Jump to content
Annons

Digital Performer 7 har kommit :)


Radiobrutta

Recommended Posts

Annons

Tycker det Àr konstigt att inte DP Àr större i Sverige iom att den dessutom har

stöd för Pro Tools HD. Min bror har kört DP sedan version 2 och det har ju hÀnt

mycket sedan dess. Det Àr en mycket bra sequenser. Om jag körde Mac sÄ skulle

DP bli det sjÀlvklara valet före Logic.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Motu har och har alltid haft ett nÀra samarbete med Apple. BÄde pÄ

att nya DP har stöd för Mac OS X version 10.6 Snow Leopard och Àven pÄ

pluggar och drivisar för ljudkort lÄngt före alla andra.

..och du menar att Logic saknar detta? Som Ă€r utvecklat av apple sjĂ€lva? 😛

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tycker det Àr konstigt att inte DP Àr större i Sverige iom att den dessutom har

stöd för Pro Tools HD. Min bror har kört DP sedan version 2 och det har ju hÀnt

mycket sedan dess. Det Àr en mycket bra sequenser. Om jag körde Mac sÄ skulle

DP bli det sjÀlvklara valet före Logic.

Jag har anvÀnt Logic sedan version 4 OCH DP sedan version 2 och dessa finns numera bÄda installerade som Logic 8 och DP 5 pÄ min Mac Pro.

DP e klart mer lÀmpad för mina tunga studioprojekt. LÄter grymt bra! Skulle inte kunna tÀnka mig köra ut 40 kanaler till mixerbordet frÄn Logic...

Inget ont om Logic, som sagt anvÀnder jag det oxÄ, men DP Àr för min del mera seriös och mindre lekstuga.

Har Àven jobbat en hel del i ProTools. Liknar DP vÀldigt mycket men egentligen sÄ fattar inte varför folk naglar sig fast vid SlowTools..

Dyrt om man vill ha programmets fullversion.. styrd av en Hitler organisation och klart mycket sÀmre Àn DP och MOTU.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...
vad Àr det som gör att det inte lÄter lika bra?

Förut sÄ utvecklades Logic för att kunna maximera antalet pluggar ur systemet, medan DP alltid gett ljudkvaliteten högsta prioritet.

SÄ var det innan Apple tog över Logic i alla fall. Har inte gjort en A/B test pÄ ca 4 Är, sÄ jag hoppas kunna upptÀcka att jag har fel idag.

Never the less sÄ anvÀnder jag DP i första hand inte minst för att programmet har sÄ mÄnga grymma funktioner, Àr pro, Àr standard i USA och passar mitt arbetsflöde, dessutom sÄ Àr det vÀldigt stabilt.

DP Àr förresten frÄn start utvecklat av 2 avhoppare frÄn Digidesign.. dÀrför liknar DP PT vÀldigt mycket och Àr fullt HD kompatibel. DP brukar ligga mÄnga steg före PT i sin utveckling.

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

Gjorde det 2002, 2005 och gjorde ett nytt ljudtest igÄr. Samma stereo ljudfil i DP som i Logic. (2002 och 2005 var det ett 24 spÄrs projekt).

Jag körde bÀgge programmen samtidigt. Samma fil anvÀndes 48 KHz 24 bitar.

Spelades upp samtidigt med olika outputs till mixerbordet. Kunde sÄledes snabbt A/B testa ljudet med mute knapparna.

Testade Àven att vÀxla ljudkortets utgÄnger sinsemellan för att utesluta mixerbordets eventuella kanalvariationer. Lyssnade genom högtalare och lurar.

Jag var vÀldigt förvÀntansfull eftersom Logic sedan Apple tog över sÀgs ha förbÀttrat sin audio engine. Det har ofta anvÀnts som försÀljningsargument.

Blev faktiskt VÄLDIGT förvĂ„nad över att skillnaden var sĂ„ tydlig. Kunde det verkligen vara sĂ„? Jag lyssnade och lyssnade.inga pluggar, samma volym.. inget lullull whatsoever. Bara rakt ut.

Jag bad nÄn annan muta pÄ och av medan jag blundade och lyssnade.

Saken e klar!

DP lÄter mera detaljerat, har större frekvensspektrum, ett tydligare och rundare ljud.

Logic lÄter platt och sterilt i jÀmförelse.

Inget ont om Logic men detta Àr ingen smaksak utan detta Àr fakta.

TÀnk er 40 spÄr i ett projekt.. dÄ addas det snabbt upp och skillnaden blir Ànnu tydligare.

Ska nu uppdatera till nya DP7 som av DP anvÀndarna sÀga lÄta Ànnu bÀttre Àn DP 5.

Än en gĂ„ng förstĂ„r jag inte varför DP inte anvĂ€nds mer i Sverige. I USA Ă€r det vĂ€ldigt stort.

MÄste klart vara en marketingfrÄga..... för ljudet och funktionerna Àr outstanding!

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...