Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Försöker få ett bra sound på distgitarrerna, men lyckas inte helt med EQ. Spelar punk rock typ Rancid, Green Day och dylikt.

När jag referenslyssnade i bilens högtalare som inte är de bästa så boomade det ganska rejält vilket berodde på gitarrerna och att de förmodligen var för basiga så jag skar bort det mesta i de låga frekvenserna. Jag misstänker dock att detta kanske inte är rätt väg att gå?? Låter enligt min mening lite för mycket som radio eller hur jag ska förklara. Allt djup försvinner. Samtidigt vill man ju lämna denna plats åt basen och kicktrumman.

Kan någon med lite erfarenhet kanske guida mig hur man generellt EQ:ar denna typ av gitarrmusik? Typ boosta 10 dB vid 220khz, etc, etc.

Tack på förhand.

Annons
Postat
Försöker få ett bra sound på distgitarrerna, men lyckas inte helt med EQ. Spelar punk rock typ Rancid, Green Day och dylikt.

När jag referenslyssnade i bilens högtalare som inte är de bästa så boomade det ganska rejält vilket berodde på gitarrerna och att de förmodligen var för basiga så jag skar bort det mesta i de låga frekvenserna. Jag misstänker dock att detta kanske inte är rätt väg att gå?? Låter enligt min mening lite för mycket som radio eller hur jag ska förklara. Allt djup försvinner. Samtidigt vill man ju lämna denna plats åt basen och kicktrumman.

Kan någon med lite erfarenhet kanske guida mig hur man generellt EQ:ar denna typ av gitarrmusik? Typ boosta 10 dB vid 220khz, etc, etc.

Tack på förhand.

Angående bas-innehållet i gitarrer så tycker jag oftast inte det behövs något under 100hz, bara skär å testa, lyssna dig fram.. Kanske skära vid 80hz eller 140hz istället? Har du ställbart filter så testa både 6dB, 12dB och 24dB-kurva. Vet inte exakt vad du menar när du säger djup, är det att det fattas nått i botten?

Några generella tips angående EQ är svårt, för det beror ju helt på grundljudet, kan däremot säga att 2 till 5 kilohertz är ett viktigt frekvensområde för gitarren, och fattas det energi där så kan det låta lite tafatt. Låter det lite för mycket "klumpig låda" så kan du ju testa skära nånstans mellan 250-600hz, låter det för "nasalt" så testa skär runt 900-1100khz...

Ett annat tips, om du vill bibehålla viss energi i lågbasen, är att använda multibandskompressor och komprimera basfrekvenserna hårdare, samt dra ner nivån på dem lagom mycket. Har du ingen multibandskompressor kan du göra en =) Räcker kanske att dela vid 200hz eller nått sånt, två-bands-kompressor alltså :-P

Hur ser det ut med dubbar? Har du flera kanaler gitarr? Kanske e för många, eller för få? Disten kanske har för mycket gain i sig? För mycket geting?

Utan ljudexempel är det svårt med konkreta tips, men ja,,, detta var väl några slags tips iaf =) Lycka till

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.