Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allihop.

Jag lärde mig spela på en Ibanez RG-nånting som jag köpte på 90-talet. Banden på den är ganska (?) tunna och när jag nyligen bytte upp mig till en ESP Eclipse så tenderar jag att trycka för hårt med vänsterhanden eftersom Eclipsen har högre band. Det låter ostämt med andra ord. Hur jag än vrider och vänder på det och försöker att greppa mjukare så känns alltid Ibanezen som ett par väl ingångna sneakers och Eclipsen som ett par snygga men smått obekväma finskor.

Men det verkar som om alla gitarrer nuförtiden som är lämpade för och ser ut som metal har jumbo frets. Eller? Mina ytliga undersökningar på gitarrtillverkares hemsidor har mest hittat single coil-strator med band som inte är jumbos och såna intresserar mig inte.

Så, ska jag bara gilla läget och slappna av i grepphanden?

Annons
Postat
  henkeH2 sa:
Hej allihop.

Jag lärde mig spela på en Ibanez RG-nånting som jag köpte på 90-talet. Banden på den är ganska (?) tunna och när jag nyligen bytte upp mig till en ESP Eclipse så tenderar jag att trycka för hårt med vänsterhanden eftersom Eclipsen har högre band. Det låter ostämt med andra ord. Hur jag än vrider och vänder på det och försöker att greppa mjukare så känns alltid Ibanezen som ett par väl ingångna sneakers och Eclipsen som ett par snygga men smått obekväma finskor.

Till att börja med så får vi väl hoppas att det inte finns några individer ur den kvinnliga befolkningen i vårt östra grannland som läser ditt inlägg... 🙂

Nå, om vi skulle komma till saken då och bli lite allvarliga.

Det låter som om lösningen för dig handlar om en nedslipning av banden alternativt att, som du säger, lära dig spela med ett lite lättare handlag.

Hade jag haft detta problem skulle jag slipa ned banden, att hålla på med att ställa om liret känns lite jobbigt, dessutom kan det förändra ditt sätt att lira och det kanske inte är önskvärt.

Däremot tycker jag att det är lite förvånande att du hade tunna band på din RG, på den jag hade, och alla andra jag spelade på, var det rejält feta staket på halsen...men det kan så klart finnas varianter.

Och sen undrar jag om du inte egentligen menar låga band istället för tunna?

Postat

"Finskor" 😆 Den var fin.

Självklart menar jag låga band. Omslipning och liknande ingrepp är överkurs för en hobbygitarrist som jag.

Det visar sig att min Ibanez är en RT och inget annat.

Nåja, det låter värst när jag tar ett D-ackord. Får väl lära mig att leva med det. 😉

Cheers.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Håller med dig där. Gillar inte heller för höga band.

pme (oregistrerad)
Postat

Kan du inte kompensera lite med tjockare strängar?

Postat
  henkeH2 sa:
"Finskor" 😄 Den var fin.

Självklart menar jag låga band. Omslipning och liknande ingrepp är överkurs för en hobbygitarrist som jag.

Det visar sig att min Ibanez är en RT och inget annat.

Nåja, det låter värst när jag tar ett D-ackord. Får väl lära mig att leva med det. 🙂

Cheers.

Omslipning av band är överkurs för de allra flesta. 😎

Sånt bör lämnas till proffs som får det att intonera korrekt och ger en bra spelkänsla.

Se om du kan hitta någon gitarrfixare i din närhet eller kanske helst, skicka gitarren till PLEK, där kör de med tusendelsmillimeter precision med hjälp av datorer och maskiner. Den dag min gitarr behöver fixas blir det en sändning till dem. Visst, det kostar lite, men blir det så bra som många säger är det värt varenda öre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.