Shadows Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 OK såhär är det. Jag ska spela upp en låt på skolavslutningen nästa tisdag. Jag började spela in igår och det här är vad jag hittils kommit på. Låten heter "The Apple Juice Song" och är en fyra minuter lång instrumental gitarrlåt. Eftersom jag ska spela upp den här för publik så känns det hyfsat viktigt att få lite kommentarer. Ge gärna ideer och synpunkter på vad ni gillar och vad ni inte gillar. T.ex. första gitarrsolot ska det vara kvar eller ska det bort? Andra solot är det för långt? Är arpeggiona för störiga. Jag vill inte bara ha kommentarer från gitarrister för jag ska spela upp den här för en hel skola så det bästa är ju att så många som möjligt kan uppskatta det. Ni kan ladda ner låten på http://www.angelfire.com/folk/shadows0/ tryck på "The Apple Juice Song" /Fredrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 mitt första intryck var att jag inte gillar dubbelslagen på cymbalen. Bra lirat på gitarren 😆 Varför skall du spela upp den här låten? Kanske skall basen få spela mer än bara åttondelar? "Ja säje det funka", men jag tycker ljudbilden är luddig i basen (och kanske även i nedre mellanregistret). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 Inte alls min musik, så jag ger mig inte in på några djupare kommentarer.... Men jag tyckte att nåt kändes lite otajt ibland. Lite småtrista trummor också, både när det gäller ljudval och programmering. Lite väl statiskt och kvantiserat... Annars helt ok. Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 16 december 2004 Trådstartare Dela Postat 16 december 2004 mitt första intryck var att jag inte gillar dubbelslagen på cymbalen. Bra lirat på gitarren 😆 Varför skall du spela upp den här låten? Kanske skall basen få spela mer än bara åttondelar? "Ja säje det funka", men jag tycker ljudbilden är luddig i basen (och kanske även i nedre mellanregistret). Inte dubbelslagen på cymbalen? Håller nog med egentligen och detsamma gäller basen. Problemet för mig är att jag är gitarrist först och främst. Jag är värdelös på trummor och inte direkt skitbra på bas heller. Jag la mest med det för att jag saknade det i ljudbilden och inte för att de var perfekta för låten musikmässigt. Ska dock jobba vidare på det. Ljudbilden är ganska luddig i basen men det beror delvis på att jag spelade in basen genom en gitarreffektpedal och den har ganska dålig basåtergivning. Skall försöka fixa till det. Android: Tackar, jag håller helt med om trummorna. Problemet är ju som sagt att jag är värdelös på trummor samt att jag inte har några speciellt bra samplingar. Skall försöka sitta mer med det. Detta är ju bara en första version. Anledningen till att jag lägger upp den såhär ofärdig är att jag vill få det så bra som möjligt. Ska försöka feta till trummorna. Tror ni det hjälper ifall man lägger dubbla trumset? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 mitt första intryck var att jag inte gillar dubbelslagen på cymbalen. Bra lirat på gitarren 😆 Varför skall du spela upp den här låten? Kanske skall basen få spela mer än bara åttondelar? "Ja säje det funka", men jag tycker ljudbilden är luddig i basen (och kanske även i nedre mellanregistret). Inte dubbelslagen på cymbalen? Håller nog med egentligen och detsamma gäller basen. Problemet för mig är att jag är gitarrist först och främst. Jag är värdelös på trummor och inte direkt skitbra på bas heller. Jag la mest med det för att jag saknade det i ljudbilden och inte för att de var perfekta för låten musikmässigt. Ska dock jobba vidare på det. Ljudbilden är ganska luddig i basen men det beror delvis på att jag spelade in basen genom en gitarreffektpedal och den har ganska dålig basåtergivning. Skall försöka fixa till det. Android: Tackar, jag håller helt med om trummorna. Problemet är ju som sagt att jag är värdelös på trummor samt att jag inte har några speciellt bra samplingar. Skall försöka sitta mer med det. Detta är