Jump to content
Annons

MOTU 828 MKII


Larzolov

Recommended Posts

Annons

Jag tror säkert att MOTU är väldigt bra också - men själv har jag kört med RME sedan flera år tillbaks och har därför mycket stort förtroende för dem. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycks finnas en hel del problem med PC och MOTU 828MKII. Dessa problem beror åtminstone delvis på hurdan Firewire krets som används på datorn. Åtminstone en försäljare avrådde mig direkt från att köpa 828mkII till min PC pga. de frekventa problemen kunder har haft. Däremot lär det fungera mycket bra på Mac.

Ifall du har PC kan det vara skäl att begära möjlighet att prova kortet och få pengarna tillbaka ifall det inte fungerar. Det är väl ändå också ganska många användare som inte har några problem, och kortet i sig har fått mycket beröm.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Glaader (oregistrerad)

Bästa kort jag har ägt i hela mitt liv, och då har jag kört på många olika riggar. Har dock kört det uteslutande på Mac, så jag kan inte uttala mig om hur det funkar på pc. Jag är en av de som sålde 828:an på Vendolin efter ett tag. Jag gissar att många som säljer dem i dag köpte sina 828-kort på den tiden (läs: för ett par år sedan) då de enda kort som fixade riktigt höga krav på ljudkvalitet och latency var de "stora dyra bjässarna". Att man fick med en massa överflödigt stuff var bara att acceptera. Sedan förändrades den saken i och med den snabba utvecklingen, och i mitt fall (jag gör huvudsakligen electronica, och använder knappt några externa maskiner) behövdes inte tio in/ut och en massa inställningsmöjligheter för bussning hit och dit. Så jag sålde 828:an och skaffade ett mindre kort. Nu funkade det förvisso rätt dåligt, så jag ångrar att jag sålde 828:an. Motu gör grymma kort på alla sätt och vis, och 828:an går att få till riktiga fyndpriser nu mer. Funderar faktiskt på att tjacka ett begagnat på nytt. Jag saknar det. Framför allt den helt obefintliga latencyn och den fantastiskt crispiga ljudkvaliteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaader (oregistrerad)

Har en polare som kör med MK1. Den sprakar och knakar rätt fort. Lite som mitt nuvarande M-Audio Firewire 410. Behövs inte mycket för att latencyn inte ska palla. MK2:an får man banne mig pressa in 25 mjukvarusyntar och 40 effekter genom innan den börjar protestera....

Link to comment
Dela på andra sajter

köpte ett mk2 för ett taf sedan.... bytte från delta 44, som jag trivdes med utmärkt.

men för lite kanaler.

så därav bytet. som sagt installation, funktion, allt sådant har funkat klockrent för mig.

sen blir det ju inte sämre av att det enligt mig låter väldans bra.

iof så kanske man kan begära det när man får hosta upp 10 lakan för det.

allt detta på en mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har nyss köpt ett 828 mk2. Funkar helt underbart på min stationära PC. Dock instabilt på en bärbar. Den bärbara har fjuttiga specs, 256 MB. Vad jag antar är det stora problemet med den bärbara är att den har ett firewire kort med NEC-chipet. Kände till detta problem, då jag redan läst om det på MOTUs hemsida. Enligt MOTU funkar deras firewire kort på PC, så länge du inte har NEC-chipet.

http://www.motu.com/techsupport/technotes/...?searchterm=nec

http://www.motu.com/techsupport/technotes/...earchterm=texas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...