Jump to content
Annons

Ska köpa Mac!


brille

Recommended Posts

Har nu bestämt mig för att köpa en Mac 😄. En iMac; 24 tum: 2,66GHz, Intel Core 2 Duo, 4 GB minne, 640 GB hårddisk.

Har använt FL på min gamla PC och ska gå över till Logic när jag köper min iMac. ( Ska vänta tills Snow Leopard kommer ut ).

Undrar om den iMac:en räcker med prestanda för att använda Logic fullt ut? Utan att "lagg" och annat oönskvärt uppstår när jag producerar musik.

Kan tillägga att jag använder mig av ganska mycket vst-instrument.

Undrar också över om det är en svår övergång mellan FL och Logic?

Tackar på förhand 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Logic fullt ut" ?! Det finns egentligen inget tak för att kunna köra fullt ut i logic. Det är ju hårdvaran/datorn som sätter stop för det. Med det sagt så är det inte hela sanningen då logic inte kan hantera mer än 3 gb ram, visst det finns en del workaround beroende på vad för plugg det är.

Men CPU-mässigt så finns det inget tak direkt. MEN om det är som du säger att du kör mycket vst-instrument så kommer datorn förr eller senare krokna. Men så är det alltid, till slut kör man i väggen och måste börja bounca ner. Det går ju tom att få en maxad Mac Pro och tjuta blod!

Sen är formatet till mac inte vst, utan AU (audio units) finns iofs en wrapper om det är så att intrumentet inte finns i AU.

Men jag tror du kommer att komma långt med den setupen!

Edit: Ang övergången från FL till logic vet jag inget om då jag aldrig jobbat med FL. MEN Logic är löjligt enkelt. Och det är riktigt avancerat om man vill. Möjligheterna är otroligt många. Det finns ju en anledning att Logic heter just Logic 😱

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att jag använder mig av ganska mycket vst-instrument.

Har du kollat att dina VST-pluggar finns för Mac/finns som AU-pluggar som Logic använder?

Annars får du räkna med att skaffa nya instrument, utöver alla de som följer med Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

då logic inte kan hantera mer än 3 gb ram

Om man då bara kör med Logics egna pluggar osv, finns det då någon anledning att har mer än 4gig ram? :S

Och hur funkar det med Uad osv :S.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för era svar! Jo, i och med att man får ett gäng pluggar med Logic så tänkte jag köra på dem (till en början iallafall).

Producerar mestadels house nuförtiden och använder mig mest utav samples och ca. 2-5 olika pluggar samtidigt.

Pluggarna som följer med Logic är de bra?

Och på ett ungefär: hur många pluggar får man till programmet?

😎

Redigerat av brille
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man då bara kör med Logics egna pluggar osv, finns det då någon anledning att har mer än 4gig ram? :S

Och hur funkar det med Uad osv :S.....

Pluggarna tar oftast cpu. Och är det nån synth så kan det vara ramrelaterad plugg. Logics egna "ramrelaterade" pluggar brukar inte vara värst krävande. Det är först när man laddar stora pluggprogramm som bfd eller superior som det sticker iväg. Och kör man pluggen i logic så är taket 3 GB. Finns pluggen som stand alone så går det nog att köra något mer. MEN pluggen måste då vara 64 bitars för att komma över 4GB.

Jävligt synd då det kommer mer och mer 64 bitars apps. Något som jag trodde med releasen av Logic 9!

Däremot så finns exs24-samplern, som kan kliva ur logic och utnyttja mer ram.

Så svar på din fråga ang ram så NEJ man behöver egentligen inte mer än 4 GB.

UAD tar inget direkt ram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Good Good. Då hajar jag 🙂

De pluggar som följer med kommer man rätt långt med! Och det mesta är mycket användbart!

Börja med det du, sedan finns det en hel del grattis pluggar.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar också över om det är en svår övergång mellan FL och Logic?

Tackar på förhand 😉

Nej verkligen inte!

