Jump to content
Annons

Nytt ljudkort eller köpa en mixer?


Padchi

Recommended Posts

Hejsan!

Sitter just nu och funderar på vad det är jag behöver köpa nytt, ett nytt ljudkort eller en mixer istället för mitt mic preamp.

Just nu så kör jag på det inbyggda ljudkortet som sitter i datorn. Vet inte exakt vad det är för något förutom "realtek high definition audio".

Mitt mic preamp har jag heller inte någon större aning om vad det är för något. Jag tror att märket är LTO och sen så står det på preampet "mini-tube, mono tube preamp". Mitt preamp var bland det billigaste som fanns när jag köpte det.

Mina problem är:

- När man går upp i för höga toner så börjar det brusa i inspelningen.

- Jag kan inte spela in på Sterio utan enbart på Mono i Cubase,

Vilken mic jag har vet jag heller inte, det är en kondensator mic av märket TSM, mer information kan jag inte ge.

Så vad tycker ni att jag ska börja med att köpa? Skulle även vilja ha tips på bra billiga saker utav det som det är fel på, runt 1500:-.

Tack på förhand!

EDIT

Glömde säga hur jag har kopplat allt:

- Miccen går till preampet.

- Från preampet så går det en sladd till datorn, där konverterar jag sen de två sladdarna så det blir en sladd -> in i Line in.

Redigerat av Padchi
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För mig låter det som att du skall lägga en slant på ett externt ljudkort.

finns en hel drös att välja på.. har du firewire så är det att rekomendera men usb går också bra.

det du skall tänka på att ett billigt mixerbord har oftast sämre micpreamps än ljudkort och du får bara fler länkar som ljudet måste vandra på

har du micken direkt på ljudkortet blir det renast gång ..

ta dig en tripp till musikaffären å kika på ett usb ljudkort.. det kommer garanterat göra dig nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Varför ska du spela in i Stereo? Vad händer när du försöker göra det? Om du inte har en stereomikrofon eller 2 mikrofoner, ser jag ingen anledning att spela in i Stereo.

Eftersom du inte har något ljudkort, tycker jag det är det du ska lägga dina pengar på. Gå in i ljudkortsavdelningen. Där hittar du massor av trådar om just ljudkort.

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Broghard: Vad är firewire och hur ser jag om jag kan använda det? Antar att det har med något att göra men vad är det för skillnad på firewire och USB-ljudkort?

n0m0ney: Ska jag vara ärlig så har jag inte en aning om varför jag ska spela in i Sterio. En kompis som hade tänkt att mixa mina låtar sa att det blir bättre om det är Sterio istället för mono men för mig så låter det rent ganska ologiskt. Låt säga att jag får Sterio att fungera, det blir ju fortfarande exakt samma ljud i Sterions left och right eller hur?

Jag sattsar på ett nytt ljudkort med phantommatning så jag kan koppla direkt då, några förslag på det? Jag vill främst bara ha bort så jag kan spela in högre toner dör som sagt nu så börjar det brusa om man skriker i mikrofonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag vara ärlig så har jag inte en aning om varför jag ska spela in i Sterio. En kompis som hade tänkt att mixa mina låtar sa att det blir bättre om det är Sterio istället för mono men för mig så låter det rent ganska ologiskt.

En mic = en signal = mono. Sen kan du spela in fler spår och panorera så det blir stereo.

Lyssna inte på din kompis... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

En mic = en signal = mono. Sen kan du spela in fler spår och panorera så det blir stereo.

Lyssna inte på din kompis... 😉

Tack det jag behövde höra. Jag tyckte att det som han sa var långsökt men eftersom att han har mer erfarenhet än vad jag har så trodde jag på han. Dock så är fortfarande problemet kvar med att jag vill kunna ta i mer utan att det blir konstigt.

Nu är det så i Cubase SX3 att om jag tar i för mycket så blir det helt svart i ljudfilen eller vad man ska säga och det är då det bryts. Jag har vänner som spelar in hos mig och sjunger och då så måste mikrofonen klara av att man sjunger lågt och sen tar höga toner, fortfarande nytt ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...