Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jobbar pa en lat i Reason och Cubase som sedan skall spelas in av proffs. Jag anvander Reason loops for trummorna, lagger in elgitarr melodi och bas sjalv - enligt "ungefar" modellen. Nar designen ar klar skall trummorna, basen och elgitarren spelas in av proffs.

• Elgitarristen och trummisen kommer att spela in samtidigt.
  • Bassisten spelar in separat, hemma hos mig.

Vilket ar bast? Att spela in bassisten eller gitar-trum grabbarna forst?

(Inser att detta kan vara en "how long is a piece of string" fraga - men ifall det finns visdoms ord om detta?)

Sjalvfallet hade det ju varit bast om bassisten och trummisen kunde spela in pa samma tid, men sa ar icke fallet.

S

Annons
Postat

Eftersom basisten inte kan spela in samtidigt med trummorna så är det ju inte så mycket till alternativ kvar?

Elgitarr med Trummor. Spelar alla med klick spelar det dock inte lika stor roll. Går det bra med basisten först. Men ser det som bättre och lättre med trummor först.

En smak sak.

Postat
Finns inget rätt eller fel, fråga proffsen hur de brukar göra själva 🙁

Jo, men jag tankte jag skulle ge en illusion av att jag visste vad jag holl pa med... 🙂

S

Postat

9 gånger av 10 skulle jag spela in trummis + gitarrist först. 1 gång av 10 skulle jag programmera trummor för bassisten att spela till och sedan hoppas på det bästa när trummisen och gitarristen ska spela till det.

Postat (redigerat)

Att ge en illusion av att du vet vad du håller på med fast du inte gör det kommer att kunna sluta olyckligt. Dvs du gör ett myyyycket bättre intryck samt till och med kan lära dig en hel del på köpet att fråga vad dom föreslår då du inte alls är lika van som teknikern. han kanske kommer känna sig kunnig på många område och kan förklara på vägen.

Exmepel: Du spelar tuff och vet vad du håller på med

Ni diskuterar var ni ska börja och bestämmer för trummorna då han känner det som lättast eller mest grundläggande. Då börjar han ställa in alla kanaler och så vidare och ni lirar in. Klart. Sedan kankse ni ska göra ett pålägg av gitarr eller liknande dubba den eller micka om osv. Då ser han direkt att du förmodligen inte har en aning om vad du håller på med.

Exempel: Du säger ödmjukt att du är där för att spela in samtidigt som att lära dig.

Han kommer känna att det är kul och kanse vill briljera lite. Medans ni diskutera olika lösningar på att spela in hela bandet allt från att lira in slask till att börja med till att komma in på teorier om klick eller inte klick så väljer ni att börja med trummorna. Han förlara kanske spår för spår hur han tänker när han ställer mickar, rattar compression, eq osv. Sedan så går ni tillsammans till datorn och han visar upplägget av projektet. och så kommer ni att fortsätta tills ni är klara!

BAM! Vad skulle du ha vald?

[EDIT]

Ska ju såklart ge tips på hur att börja.

Jag skulle ha vald att börja med trummorna medans resten av bandet, ENDAST OM DE VERKLIGEN KAN LÅTEN! spelar med i lyssningen så trummisen får känsla för låten. Avblås dock detta när du ser att någon spelar mycket fel och snarare stör trummisen än hjälper till! Helst med sång också. Så det blir som en live session! Sedan är det bara att fortsätta så och sätta varje instrument för sig alternativt så många som går i taget. Därefter slipar du på pålägg och utbyte av stycken!

Lycka till med inspelningen!

Redigerat av Polder
Postat

Jo, det blir till att kora trummorna och gitarren forst, som ni foreslagit.

Har val ett par veckor till med utvecklingen av laten innan helt nojd - och mycket av det blir den melodiska biten av bas spelandet.

Lagger upp en lank till en rulle med gitarr nissen, tycker att han ar ganska hejdlos.

Gitarr biten pa min lat ar MYCKET enklare...

S

deeman (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jo, det blir till att kora trummorna och gitarren forst, som ni foreslagit.

Har val ett par veckor till med utvecklingen av laten innan helt nojd - och mycket av det blir den melodiska biten av bas spelandet.

Lagger upp en lank till en rulle med gitarr nissen, tycker att han ar ganska hejdlos.

S

Dude, tell him to lose the bandana. It's gay'ish playing raw music with a bandana like that.

Redigerat av deeman
Postat
Dude, tell him to lose the bandana. It's gay'ish playing raw music with a bandana like that.

Jo, men i detta landet gor infodingarna som dom vill - there's simply no telling some people....

Postat

Vilken av tvillingarna ska hjälpa dig?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.