Jump to content
Annons

Duger Imac 2,66 hz 4gb ram ?


breivald

Recommended Posts

Hej alles

Jag är helt ny på detta forum som medlem men jag har läst mycket matnyttigt som väglett mig genom många val.

Jag har en fråga nu och jag hoppas någon har ett bra svar 😄

Vi är ett gäng som håller på att bygga en hemmastudio där vi har tänkt spela in själva primärt men även andra som vill.

Vi har Roland TD-9 eltrummor och det är egentligen här kravet på prestanda kommer in. Jag är inte trummis men vet att det är hopplöst att spela in trummor ,där ljudet genereas i t.ex. Toontrack EZ drummer genom VST koppling i Cubase, och det är latency. Man vill heller inte snåla för mycket på sample rate då studion ändå är tänkt att vara seriös.

Då återstår frågan hehe, räcker en iMac 2,66 hz med 4gb ddr3 ram för detta ändamål ? Har läst mycket att Mac Pro är helt klart bäst men samtidigt väldigt överpresterande.

Jag har först tänkt att bygga en PC själv för en billigare peng då jag har en del PC vana men man har ändå börjat snegla på iMac

Korta specar på den PC:n jag tänkt bygga isåfall är:

AMD Phenom II x4 955

MSI GD70 moderkort

4gb 3ddr

2 x 500gb

Antec Three Hundred Chassi

billigt sketet grafikkort (ati 4580 med kylflänsar)

cd-rom

XP pro

Pris ca 8500 kr

Men den eviga frågan är ju... vilken fungerar bäst i längen ? Datorn är inte ansluten till nätverk, dvs inget störigt virusprogram behövs. Jag har tänkt skala ner XP också från allt lull lull. Den ska enbart vara ämnad till Musik

Tack alles i förhand 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

iMac:en skulle definitivt räcka, glöm inte att det kan vara en god idé att skaffa en extern FW-disk till den. Sedan beror det lite på vad du har för ljudkort och om den har FW elller USB, FW är att rekommendera för att få så låg latency som möjligt. PCI är egentligen det ultimata, men det är lite ont om PCI-platser på en iMac, kan dock vara något att tänka på ifall du bygger PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

iMac:en skulle definitivt räcka, glöm inte att det kan vara en god idé att skaffa en extern FW-disk till den. Sedan beror det lite på vad du har för ljudkort och om den har FW elller USB, FW är att rekommendera för att få så låg latency som möjligt. PCI är egentligen det ultimata, men det är lite ont om PCI-platser på en iMac, kan dock vara något att tänka på ifall du bygger PC.

ok, ja jag kanske skulle skriva det också 😆

Jag har ett Edirol FA-66 ljudkort med FW. Extern disk har jag också tänkt köpa 😛

Vi har även ett extern mixerbord som vi tänkte micka sång,gitarr och bas

Men du tror att den iMac skulle räcka för att spela in eltrummor utan direkt latency (latency kommer man aldrig undan iförsig)

Tack för svaret btw 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vore du skulle jag hoppa över mixerbordet helt, såvida det inte är något vidunderligt bra bord á la Neve eller har grymma preamps. Du har ju inbyggda preamps på ljudkortet, så kör på dem istället och mixa i ditt DAW så har du fler möjligheter! Ska ni spela in hela bandet samtidigt är det förstås en annan femma om du bara har två preamps på kortet, då blir det till att köra via mixerbord eller helt enkelt skaffa ett ljudkort med fler ingångar(vilket jag skulle föredragit), om du inte har en utgång för varje preamp/mik ni använder på mixerbordet för att få in allt på varsin kanal då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för samtliga svar

Jag vet att 4gg inte stöds i XP. Men prisskillnaden mellan 3 och 4 är så liten så jag tänkte, what the heck.... Skadar inte att ha ifall man uppgraderar sig. Fungerar XP 64 bit med Cubase SE3 och Edirol FA-66 ?

Jag har hört att vårt mixerbord (Soundcraft EX8 med inbyggda pre-ampar) + kompressor skavara bättre än det ljudkortet presterar... eller har jag fel ?

tanken är att vi i framtiden ska micka trummor, annars spelar vi in instrument och sång en och en

Men frågan kvarstår, vilket system är bäst att köpa ? Imacen eller PC:n och vilken håller bäst i längden för detta ändamål, musikskapande

Link to comment
Dela på andra sajter

iMac:en skulle definitivt räcka, glöm inte att det kan vara en god idé att skaffa en extern FW-disk till den.

Nu har jag läst flera gånger att man ska köpa en extern FW-disk till macen? Men varför egentligen ska man göra det?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ärligt talat så är det nog bara en smaksak för det finns väldigt många bra fördelar med båda systemen. Imacen är snygg och smidig och kommer nog att funka bra under ganska lång tid, en pc kommer att gå att bygga ut om det behövs etc etc. Som sagt det är en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...