ju bara en första version. Anledningen till att jag lägger upp den såhär ofärdig är att jag vill få det så bra som möjligt. Ska försöka feta till trummorna. Tror ni det hjälper ifall man lägger dubbla trumset? Nja, lägg inte till dubbla trumsett. Men du kan ju lägga till ett rumsmickat trumsett. Plus att du leker med en kompressor på speciellt virvel och kagge. Med kompressorns hjälp så kan du feta till ljudet ordentligt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mannex Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 Utan bra trummor och bas - ingen låt! Gitarrspel är endast kuriosa 😆 Gå tillbaka och se till så att grunden är stadig så blir det säkert bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 Först och främst: HATA ANGELFIRE HATA ANGELFIRE HATA ANGELFIRE 😆 Låten är ok... Detta ska spelas live förstår jag, va EXTREMT noga med Soundcheck... Grym leadgura......AVIS Kolla in SoundClick om du vill ha en tjänst som funkar med direktuppspelning.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 Riktigt skön låt. Svårt att veta vad man ska säga. Cymbalerna klingar inte så fint i mina högtalare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 16 december 2004 Trådstartare Dela Postat 16 december 2004 mitt första intryck var att jag inte gillar dubbelslagen på cymbalen. Bra lirat på gitarren 😆 Varför skall du spela upp den här låten? Kanske skall basen få spela mer än bara åttondelar? "Ja säje det funka", men jag tycker ljudbilden är luddig i basen (och kanske även i nedre mellanregistret). Inte dubbelslagen på cymbalen? Håller nog med egentligen och detsamma gäller basen. Problemet för mig är att jag är gitarrist först och främst. Jag är värdelös på trummor och inte direkt skitbra på bas heller. Jag la mest med det för att jag saknade det i ljudbilden och inte för att de var perfekta för låten musikmässigt. Ska dock jobba vidare på det. Ljudbilden är ganska luddig i basen men det beror delvis på att jag spelade in basen genom en gitarreffektpedal och den har ganska dålig basåtergivning. Skall försöka fixa till det. Android: Tackar, jag håller helt med om trummorna. Problemet är ju som sagt att jag är värdelös på trummor samt att jag inte har några speciellt bra samplingar. Skall försöka sitta mer med det. Detta är ju bara en första version. Anledningen till att jag lägger upp den såhär ofärdig är att jag vill få det så bra som möjligt. Ska försöka feta till trummorna. Tror ni det hjälper ifall man lägger dubbla trumset? Nja, lägg inte till dubbla trumsett. Men du kan ju lägga till ett rumsmickat trumsett. Plus att du leker med en kompressor på speciellt virvel och kagge. Med kompressorns hjälp så kan du feta till ljudet ordentligt! Problemet är att jag inte kan spela in ett trumset och att jag bara har kassa samplingar på datan. Om jag hade haft ett trumset att spela in så hade det låtit annorlunda. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 16 december 2004 Trådstartare Dela Postat 16 december 2004 Utan bra trummor och bas - ingen låt! Gitarrspel är endast kuriosa 😆 Gå tillbaka och se till så att grunden är stadig så blir det säkert bra! Lyssnade du på låten? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 16 december 2004 Trådstartare Dela Postat 16 december 2004 Först och främst: HATA ANGELFIRE HATA ANGELFIRE HATA ANGELFIRE 😆 Låten är ok... Detta ska spelas live förstår jag, va EXTREMT noga med Soundcheck... Grym leadgura......AVIS Kolla in SoundClick om du vill ha en tjänst som funkar med direktuppspelning.... Tackar, tackar jag ska kolla in soundclick men det får bli ett senare projekt. Ska bli färdig med låten först 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 16 december 2004 Trådstartare Dela Postat 16 december 2004 Riktigt skön låt. Svårt att veta vad man ska säga. Cymbalerna klingar inte så fint i mina högtalare. Nej det är förståeligt de låter inte så bra här heller. Kul att du gillade låten 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 Riktigt skön låt. Svårt att veta vad man ska säga. Cymbalerna klingar inte så fint i mina högtalare. Nej det är förståeligt de låter inte så bra här heller. Kul att du gillade låten 😆 Javisst ös på bara. Speciell stil för mina öron. Gillar speciellt gitarren =). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slaptap Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 Gick inte att ladda ner, bara att lyssna på genom QuickTime och min uppkoppling segar bra ibland så det blev lite hackigt. Lyssnade dock genom hela låten med mina sunkiga lurar som inte förskönar något. Se om jag fattade rätt. 2 elguror pannade åt ett håll och en akustisk (som är alldeles för hög) pannad åt ett annat håll. Eller lurade uppspelningen och mina lurar mig? Jag hade nog lagt aku-guran i mitten och sänkt nivån. Sen panorerat ut elgurorna "10 i 2" så att stämspelet kom fram tydligare. Trummor och bas rumlade runt lite väl mycket (mina lurars fel) så en liten uppstädning med EQ hade gjort susen. Plocka ner basen rejält. Låt den hålla sig i ett snävt register (80 - 150/200 Hz kanske). Den ska ju inte ha någon framträdande roll här. Fokus ligger ju på gitarren. Snyggt gitarrspel på elguran. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 mitt första intryck var att jag inte gillar dubbelslagen på cymbalen. Bra lirat på gitarren 🙂 Varför skall du spela upp den här låten? Kanske skall basen få spela mer än bara åttondelar? "Ja säje det funka", men jag tycker ljudbilden är luddig i basen (och kanske även i nedre mellanregistret). Inte dubbelslagen på cymbalen? Håller nog med egentligen och detsamma gäller basen. Problemet för mig är att jag är gitarrist först och främst. Jag är värdelös på trummor och inte direkt skitbra på bas heller. Jag la mest med det för att jag saknade det i ljudbilden och inte för att de var perfekta för låten musikmässigt. Ska dock jobba vidare på det. Ljudbilden är ganska luddig i basen men det beror delvis på att jag spelade in basen genom en gitarreffektpedal och den har ganska dålig basåtergivning. Skall försöka fixa till det. Android: Tackar, jag håller helt med om trummorna. Problemet är ju som sagt att jag är värdelös på trummor samt att jag inte har några speciellt bra samplingar. Skall försöka sitta mer med det. Detta är ju bara en första version. Anledningen till att jag lägger upp den såhär ofärdig är att jag vill få det så bra som möjligt. Ska försöka feta till trummorna. Tror ni det hjälper ifall man lägger dubbla trumset? Nja, lägg inte till dubbla trumsett. Men du kan ju lägga till ett rumsmickat trumsett. Plus att du leker med en kompressor på speciellt virvel och kagge. Med kompressorns hjälp så kan du feta till ljudet ordentligt! Problemet är att jag inte kan spela in ett trumset och att jag bara har kassa samplingar på datan. Om jag hade haft ett trumset att spela in så hade det låtit annorlunda. Det jag menade va att du kunde använda dig av ett samplat rumsmickat trumsett. Om du användet dig av tex battery så kan du bara lägga in rumssamplingarna så att dom spelar samma som dom andra trummorna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 16 december 2004 Trådstartare Dela Postat 16 december 2004 Jo men då ska man helst ha battery och rumsmickade samplingar också 🙂 Tackar för ideerna herwhisper men dessvärre har jag inte grejerna som behövs. