Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allihop.

Jag lÀrde mig spela pÄ en Ibanez RG-nÄnting som jag köpte pÄ 90-talet. Banden pÄ den Àr ganska (?) tunna och nÀr jag nyligen bytte upp mig till en ESP Eclipse sÄ tenderar jag att trycka för hÄrt med vÀnsterhanden eftersom Eclipsen har högre band. Det lÄter ostÀmt med andra ord. Hur jag Àn vrider och vÀnder pÄ det och försöker att greppa mjukare sÄ kÀnns alltid Ibanezen som ett par vÀl ingÄngna sneakers och Eclipsen som ett par snygga men smÄtt obekvÀma finskor.

Men det verkar som om alla gitarrer nuförtiden som Àr lÀmpade för och ser ut som metal har jumbo frets. Eller? Mina ytliga undersökningar pÄ gitarrtillverkares hemsidor har mest hittat single coil-strator med band som inte Àr jumbos och sÄna intresserar mig inte.

SÄ, ska jag bara gilla lÀget och slappna av i grepphanden?

Annons
Postat
Hej allihop.

Jag lÀrde mig spela pÄ en Ibanez RG-nÄnting som jag köpte pÄ 90-talet. Banden pÄ den Àr ganska (?) tunna och nÀr jag nyligen bytte upp mig till en ESP Eclipse sÄ tenderar jag att trycka för hÄrt med vÀnsterhanden eftersom Eclipsen har högre band. Det lÄter ostÀmt med andra ord. Hur jag Àn vrider och vÀnder pÄ det och försöker att greppa mjukare sÄ kÀnns alltid Ibanezen som ett par vÀl ingÄngna sneakers och Eclipsen som ett par snygga men smÄtt obekvÀma finskor.

Till att börja med sĂ„ fĂ„r vi vĂ€l hoppas att det inte finns nĂ„gra individer ur den kvinnliga befolkningen i vĂ„rt östra grannland som lĂ€ser ditt inlĂ€gg... 🙂

NÄ, om vi skulle komma till saken dÄ och bli lite allvarliga.

Det lÄter som om lösningen för dig handlar om en nedslipning av banden alternativt att, som du sÀger, lÀra dig spela med ett lite lÀttare handlag.

Hade jag haft detta problem skulle jag slipa ned banden, att hÄlla pÄ med att stÀlla om liret kÀnns lite jobbigt, dessutom kan det förÀndra ditt sÀtt att lira och det kanske inte Àr önskvÀrt.

DÀremot tycker jag att det Àr lite förvÄnande att du hade tunna band pÄ din RG, pÄ den jag hade, och alla andra jag spelade pÄ, var det rejÀlt feta staket pÄ halsen...men det kan sÄ klart finnas varianter.

Och sen undrar jag om du inte egentligen menar lÄga band istÀllet för tunna?

Postat

"Finskor" 😆 Den var fin.

SjÀlvklart menar jag lÄga band. Omslipning och liknande ingrepp Àr överkurs för en hobbygitarrist som jag.

Det visar sig att min Ibanez Àr en RT och inget annat.

NĂ„ja, det lĂ„ter vĂ€rst nĂ€r jag tar ett D-ackord. FĂ„r vĂ€l lĂ€ra mig att leva med det. 😉

Cheers.

DieHard (oregistrerad)
Postat

HÄller med dig dÀr. Gillar inte heller för höga band.

pme (oregistrerad)
Postat

Kan du inte kompensera lite med tjockare strÀngar?

Postat
"Finskor" 😄 Den var fin.

SjÀlvklart menar jag lÄga band. Omslipning och liknande ingrepp Àr överkurs för en hobbygitarrist som jag.

Det visar sig att min Ibanez Àr en RT och inget annat.

NĂ„ja, det lĂ„ter vĂ€rst nĂ€r jag tar ett D-ackord. FĂ„r vĂ€l lĂ€ra mig att leva med det. 🙂

Cheers.

Omslipning av band Ă€r överkurs för de allra flesta. 😎

SÄnt bör lÀmnas till proffs som fÄr det att intonera korrekt och ger en bra spelkÀnsla.

Se om du kan hitta nÄgon gitarrfixare i din nÀrhet eller kanske helst, skicka gitarren till PLEK, dÀr kör de med tusendelsmillimeter precision med hjÀlp av datorer och maskiner. Den dag min gitarr behöver fixas blir det en sÀndning till dem. Visst, det kostar lite, men blir det sÄ bra som mÄnga sÀger Àr det vÀrt varenda öre.

Postat
Kan du inte kompensera lite med tjockare strÀngar?

HÄller med. GÄ upp ett par snÀpp i strÀngtjockleken. Det bör du fixa, du verkar ju greppa halsen rÀtt hÄrt?!

Prova med det först.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.