

Just nu är datorn sådär fantastiskt angripen av ngt virus så det tar ett tag innan den är igång igen.

Funderar också på mickar, har en shure sm57 till gitarr och den fungerar nog bra, men sång mick är jag sugen på! Shure ksm27?? ksm32??

Många frågor i ett :rolleyes: är tacksam för något svar.

Tack! //Matte

Låter kul! Tänk dock bara på att Command 8 inte är ett ljudkort utan bara en kontrollenhet. Men 002 är ett bra ljudkort och enkelt ljudkort som också fungerar med de senaste ProTools-versionerna, 8.

Det med att datorn säger ifrån, det om CPU-load, är troligtvis att din CPU inte är tillräckligt snabb. Vad har du får någon? Detta kan lösas genom att man ställer in "Buffer Latency" eller vad det nu kan heta, lite högre. Dock får du då en ännu längre fördröjning då du spelar på din midiklaviatur (tror detta är problemet med din klaviatur) Vet inte riktigt hur det här med Latency fungerar, men det har nåt o göra med hur långt "efter" ljudet kommer, eller nåt sånt. Men har du tur kanske en ominstallation av operativsystemet löser dina problem 🙂

Den Shure sm57 du har fungerar utmärkt till elgitarrförstärkare! Även till uppmickning av trummor fungerar den bra. Nu är Jag inte så jätteinne på det här med mikrofoner, men några länkar som Jag tycker är bra kan Jag slänga upp. Något som man där ska fundera lite på är vad för typ av ljud man vill ha. Har man en stormembran, som Shure KSM27/KSM32 så får man (upplever Jag det) mera av rummets klang, mera rumsakustik. Väljer man dock en småmembrans, som Line Audio CM2/CM3, får man mera närhet, eller ett torrare ljud. I senaste inspelningen av röst vi gjorde i skolan valde vi den framför en stormembrans då vi ville ha ett "torrt" ljud med lite rumsakustik. Line Audio CM2/CM3 är även en utmärkt mick att ha till akustiska gitarrer! Men som sagt, har inte hört och jobbat med så mycket olika mikrofoner så det bästa du kan göra är att få höra hur dem låter själv 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...