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mannex Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 Utan bra trummor och bas - ingen låt! Gitarrspel är endast kuriosa 🙂 Gå tillbaka och se till så att grunden är stadig så blir det säkert bra! Lyssnade du på låten? Ja men lyssna inte på mig jag är allergisk mot gitarronani 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 16 december 2004 Trådstartare Dela Postat 16 december 2004 Utan bra trummor och bas - ingen låt! Gitarrspel är endast kuriosa 🙂 Gå tillbaka och se till så att grunden är stadig så blir det säkert bra! Lyssnade du på låten? Ja men lyssna inte på mig jag är allergisk mot gitarronani 🙂 Hehe ok Det jag reagerade lite mot var att du hade världens kanske minst konstruktiva inlägg 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PerkaBalo Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 såg att frågan dök upp av nån men såg inget svar!! (kanske jag som är blind) Ska du spela live eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 16 december 2004 Trådstartare Dela Postat 16 december 2004 såg att frågan dök upp av nån men såg inget svar!! (kanske jag som är blind)Ska du spela live eller? Ja, gitarren blir live (förutom de ställen där det är harmonier) och resten kör jag från en cd där jag tagit bort gitarrspåret. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PerkaBalo Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 ok.... tycker nästan att det är synd att det inte blir live trummor oxså.. men gillar gitarren som fan, men som tidigare sagt om trummorna så finns inte den rätta känslan där! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 16 december 2004 Trådstartare Dela Postat 16 december 2004 Jo, dessvärre har jag inte tid att repa in den med någon trummis så det får nog bli såhär. !!! -------- !!! Tänkte bara nämna att jag lagt upp en lite ändrad version. Första solot är borta, basen har "bättre" ljud. Trummorna är ändrade och slutet är en aning annorlunda. Skulle vara kul att höra vad ni tycker om den här versionen /Fredrik PS. Tack till alla som tagit sig tid och orkat igenom låten DS. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
captain nemo (oregistrerad) Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 Grym leadgitarr - i synnerhet när du spelar tvåstämmigt. Känns lite vemodig a la svensk folkmusik/riverdance och har många intressanta passager. Tyvärr tycker jag att den blir lite enformig efter en stund och den hade vunnit på att arrangeras med skrikande Hammond som växelspelar med gitarren. I övrigt håller jag med om föregående talare angående trummorna. //nemo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 16 december 2004 Trådstartare Dela Postat 16 december 2004 Gick inte att ladda ner, bara att lyssna på genom QuickTime och min uppkoppling segar bra ibland så det blev lite hackigt. Lyssnade dock genom hela låten med mina sunkiga lurar som inte förskönar något. Se om jag fattade rätt. 2 elguror pannade åt ett håll och en akustisk (som är alldeles för hög) pannad åt ett annat håll. Eller lurade uppspelningen och mina lurar mig? Jag hade nog lagt aku-guran i mitten och sänkt nivån. Sen panorerat ut elgurorna "10 i 2" så att stämspelet kom fram tydligare. Trummor och bas rumlade runt lite väl mycket (mina lurars fel) så en liten uppstädning med EQ hade gjort susen. Plocka ner basen rejält. Låt den hålla sig i ett snävt register (80 - 150/200 Hz kanske). Den ska ju inte ha någon framträdande roll här. Fokus ligger ju på gitarren. Snyggt gitarrspel på elguran. 😄 Gick inte att ladda ner? Konstigt, nåja dubbelt tack för att du lyssnade genom QuickTime då. Tre elguror på sina ställen, ett piano, en bas (ibland två), en akustisk gura men panoreringen hade du rätt i. Jag har bara mixat den på ett par vanliga stereohögtalare så jag har inte tänkt så mycket på panoreringen. Högtalarna sitter inte direkt idealiskt (typ 40cm ifrån varandra) så panoreringar märks inte så mycket. Ska plugga in mina cpdyra Sennheiser lurar sen och kolla lite noggrannare. Ja busen bumlade som fan märkte jag, jag har fixat om den lite du märker nog en del skillnad på den nya versionen. Trummorna har jag också ändrat lite. Gillar ljudet mer nu men cymbalerna låter kanske för mycket. Ska pilla med det som sagt. Tack för dina tips och din tid slaptap, verkligen jätteschysst! