Jump to content
Annons

Snålstudion


mejiro (oregistrerad)

Recommended Posts

mejiro (oregistrerad)

Nu har jag fått hem nya datorn (XP, P4-3,4/800, 1024/533, 320/7200). Kanonprestanda men "bara" ett SB Audigy 2 ZS. Tidigare var jag säker på att detta ljudkort inte platsar ens i en nybörjarhemstudio, men flera här på forumet verkar mena att amatören klarar sig långt med ett Audigy-kort. Jag har såklart funderat på ett M-audio 2496 för 995 kr, inte minst pga de medföljande versionerna av Live och Reason. Nu har jag dock laddat ner gratisversionen av Tracktion från Mackie, och känner att jag kan klara mig ett tag med den. Nu några frågor till alla kunniga medlemmar (om ni har tid för en rookie).

Vad innebär det att Audigy bara klarar 16 bit/48 kHZ inspelning med ASIO 2? Hur mycket sämre blir inspelning etc. av 16-bits begränsningen och vad gör skillnaden i samplingsfrekvens? Går detta att åtgärda?

Blir latencyn mindre med asio4all jämfört med Creatives medföljande Asio-driver? Vilka fördelar har egentligen asio4all för mig?

Om jag ändå byter till M-audio 2496, hur fungerar detta kort till datorns övriga applikationer, såsom 6.1-ljud på filmer, DVD-audio, ljudeffekter till spel m.m?

Är tanken kanske om man köper ett M-audio 2496 eller liknande att man ska lämna kvar det andra ljudkortet för övriga applikationer, och blir det isåfall inte problem med konflikter mellan olika drivrutiner etc.

Grymt tacksam för varje svar eller synpunkt!

Redigerat av mejiro
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
mejiro (oregistrerad)

Anyone, please?

Kan ingen åtminstone berätta om ni ersatt det befintliga ljudkortet när ni köpt nytt, eller om ni har båda korten kvar och hur detta isåfall fungerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått hem nya datorn (XP, P4-3,4/800, 1024/533, 320/7200). Kanonprestanda men "bara" ett SB Audigy 2 ZS. Tidigare var jag säker på att detta ljudkort inte platsar ens i en nybörjarhemstudio, men flera här på forumet verkar mena att amatören klarar sig långt med ett Audigy-kort. Jag har såklart funderat på ett M-audio 2496 för 995 kr, inte minst pga de medföljande versionerna av Live och Reason. Nu har jag dock laddat ner gratisversionen av Tracktion från Mackie, och känner att jag kan klara mig ett tag med den. Nu några frågor till alla kunniga medlemmar (om ni har tid för en rookie).

Vad innebär det att Audigy bara klarar 16 bit/48 kHZ inspelning med ASIO 2? Hur mycket sämre blir inspelning etc. av 16-bits begränsningen och vad gör skillnaden i samplingsfrekvens? Går detta att åtgärda?

Blir latencyn mindre med asio4all jämfört med Creatives medföljande Asio-driver? Vilka fördelar har egentligen asio4all för mig?

Om jag ändå byter till M-audio 2496, hur fungerar detta kort till datorns övriga applikationer, såsom 6.1-ljud på filmer, DVD-audio, ljudeffekter till spel m.m?

Är tanken kanske om man köper ett M-audio 2496 eller liknande att man ska lämna kvar det andra ljudkortet för övriga applikationer, och blir det isåfall inte problem med konflikter mellan olika drivrutiner etc.

Grymt tacksam för varje svar eller synpunkt!

Hur mycket sämre blir inspelning etc. av 16-bits begränsningen och vad gör skillnaden i samplingsfrekvens

Det finns många diskussioner om 16 vs 24 bitar samt om samplingsfrekvensen. Givetvis påverkar dessa ljudkvalitet och dynamik men den viktigaste faktorn är ändå A/D D/D omvandlingen. Om du bestämmer dig för att köra med Audigy så hade det inte spelat någon större roll om du haft de andra valmöjligheterna. Audiophile har bättre omvandlar och möjligheten att ändra bitdjupet och samplingsfrekvens.

Blir latencyn mindre med asio4all jämfört med Creatives medföljande Asio-driver?

Ja latencyn blir lägre.

Om jag ändå byter till M-audio 2496, hur fungerar detta kort till datorns övriga applikationer, såsom 6.1-ljud på filmer, DVD-audio, ljudeffekter till spel m.m?

Audiophile 24/96 kan inte hantera audio i fler kanaler än 2 (inte helt säker......)

du kan lämna kvar det gamla kortet i och bara inaktivera det när du jobbar med musiken och aktivera det när du vill kolla på film. Jag skulle ändå rekommendera att ta bort kortet helt men om du vill ha kvar det så går detta alltså.

//Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

testa att börja göra musik och är du nöjd så är du. Jag satt länge och trackade för att sen gå över till general-midi och soundfonts och sen större soundfonts och sen mjukvarusynthar och riktigare grejor. Jag tyckte den största skillnaden var när jag köpte en ordentlig mic och man kunde spela in röster/gitarr/whatever bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...