Jump to content
Annons

Hörlurar


Reason_user

Recommended Posts

Tjena jag undrar om de nån som vet om hörlurar o så... 😉

Är dennaa Pro.2 PH-U585 för 599kr med

Frekvensomfång 3-30000 Hz

Impedans 50 Ohm

41 mm drivsteg

2,8 m kabel

Guldpläterad 3,5/6,3 mm stereokontakt

Bättre än

Sony MDR-G74SL för 599kr

Hopvikbar nacklur

Delbar sladd

30 mm drivsteg

Frekvensomfång 12-24000

Guldpläterad 3,5 mm stereokontakt

Hur ligger det egentligen till med frekvenser är det bättre ju lägre o högre frekvens en hörlur har? för jag har märkt att såna som klarar höga frekvenser får jag ont i öronarna av de nästan för hög diskant på dom ja får alltid sänka 10khz´n

De finns tillexempel den här

Sennheiser HD515 för 799kr

Utmärkt passform

Kevlarförstärkt kopparsladd

Frekvensomfång 14-26000 Hz

Impedans 120 Ohm

3 m kabel

3,5/6,3 mm guldpläterad stereokontakt

Är den bättre än Pro.2 PH-U585? frekvensen e ju lägre på den o impedansen högre? vilken betydelse har de?

Vilken e till o rekommendera? vilken skulle du välja?

eller finns det bättre alternativ för samma pris? 😏

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite funderingar från undertecknad angående några olika lurar, hittar du på mitt recensionsforum: http://holmerup.com/recensioner/viewtopic.php?t=48 .

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad den har för frekvensomfång är egentligen ointressant (eftersom de flesta lurar brukar ligga runt 20-20000hz (som är människans hörbara område)), det som är intressant är vad som händer inom frekvensomfånget; d.v.s hur linjär den är.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Smit iväg till en musikaffär och lyssna på lite olika lurar. Det handlar ju bara om smak och tyckte och inte om hur frekvenskurvorna ser ut..

Det är som om du skulle fråga om korv smakar gott och sen rabbla upp vad dom innehåller.

Link to comment
Dela på andra sajter

D-Vibe hur ska frekvensomfånget se ut för o låta bäst? o hur ligger det egentligen till med impedansen? ska den va hög eller låg?

Som sagt, frekvensomfånget har mindre betydelse; däremot så ska frekvensresponsen (<- rätt ord?! kunde inte komma på nåt bättre...) vara linjär; d.v.s. att inget område inom frekvensomfånget ska vara mer färgat än ett annat 😄 ... Billiga lurar t.ex. tenderar till att ha ett flirtigt basområde och diskantområde, medan mellanregistret, som oftast anses vara ganska jobbigt för öronen, är mer reducerat.

En annan sak är hur mkt detaljer luren kan avslöja; billigare lurar låter mer suddigt, medan dyrare återger detaljerna bättre.

Dock är det som VacUm säger att det handlar väl lite om smak, men viktigast är att lära känna sina lurar.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...