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 16 december 2004 Trådstartare Dela Postat 16 december 2004 Grym leadgitarr - i synnerhet när du spelar tvåstämmigt. Känns lite vemodig a la svensk folkmusik/riverdance och har många intressanta passager. Tyvärr tycker jag att den blir lite enformig efter en stund och den hade vunnit på att arrangeras med skrikande Hammond som växelspelar med gitarren. I övrigt håller jag med om föregående talare angående trummorna. //nemo Skrikande hammond. Ska kolla in det. Jag har lyssnat igenom den här låten ganska många gånger nu och jag förstår vad du menar. Den är ganska enformig efter ett tag. Speciellt i slutet. Samma jävla harmonisering i typ 1:20 måste ändra det där. Vad tror du om den första och sista slingan? Lägga in den på något mer ställe kanske? Den bryter ju av lite mot resten av låten tempomässigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slaptap Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 Tebaks. Lyssnat på dina ändringar. En klar förbättring. Mycket tydligare ljudbild. Basen "bumblar" fortfarande runt och kivar med både trummor och aku-gura. Prova att skära den snävare och dra ner den lite till i volym. Försök separera basen och aku-guran åt frekvensmässigt. Vet ju inte vilken typ av högtalare det ska spelas upp genom, men de flesta stereohögtalare har ju en puckel i basregistret för att få upp "pumpet", och det kan bli bekymmer med basen som den är nu. Cymbalerna är "lite" höga i volym, å andra sidan är de för "låga" i frekvens. Kan du ljusa upp dem så gör det. Elgurespelet kommer fram fint nu. Snyggt panorerat. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 16 december 2004 Trådstartare Dela Postat 16 december 2004 Tebaks. Lyssnat på dina ändringar. En klar förbättring. Mycket tydligare ljudbild. Basen "bumblar" fortfarande runt och kivar med både trummor och aku-gura. Prova att skära den snävare och dra ner den lite till i volym. Försök separera basen och aku-guran åt frekvensmässigt. Vet ju inte vilken typ av högtalare det ska spelas upp genom, men de flesta stereohögtalare har ju en puckel i basregistret för att få upp "pumpet", och det kan bli bekymmer med basen som den är nu. Cymbalerna är "lite" höga i volym, å andra sidan är de för "låga" i frekvens. Kan du ljusa upp dem så gör det. Elgurespelet kommer fram fint nu. Snyggt panorerat. 🙂 Tackar, tackar. Jo jag tycker också att det är en förbättring men du har så rätt det finns en hel del kvar att fixa till. Jag skall försöka fixa till basen. Separera, vill du ha mindre bas på akustiska eller mer mid på basen? Angående cymbalerna, jag skall försöka fippla lite med samplingen jag tycker själv att den är jävligt störig jag har bara inte haft tid att sätta mig in i det riktigt än. Som sagt tidigare, tack så jättemycket för din tid, jag vill verkligen få det här så bra som möjligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slaptap Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 (redigerat) De har ju haft en del artiklar i tidningen om inspelning av akustisk gitarr. Har aldrig gjort det själv så man får gå på vad man läst. Testa med att fimpa ALLT under 200Hz på aku-guran. Den har ju ingenting att tillföra ljudbilden i det området här. Låt inte basen så mycket som nosa på något ÖVER 200 Hz. Håll dock baspeaken ÖVER 70 Hz så den inte kivar för mycket med bastrumman (säger jag som inte har en blek om var den här bastrumman ligger frekvensmässigt). Nu hasplade jag ur mig några siffror här som är en gissning, men jag hade själv utgått härifrån. När det börjar låta bra så märker man rätt kvickt vilka justeringar som förbättrar/försämrar ljudbilden. 🙂 Redigerat 16 december 2004 av slaptap Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
freddie Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 Får man ta lite gitarr lektioner? F-n va avis jag blir 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
afro dwarf Postat 16 december 2004 Dela Postat 16 december 2004 Inte min typ av musik alls, meeeen håller med om att gitarrliret är värt en applåd, klapp, klapp, klapp. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.