Jag gick från Hearttracker -> Protracker -> Fasttracker -> Madtracker -> Cubase(då jag bestämde mig för att satsa på riktiga DAW) -> Reason(älskar sättet att programmera trummor) -> Ableton Live(va inget för mig) -> Logic Studio(sitter jag med än idag) + Reason

Min bana har varit både rolig och förbannat j-a superjobbig, men jag älskar nya sätt att skapa och att pröva på olika program.

Idag har jag äntligen hittat den setup som jag älskar: Reason för kreativiteten och lekfullheten med nya idéer och galna ljud. Och Logic för produktionen och slutförandet.

Logic är nog det program som jag personligen lärde mig lättast och snabbast. Så steget från FL Studio är inte svårt, jag har testat det programmet också och det är betydligt mer plottrigt och svårjobbat än Logic. Ju mer skit som syns på rutan desto svårare att koncentrera sig på det väsentliga.

Kolla mycket filmer på youtube, det gjorde jag, så kommer du in i det snabbare. SF Logicninja är kanon med sina Logic tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej verkligen inte!

Jag gick från Hearttracker -> Protracker -> Fasttracker -> Madtracker -> Cubase(då jag bestämde mig för att satsa på riktiga DAW) -> Reason(älskar sättet att programmera trummor) -> Ableton Live(va inget för mig) -> Logic Studio(sitter jag med än idag) + Reason

Min bana har varit både rolig och förbannat j-a superjobbig, men jag älskar nya sätt att skapa och att pröva på olika program.

Idag har jag äntligen hittat den setup som jag älskar: Reason för kreativiteten och lekfullheten med nya idéer och galna ljud. Och Logic för produktionen och slutförandet.

Logic är nog det program som jag personligen lärde mig lättast och snabbast. Så steget från FL Studio är inte svårt, jag har testat det programmet också och det är betydligt mer plottrigt och svårjobbat än Logic. Ju mer skit som syns på rutan desto svårare att koncentrera sig på det väsentliga.

Kolla mycket filmer på youtube, det gjorde jag, så kommer du in i det snabbare. SF Logicninja är kanon med sina Logic tips.

Tack så mycket för tipsen 😉!

Logic verkar kanon!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggarna som följer med Logic är de bra?
Ja!
Och på ett ungefär: hur många pluggar får man till programmet?
Minst en av varje typ av plugg du kan behöva 😉

Skämt åsido - jag är fortfarande impad över både hur många och hur bra effekter man får "på köpet", speciellt jämfört med det som följer med t ex Cubase eller Pro Tools.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja!

Minst en av varje typ av plugg du kan behöva 😉

Skämt åsido - jag är fortfarande impad över både hur många och hur bra effekter man får "på köpet", speciellt jämfört med det som följer med t ex Cubase eller Pro Tools.

Härligt 🙂!

P.S.

Du vet inte om man får någon bra "trumpet"-plugg till Logic 🙂?

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten. Du kan inte sätta in ett uad kort i iMac. Du kan det bara i macbook pro 17" samt mac pro. Om du inte köper begagat med expressslott.

Men det finns andra som du kan köpa såklart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten. Du kan inte sätta in ett uad kort i iMac. Du kan det bara i macbook pro 17" samt mac pro. Om du inte köper begagat med expressslott.

Men det finns andra som du kan köpa såklart!

Ok ok. Vet inte direkt vad "UAD" betyder. Men om jag är i stort behov av någon plugg så kan det säkert hittas 😉 .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Om man då bara kör med Logics egna pluggar osv, finns det då någon anledning att har mer än 4gig ram? :S

Och hur funkar det med Uad osv :S.....

Så här är det..

Logic i sig kan själv inte köra mer än 3 gig..

dock går det att gjöra så att exs använder eget ram minne och då inte delar ram med logic

om man sedan oxå har toontrack s2 så kan man även här ställa in eget ram minne..

så kör man massor med exs samplingar kommer minnet snart ta slut..

jag har 8 gig å har hitills inte kommit i närheten av att tömma min mac på minne 0)

// B

Redigerat av Broghard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...